آغاز گفت‌وگوهای ویژه ایران و ژاپن

کدخبر: ۲۶۷۲۴۴
اقتصادنیوز: نخستین دور گفت و گوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع جایگاه خانواده در اسلام و شینتو با حضورابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و شماری از اندیشمندان و اسلام شناسان ژاپنی روز شنبه در شهر ایسه ژاپن برگزار شد.

به گزارش ایرنا رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران در این آیین، برگزاری این نشست را در شناخت بهتر دو ملت از اشتراکات فرهنگی موثر اعلام کرد و گفت: در راستای توسعه تعاملات و روابط فرهنگی دو کشور، خرسندم که امروز در نخستین دور گفت و گوهای دینی ایران و ژاپن بر پایه اسلام و شینتو در کشور بزرگ ژاپن حضو دارم.

رئیس شورای عالی ادیان جمهوری اسلامی ایران افزود: جذابیت و شکوه تاریخ و تمدن ایران نزد ژاپنی های فرهنگ دوست از یک سو و احترام فراوان و علاقه مندی مردم بزرگ ایران به ملت و مردم بزرگ ژاپن از سوی دیگر، عامل مهم و موثری برای گسترش تعاملات و روابط فرهنگی بین دو کشور است. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از حضور تعداد زیادی از ایران شناسان و اسلام شناسان ژاپنی و ژاپن شناسان ایرانی که برخی از آنان نشان افتخار عالیجناب امپراطور ژاپن را دریافت کرده اند به عنوان ظرفیتی برای توسعه روابط دو کشور یاد کرد.

ترکمان تصریح کرد: به اجرا در آمدن برنامه های دینی و فرهنگی در ایران و ژاپن از جمله گفت و گوهایی که امروز شاهد آن هستیم، زمینه توسعه شناخت بیشتر دو ملت را فراهم می کند.

به گفته وی با توجه به قرابت های اخلاقی، سنتی و فرهنگی و در راستای توسعه همکاری های دینی و فرهنگی ایران با ژاپن، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاسیس و تقویت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، فعالیت های ارزشمندی را به انجام رسانیده و یقین دارم در ادامه این مسیر در دو کشور شاهد تحولات چشمگیری در افزایش سطح فعالیت ها و تعاملات فی مابین خواهیم بود.

ابراهیمی ترکمان با تاکید بر این نکته که گفت و گوهای فرهنگی و دینی زمینه ساز توسعه صلح، امنیت و آرامش برای همه جهان است، به فعالیت های سازمان در حوزه گفت و گوهای فرهنگی و دینی پرداخت.

او افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ایجاد مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها و در ارتباط با تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها و موسساتی که در زمینه ادیان، فرهنگ ها و آیین ها فعالیت می کنند، زمینه های بسیار ارزشمندی را در برگزاری بیش از 100 گفت و گوی دینی با مسیحیت کاتولیک در واتیکان، ارتدوکس در روسیه، سیسلیسی در یونان، بودیسم در تایلند، هندوئیزم در هند و مسیحیت فیلیپین برگزار کرده است که برخی از آنان بیش از 10 دوره را تجربه می کنند و توانسته در ایجاد شناخت هر چه بیشتر ادیان و آیین ها توفیقات مهمی را به دست آورد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد این دور از گفت و گوها با تاسیس انجمن گفت و گوی دینی ایران و ژاپن، نسبت به ادامه مسیر گام بردرد و دور بعدی گفت و گوها در ایران برگزار شود.

** ژاپن با حفظ ریشه های فرهنگی توسعه پیدا کرد

'شی میزو' رئیس دانشگاه کوگاکان هم در این مراسم ضمن خوش آمدگویی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ابراز خرسندی از ارائه پیشنهاد برگزاری اولین دور گفت و گوهای دینی اسلام و شینتو گفت: ژاپن اولین کشور توسعه یافته در آسیا است که توانست با حفظ ریشه های فرهنگی و آداب و رسوم معنوی و سنتی خویش به بالاترین سطح علمی و فناوری در جهان دست یابد.

وی پایه معنوی ژاپنی و هسته‌ فرهنگ این کشور را «شینتو» عنوان کرد و افزود: ممکن است میان تمدن های بزرگ ژاپن و ایران تفاوت هایی وجود داشته باشد اما فهم و شناخت دقیق و درست از این دو تمدن بزرگ توام با افتخار، احترام به ارزش‌ها، آداب، رسوم و طرز تفکر و تاکید بر اشتراکات بسیار مهم است که می تواند از جمله نتایج این نشست ارزشمند باشد.

وی به جایگاه دانشگاه کوگاکان هم اشاره کرد و افزود: دانشگاه کوگاکان یکی از قطب‌های مطالعات شینتو و نهاد آموزش و پرورش آن است و شهر ایسه که این دانشگاه در آن قرار دارد، مهمترین مکان مقدس شینتو در ژاپن شناخته می شود و معبد ایسه که روابط ویژه و تاریخی با خانواده امپراطور ژاپن دارد زیر نظر آنان اداره می شود.

'شی میزو' در پایان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اظهار امیدواری کرد با ارتقاء سطح تبادلات و برگزاری گفت و گوها و برگزاری چنین نشست هایی به درک متقابل و نتایج فراوان برای نسل آینده دست یابیم.

** شباهت های زیادی میان فرهنگ ایران و ژاپن وجود دارد

'مرتضی رحمانی موحد' سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن هم در پیامی به این مراسم تاکید کرد: بدون شک تمدن قدیم ایران و تمدن کهن کنفسیوسی از تمدن های بر جسته تاریخ بشریت هستند و بسیاری از محققان در این رشته معتقدند شباهت زیادی بین فرهنگ و تمدن ایران و ژاپن به طور کلی با شرق آسیا و چین وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از محققان نیز بر این باورند مواردی که در آیین شینتویزم جزء آداب شناخته می شوند، از غرب آسیا و از ایران باستان به خصوص آیین زردتشت گرفته شده اند و می دانیم که آیین بودا بعد از کنفسیویسم بر شرق آسیا تاثیر بیشتری نسبت به غرب آسیا داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن افزود: عامل مشترک اسلام و شینتویزم را می توان در خردگرایی در رهبران دانست، همانطور که در اسلام چنین نظریه ای وجود دارد و آثار بسیار زیادی وجود دارند که نشان می دهند قبل از اسلام و بعد از اسلام رابطه بسیار نزدیک و پر رنگی میان شرق و غرب آسیا وجود داشته و علی رغم دوری و تفاوت های بسیار زیاد زبانی، علاوه بر تجارت پارچه و چینی، فرهنگ اسلام در دوره اسلامی توسط صوفی ها به ژاپن آورده شده است.

رحمانی موحد به نودمین سال روابط دو کشور هم اشاره کرد و افزود: هر چند رابطه سیاسی ایران و ژاپن به 90 سال پیش باز می گردد و امسال نودمین سالگرد آن را گرامی می داریم، اما با بررسی آثار و سابقه تاریخی و فرهنگی دو کشور می توان به این نتیجه رسید که رابطه ایران و ژاپن به صدها سال قبل باز می گردد.

** ضرورت توسعه فعالیت ها با محوریت ظرفیت ها و اشتراکات دو کشور

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن هم در ادامه این برنامه ضمن تقدیر از همراهی و حمایت دانشگاه کوکوگان، مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارت ایران در ژاپن و معبد ایسه گفت: در آستانه نودمین سال روابط سیاسی دو کشور مبتنی بر حدود 1400 سال تعاملات تاریخی و فرهنگی ایران و ژاپن که با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران نیز همزمان شده است بسیار خرسندیم که اولین دور این گفت و گوها در این دانشگاه بسیار مهم برگزار می شود.

حسین دیوسالار افزود: معتقدیم با برگزاری این نشست ها و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، شاهد شناخت بهتر، عمیق تر و گسترده تر نسبت به ظرفیت ها و اشتراکات فراوان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن خواهیم بود. 

او افزود: می توان اشتراکات فراوان اخلاقی، سنتی، آداب و رسوم کهن، مراودات اجتماعی، اهمیت به خانواده، احترام به بزرگان، آداب مذهبی و دینی را در دو فرهنگ ایران و ژاپن و همچنین آموزه های اسلام و شینتو ملاحظه و مشاهده کرد که باید بر محور این اشتراکات، توسعه همکاری های فرهنگی را توسعه بخشید.

دیوسالار به ضرورت توسعه و گسترش همکاری های فرهنگی، علمی و دانشگاهی دو کشور هم پرداخت و به برخی از مهمترین فعالیت ها و اقداماتی که در این راستا برنامه ریزی و اجرایی شده است اشاره کرد.

در ادامه این آیین توسط دکتر احسان جوانمردی محقق دانشگاه توکیو نیز پاورپوینت معرفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی، مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ های سازمان و نماهنگی در خصوص ادیان در ایران ارائه شد.

در ادامه برنامه و پس از پایان رسمی مراسم افتتاحیه، بخش دیگر اجلاس برای ارائه مقالات اساتید شرکت کننده آغاز شد و در پایان نیز در خصوص تاسیس انجمن علمی گفتگوی دینی ایران و ژاپن بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

نخستین دور گفت و گوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع 'جایگاه خانواده در اسلام و شینتو' به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و دانشگاه 'کوگاکان'، مهمترین دانشگاه آموزش و تربیت شینتوئی برگزار شد.

این گفت و گوها با همکاری و حمایت مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معبد ایسه به عنوان مهمترین و مقدس ترین معبد شینتوئی ژاپن روز 20 بهمن در شهر 'ایسه' برگزار شد.

در این نشست علاوه بر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای عالی ادیان هم هست مقامات و اساتید دیگری از جمله 'رحمانی موحد' سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن، حجت الاسلام حکیم الهی استاد دانشگاه و حجت الاسلام ابراهیم ساوادا معاون جامعه المصطفی(ص) العالمیه ژاپن هم حضور داشتند.

همچنین در این دور از گفت و گوها سانو استاد دانشگاه ریوکوکو و اسلام شناس، کی یوشی شیمیزو رئیس دانشگاه کوگاکان، تاکاشی ماتسوموتو مدیر گروه مطالعات شینتویی دانشگاه کوگاکان، ماساناری ایتایی استاد مرکز توسعه آموزشی دانشگاه کوگاکان و معاون رئیس، هیتوشی اوکائیچی رئیس پژوهشکده سازمان معابد شینتوئی (ایزدکده های) ژاپن، تاتسومی یوشیکاوا از مقامات عالی رتبه - مقام نه گی- شینتو (ایزدکده) ایسه و هاروئو ساکورائی استاد تحصیلات تکمیلی دانشگاه کوگاکان به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.

ابراهیمی ترکمان که به دعوت مقامات ژاپنی به این کشور سفر خواهد کرد علاوه بر سخنرانی در اولین دور گفت و گوهای دینی، با نوبوئو تاناکا رئیس بنیاد صلح ساساکاوا، ساواکا هانیو رئیس کتابخانه ملی مجلس ژاپن و 'کی یو شی شیمیزو' رئیس دانشگاه کوگاکان دیدار و در خصوص توسعه روابط فرهنگی، علمی و دانشگاهی دو کشور به تبادل نظر پرداخت.

از دیگر برنامه های ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر، دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم و مقامات محلی در جشن روز ملی و سخنرانی در نشست صمیمانه با جمعی از ایران شناسان و اسلام شناسان ژاپنی بود.

اولین هم اندیشی گفت و گوهای دینی اسلام و شینتو، مرداد ماه سال جاری با همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن در دانشگاه سسنشو برگزار شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید