اشرف غنی: حاضریم به طالبان در کابل دفتر نمایندگی بدهیم

کدخبر: ۲۶۷۴۳۵
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که حاضر است به گروه طالبان در کابل دفتر بدهد و از آنان محافظت کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هفته گذشته نماینده طالبان در نشست مسکو گفته بود که باید به طالبان دفتر رسمی داده شود تا روند گفتگوهای صلح از آنجا مدیریت شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه از بخش غنی‌خیل در منطقه شینوار ولایت ننگرهار دیدار کرد، محلی که در چند سال گذشته به عنوان محل استقرار و خاستگاه اعضای داعش به حساب می‌آمد.

غنی در این سفر همچنین تاکید کرد که صلح پایدار و "با عزت" آمدنی است و او حاضر است برای برقراری چنین صلحی از جان خود هم مایه بگذارد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت آنهایی که می‌گویند برای صلح باید از مقام خود بگذرم، می‌دانند که این پست "ارث پدر نیست" بلکه امانت مردم است و اختیار آن را نیز مردم دارند.

به گفته غنی بعضی کشورهای همسایه نمی‌خواهند او در قدرت باشد. او در جمع استقبال کنندگان در ننگرهار گفت: "دوستان، نگرانی آنها از اشرف غنی نیست بلکه از مغز و تدبیر می‌ترسند."

به گزارش بی. بی. سی زلمای خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه آمریکا بعد از نشست شش روزه‌اش با طالبان به کابل آمده و با غنی دیدار کرد. او بعداً در مصاحبه با تلویزیون محلی یک افغانستان گفت که برای صلح باید بعضی‌ها قربانی بدهند.

قرار بود ماه گذشته نشست صلح افغانستان در عربستان برگزار شود، ولی در آستانه این نشست گروه طالبان به آمریکا هشدار داد که اگر گفت‌وگوهای صلح را "صادقانه" پیش نبرد و از تاکتیک وارد آوردن فشار استفاده کند، این مذاکرات را به تعویق خواهند انداخت.

نشست جده برگزار نشد، در عوض طالبان و هیئت آمریکایی نشست شش روزه در شهر دوحه قطر داشتند. بعد از این نشست دو طرف اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

آخرین نشست صلح افغانستان نیز هفته گذشته در مسکو میان رهبران مجاهدین و اعضای گروه طالبان برگزار شد. ولی نمایندگان دولت در آن حضور نداشتند. این روند نیز باعث واکنش تند ارگ ریاست جمهوری افغانستان شد.

رئیس جمهوری افغانستان قبلاً گفته بود که شرکت کنندگان نشست مسکو قدرت اجرایی ندارند. بعد ارگ ریاست جمهوری اهمیت این نشست دو روزه طالبان و چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو را تا حد "بحث سیاسی و علمی" در مورد صلح، تقلیل داد.

رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به نشست‌های گذشته صلح گفت که "ما صلح در مکه معظمه می‌خواهیم، مردم می‌گویند چرا به مکه معظمه نرفتند به مسکو رفتند؟ امید است به این پرسش مردم پاسخ بگویند."

معلوم نیست منظور غنی از ذکر نام شهر مکه عربستان سعودی چه بوده است چرا که در صورت برگزاری نشست طالبان و آمریکایی‌ها در شهر جده عربستان نیز انتظار نمی‌رفت نمایندگان حکومت غنی حضور داشته باشند.

غنی قبل از این درباره روند گفتگوهای صلح میان گروه طالبان و هیئت آمریکایی گفته بود که او و نیروهای امنیتی این کشور تا زمانی که یک قطره خون در بدن داشته باشند، "صلح گذرا" را نمی‌پذیرند.

چراغ سبز غنی به طالبان پس از آن است که او در روزهای گذشته واکنش تندی علیه مخالفان دولت داشت. او سه روز قبل به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد و گفت "هر کسی که در مقابل دولت دست به سلاح می‌برد، دشمن است و نابودش کنید."

او همچنین گفته بود که "از جمله کسانی نیستم که یک روز آنان را دوست می‌خوانند و روز دیگر دشمن، زیرا تعریف من از دشمن واضح است و اعمال‌شان ثابت می‌سازد که دشمنان‌اند."

غنی گفته بود خواهان برقراری صلح در صورتی است که موضع دولتش در آن ضعیف جلوه‌گر نشود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید