نشست ورشو؛

خبرنگار پالیتیکو: این کنفرانسی در مورد ایران است که نام ایران در آن تابو است

کدخبر: ۲۶۸۰۰۵
اقتصادنیوز؛ خبرنگار پالیتیکو در ورشو نوشت: این کنفرانسی در مورد ایران است که به کار بردن کلمه ایران در آن تقریبا تابو است. این یک گردهمایی صلح خاورمیانه است که هیچ شانسی برای ایجاد صلح ندارد.
خبرنگار پالیتیکو: این کنفرانسی در مورد ایران است که نام ایران در آن تابو است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ نشریه «پالیتیکو» در گزارشی در مورد نشست «ورشو» که قرار است تا ساعتی دیگر به بهانه بررسی وضعیت غرب آسیا برگزار شود، نوشته است که دولت آمریکا تلاش می‌کند با این نشست به احساس منزوی بودن واشنگتن پایان دهد، اما این کنفرانس و خودداری اروپایی‌ها از شرکت سطح بالا در آن، بیش از پیش این احساس را که آمریکا در سیاست خارجی تنها مانده است، تقویت می‌کند.

خبرنگار پالیتیکو در ورشو نوشته است: «این کنفرانسی در مورد ایران است که به کار بردن کلمه ایران در آن تقریبا تابو است. این یک گردهمایی صلح خاورمیانه است که هیچ شانسی برای ایجاد صلح ندارد. و این نشستی است که هدف آن پایان دادن به احساس انزوای ایالات متحده از مباحث مربوط به این منطقه است، اما تا الان بیش از پیش تنهایی "دونالد ترامپ" [رئیس‌جمهور آمریکا] در میان متحدان دیرینه ایالات متحده را نمایان کرده است.»

بنا بر این گزارش، مقامات ده‌ها کشور به این نشست دعوت شده‌اند، اما برخی از دیپلمات‌هایی که کشورهای متحد نزدیک آمریکا را نمایندگی می‌کنند، گفته‌اند که «با بی‌میلی، از روی احساس تکلیف و عمدتا به امید محدود کردن خسارات» این نشست، در آن شرکت می‌کنند.

به نوشته پالیتیکو، شماری از کشورها از جمله روسیه، ترکیه، قطر، لبنان و همچنین تشکیلات خودگردان هم اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت نمی‌کنند. ایران نیز به نشست دعوت نشده است.

این گزارش لهستان را تنها کشور مشتاق برای برگزاری این نشست خوانده و نوشته است که در ماه‌های گذشته ورشو تلاش زیادی کرده تا توجه مثبت ترامپ را به خود جلب کند.

هرچند مقام‌های لهستانی و آمریکایی تلاش کرده‌اند تا به ظاهر از جنبه ضدایرانی نشست ورشو بکاهند، اما این کنفرانس با استقبال سرد اروپایی‌ها مواجه شده است، تا جایی که «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به انتقاد از اروپایی‌ها پرداخته و گفته این کشورها «بیانیه‌های مضر صادر می‌کنند و به نحوی زیان‌بار عمل می‌کنند.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته این نشست قرار نیست محلی برای بدنام کردن و تخریب ایران باشد، اما «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از انتقاد از ایران خودداری نمی‌کند.

وی گفته است: «وزیر پامپئو قطعا در مورد نگرانی‌های ما در مورد سیاست‌های مخرب ایران در آن منطقه صحبت می‌کند. به سختی می‌توان در مورد چالش‌های آن منطقه صحبت کرد، بی‌آنکه نامی از ایران برده شود.»

شکست‌خورده، پیش از آغاز

به نوشته پالیتیکو، منتقدان دولت ترامپ می‌گویند این نشست حتی پیش از آنکه آغاز شود، شکست خورده است. 

«اندرو میلر» معاون مدیر سیاستگذاری اندیشکده پروژه دموکراسی خاورمیانه در مورد این کنفرانس می‌گوید: «تا جایی که من شنیده‌ام، این یک فاجعه تمام‌عیار است و نه درست تعریف شده و نه درست اجرا شده و بعید هم هست که چیز با ارزشی از آن به دست آید.»

وی که در دولت «باراک اوباما» عضو شورای امنیت ملی آمریکا بوده، می‌گوید بی‌میلی متحدان آمریکا به شرکت در این نشست بی‌سابقه است. میلر می‌گوید: «در هیچ‌یک از دولت‌های پیشین و در هیچ دوره‌ای، اینکه آیا متحدان اروپایی ما در یکی از نشست‌های ما شرکت می‌کنند یا نه، مورد سوال نبوده است.»

پالیتیکو با اشاره به ناخرسندی اتحادیه اروپا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و ثبت ساز و کار موسوم به «اینستکس» به بهانه مقابله با تحریم‌های واشنگتن، به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های آمریکا نوشته است: «ما شامل آن‌ها نیستیم. ما آن‌ها (تحریم‌های یکجانبه) را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

این گزارش همچنین به شکل‌گیری گفت‌وگوهای چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا با ایران در مورد منطقه، نوشته است که این مذاکرات چنان حس انزوایی در میان مقام‌های آمریکایی ایجاد کرده که «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران، پیشنهاد برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای جهان با موضوع ایران را مطرح کرده است.

ابتدا قرار بوده این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود، اما این امکان حاصل نشده و نهایتا واشنگتن تصمیم گرفته این نشست را در ورشو و در آستانه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار کند.

یک فرد مطلع از روند برنامه‌ریزی نشست ورشو، می‌گوید: «ایده اولیه این بود که کنفرانسی در سطح وزرای خارجه برگزار شود تا انزوای دیپلماتیک [ایالات متحده] در موضوع ایران، شکسته شود. این ابتدا یک کنفرانس با موضوع ایران بود، اما احتمالا در عمل به اجبار محتوای گسترده‌تر خاورمیانه‌ای به آن افزوده شد. آن‌ها بخشی از تمرکز نشست را تغییر دادند و مجبور شدند محتواهایی به ویژه سوریه و یمن را نیز سر هم کنند.»

پالیتیکو با اشاره به عدم حضور روسیه، نوشته است که بعید است این نشست در مسئله سوریه نتیجه خاصی داشته باشد. در مورد یمن نیز وضعیت مشابهی صادق است.

اروپایی‌ها هرچند حضور محدودی در این نشست دارند، اما به نوشته پالیتیکو، تلاش خواهند کرد تا از تضعیف حمایتشان از توافق هسته‌ای جلوگیری کنند. هنوز مشخص نیست که میان حاضران آنقدر اجماع شکل بگیرد که بیانیه‌ای در پایان صادر شود یا نه.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید