پرتاب فضاپیما برای برخورد با شهاب سنگ

کدخبر: ۲۶۸۵۱۲
اقتصاد نیوز:ناسا پروژه ایی را دنبال می کند که با برخورد یک فضا پیما با یک شهاب سنگ زمین را از یک برخورد مرگبار نجات دهد.
پرتاب فضاپیما برای برخورد با شهاب سنگ

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، اگر شهاب سنگی در مسیر برخورد با زمین قرار گیرد، بشر چه کاری می تواند بکند؟ سوالی است که چند دهه ناسا به دنبال پاسخی برای آن است و فیلم‌های علمی- تخیلی یا فضایی زیادی درباره‌ی آن ساخته شده است. حال پروژه‌ای آزمایشی از تمهید جدید ناسا برای نجات دنیا خبر می‌دهد.

نجات دنیا
 

پیش از این آژانس‌های فضایی، روش تئوری جالبی درباره‌ی برخورد سیارک با زمین در نظر داشتند. بدین شکل که تیمی متخصص را به همراه تجهیزات بزرگ حفاری روانه آسمان کنند تا آنها بتوانند با خرد کردن جرم آسمانی، مسیر آن را تغییر داده و از برخوردش با زمین جلوگیری کنند. روشی که بر اساس آن، فیلم آرماگدون (پایان جهان) با بازی بروس ویلیس و بن افلک در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است.

این پروژه آزمایشی و پیشگیرانه، Double Asteroid Redirection Test (تست هدایت سیارک دوگانه) یا DART نام دارد. در پروژه‌ی آزمایشی یاد شده، بررسی می‌شود که آیا با پرتاب مستقیم فضاپیما به سمت یک شهاب سنگ، می‌توان آن را نابود کرد و از برخوردش با زمین جلوگیری نمود یا خیر.

نجات دنیا
 

بروس ویلیس مجبور شد برای نجات دنیا روی این سیارک بماند تا بمب قرار گرفته در اعماق آن را منفجر کند.

در ماموریت DART، قرار است فضاپیمایی به سمت سیارک دوتایی 65803 Didymos و قمر آن فرستاده شود و کارایی روش جدید سنجیده گردد. به گفته‌ متخصصین ناسا، این سیارک از لحاظ اندازه می‌تواند گزینه مناسبی برای جرمی آسمانی باشد که می‌تواند زمین را نابود کند.

به همین دلیل ناسا قصد دارد تا دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، فضاپیمایی به نام DART را به سمت قمر ۱۵۰ متری این سیارک پرتاب کند. ناسا بدین شکل می‌خواهد با نابود کردن قمر، جرم آسمانی 65803 Didymos از مسیر قبلی خود منحرف کند.

نجات دنیا

ناسا با بررسی این ماموریت آزمایشی می‌تواند کارایی روش خود را بررسی کند و متوجه شود که چنین ماموریتی، سیارک موردنظر را تا چند درجه از مسیر قبلی خود منحرف می‌کند. بدین شکل آژانس فضایی یاد شده متوجه می‌شود برای ماموریت‌های مشابه برای نجات دنیا باید از چه روش و چه فضاپیمایی استفاده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید