آیا «بی‌ثباتی» استقلال را از رویای قهرمانی دور کرده است؟

کدخبر: ۲۶۸۷۶۰
​اقتصاد نیوز:شکست به تراکتورسازی کار استقلال را برای قهرمانی در لیگ هجدهم سخت کرد.
 آیا «بی‌ثباتی» استقلال را از رویای قهرمانی دور کرده است؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود؛ تغییر بزرگ و شکستن چرخه‌ی مربیان وطنی روی نیمکت استقلال، طرفداران این تیم را به آینده خوش‌بین کرد. مربی باسابقه و کارنامه‌دارِ آلمانی، پیش از پایان نیم‌فصل اول لیگ هفدهم جای منصوریان را گرفت و حالا یک‌ونیم فصل است که هدایت استقلال را بر عهده دارد. سبک بازی استقلالِ شفر، تفاوت‌های آشکاری با دوران‌های پیش از او دارد. استقلال حالا تیمی است که روان و روی زمین بازی می‌کند، تیمی که تاکتیک منسجمی دارد. با این وجود فاصله استقلال با صدر جدول برای هواداران این تیم نگران کننده است. آبی‌ها پس از شروع عالی فصل قبل امیدوار بودند در این فصل یک مدعی درجه یک قهرمانی باشند.

به نظر می‌رسد استقلال در این سالها از یک موضوع آسیب جدی دیده است؛ بی‌ثباتی در ترکیب نفرات و استخوان‌بندی تیم. با آمدن شفر هم این نقطه ضعف برطرف نشد. بررسی اوضاع و احوال آبی‌ها در این سه پنجره که شفر هدایت تیم را برعهده داشته است، می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد که «آیا استقلال واقعا تیم بی‌ثباتی است؟» 

نقل و انتقالات نیم‌فصل 97-96: 4 ورود و 5 خروج

اولین پنجره‌ی نقل و انتقالاتیِ شفر، با 9 جابجایی همراه بود. او برای تقویت تیمش، ابتدا بهنام برزای و محسن کریمی را به فهرست تیمش اضافه کرد و البته پای دو خارجی را هم به تهران رساند. دو خارجی با دو سرنوشت متفاوت. «بویان نایدونوف» که تبدیل به یکی از بدترین خریدهای خارجیِ تاریخ لیگ برتر می‌شد و «مامه‌تیام» که مثل یک ستاره‌ی دنباله‌دار، درخششی زودگذر ولی حیرت‌انگیز در استقلال داشت.

سرنوشت ورودی‌ها: «بویان» نیامده کنار گذاشته شد، برزای به نیمکت رفت و در انتهای فصل از استقلال جدا شد، محسن کریمی اسیر مصدومیت ماند و حفظ تیام برای استقلال  و شفر یک رویای دست‌نیافتنی باقی ماند.

نتیجه در پایان فصل: استقلال شفر، شروع فاجعه‌بارِ این تیم در ابتدای فصل را به فراموش سپرد و با کسب جایگاه سوم لیگ و از آن مهم‌تر قهرمانی جام حذفی و البته رسیدن به جمع هشت تیم برتر آسیا، هواداران را به ادامه روزهای خوب با شفر امیدوار کرد.

 

نقل و انتقالات پایان‌فصل 97-96: 13 ورود و 10 خروج

شفر در انتهای لیگ هفدهم، تیمش را در میان طوفانی غیرقابل کنترل می‌دید. با پایان جام جهانی 2018 و نمایش قابل‌تحسین بسیاری از بازیکنان تیم ملی، تعدادی از ستاره‌های استقلال هم با پیشنهادهای وسوسه‌کننده‌ای مواجه شدند و شفر را تنها گذاشتند. رفتن امید ابراهیمی و مجید حسینی، شفر را تحت فشار گذاشت و ضربه سهمگین‌تر با جدایی تیام و چپاروف زده شد. شفر استخوان‌بندیِ تیم خوب لیگ هفدهم را از دست رفته می‌دید و برای جبران، با توپ پر وارد بازار شد. علی کریمی، مرتضی آقاخان، محمد دانشگر و مرتضی تبریزی مهم‌ترین خریدهای ایرانیِ شفر بودند. او «الحاجی گرو» را هم با رویای تولد یک ستاره‎‌ی دنباله‌دارِ افریقایی و «مارکوس نویمایر» را برای جایگزینی «چپاروف» به تهران آورد. طارق همام، جوان بااستعداد عراقی هم به شفر پیوست تا او روی ویرانه‌های تیم سال گذشته، تیم دیگری را بنا کند. 

سرنوشت ورودی‌ها:  «گرو» خیلی زود نشان داد حتی سایه‌ای از تیام هم نیست و با استقلال خداحافظی کرد. «نویمایر» به سرنوشتی بدتر از «گرو» دچار شد. مرتضی آقاخان هم بدون یک بازی و پس از چند مصدومیت پیاپی، از فهرست خارج شد. محمد دانشگر هنوز هم از نظر بسیاری از استقلالی‌ها مقصر حذف از لیگ قهرمانان آسیاست و فرشاد محمدی‌مهر به نیمکت ذخیره‌ها چفت شده. از میثم تیموری چندان خبری نیست. طارق همام، اللهیار صیادمنش، روح‌الله باقری و علی کریمی اما نمایش‌هایی امیدوارکننده داشتند. 

نتیجه در انتهای نیم‌فصل: استقلال از جام حذفی کنار رفت، لیگ قهرمانان را در مرحله یک‌چهارم ترک کرد و نیم‌فصل لیگ را با رتبه پنجم و شش امتیاز فاصله با صدر به پایان رساند. 

 

نقل و انتقالات نیم‌فصل 98-97:  4 ورودی و 4 خروجی

شفر پس از نتایج معمولی تیمش در نیم‌فصل اول، 4 خرید انجام داد. اول نورافکن را به تیم برگرداند تا مشکلاتش در خط میانی را کمتر کند، سپس دو بازیکن خارجی( گونسالوس و پاتوسی) را به خدمت گرفت که هر دو هندوانه‌های دربسته‌ی تیم شفر هستند و احتمال «تیام» شدن یا «گرو» شدن‌شان مساوی است. بمب استقلال اما انتقال «گادوین منشا» از پرسپولیس  بود. تضمین‌شده‌ترین خرید خارجی شفر است.

سرنوشت ورودی‌ها: باید تا پایان فصل صبر کنیم.

نتیجه در انتهای فصل: هنوز زود است اما با این اوضاع و احوال به نظر می‌رسد قهرمانی برای استقلالِ ماموریت سختی باشد اما کسب سهمیه و موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا اهداف پیش روی استقلال به شمار می‌روند.  

 

جمع بندی: 21 ورود و 19 خروج

شفر در این سه پنجره‌ی نقل و انتقالاتی، جمعاً 40 انتقال را ثبت کرده که یعنی به طور میانگین او در هر پنجره  بیش از 13 انتقال را رقم زده. تیم او مجموعاً 21 بازیکن جذب کرده و 19 نفر را به تیم‌های دیگر داده. میانگین جذب هفت بازیکن و 6.33 خروج برای هر پنجره. حتماً شفر در خروج ستاره‌هایی مثل ابراهیمی و مجید حسینی و «تیام» بی‎تقصیر بوده اما جذب بازیکنان جدید کاملاً تحت نظارت او انجام شده. از میان 21 بازیکنی که با نظر شفر جذب استقلال شدند، به راحتی می‌توانیم 7 خرید را ناموفق بدانیم. جذب آقاخان، برزای، نویمایر، نایدونوف، گرو، دانشگر و محمدی‌مهر برای استقلال سود چندانی نداشت..از این 7 نفر، 5 نفر بیش از یک نیم‌فصل هم در استقلال دوام نیاورند. عملاً یک‌سوم از خریدهای او یا خیلی زود از تیم جدا شدند و یا به نیمکت استقلال چسبیدند. درباره عملکرد بازیکنانی مثل مرتضی تبریزی، میثم تیموری، گادوین منشا، پاتوسی و گونسالوس هم باید در انتهای فصل صحبت کنیم اما با همین آمار فعلی هم، نزدیک 20 درصد از خریدهای شفر «شکست‌خورده» هستند و حدود 33 درصد از خریدهای شفر برچسب «ناموفق» می‌خورند. 

شاید این آمار در فوتبال ایران یک آمار ناامیدکننده نباشد اما جابجایی بیش از 13 بازیکن در هر پنجره، قطعاً هر تیمی را بی‌ثبات می‌کند و این را هواداران استقلال خوب می‌دانند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید