جانشین «نیکی هیلی» را بیشتر بشناسید

کدخبر: ۲۶۹۹۴۸
اقتصادنیوز؛ «کلی نایت کرفت» سفیر آمریکا در کاناداست که به عنوان نماینده جدید ایالات متحده در سازمان ملل معرفی شده است.
جانشین «نیکی هیلی» را بیشتر بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ کلی کرفت، از کمک کنندگان اصلی حزب جمهوریخواه با روابط با بخش صنعت و معدن است که گفته استدلالهای هر دو طرف در مناقشات مربوط به تغییرات آب و هوایی را قبول دارد. وی به بحث های مربوط به تغییرات آب و هوایی اعتقاد دارد. 

کلی کرفت

رئیس جمهوری آمریکا سفیر فعلی این کشور در کانادا و همسر مدیر یک شرکت زغال سنگ را برای مسئولیت نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد معرفی کرد. دونالد ترامپ شامگاه جمعه در بیانیه توئیتری خود اعلام کرد «کلی نایت کرفت» را برای جایگزینی نیکی هیلی که از ابتدای سال 2019 استعفا داده است، معرفی می کند. 

کرفت قرار است پس از تایید در مجلس سنا، جانشین نیکی هیلی شود. او دومین گزینه ترامپ برای جانشینی هیلی است. 'هیتر نوئرت' گزینه اول ترامپ برای این پست هفته گذشته کنار کشید. 

ترامپ از کار 'فوق العاده' کرفت در کانادا تمجید کرد و نوشت: تردید ندارم که تحت مدیریت او، کشور ما در بالاترین سطح نمایندگی خواهد شد. 

ترامپ در ماه دسامبر نوئرت را به عنوان سفیر جدید در سازمان ملل معرفی کرده بود اما او بطور رسمی نامزد این پست نشد و او هفته گذشته اعلام کرد بنا به دلایل خانوادگی نمی تواند این پست را قبول کند. افراد آگاه از مساله به شرط افشا نشدن نامشان گفتند که نوئرت یک پرستار کودک استخدام کرده که بطور قانونی در آمریکاست اما مجاز به کار در سازمان ملل نیست. ترامپ هفته گذشته شماری از افراد از جمله ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان را برای این پست مورد بررسی قرار داد. 

کرفت درصورتی که برای تصدی این پست به تائید سنا برسد، بعید است که همان رتبه و مقام هیلی در سطح کابینه آمریکا را داشته باشد و بدون این رتبه به اندازه هیلی در جلسات کاخ سفید شرکت نخواهد کرد و نسبت به هیلی از نفوذ کمتری برخوردار خواهد بود. 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه ای از معرفی کرفت به عنوان سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل ابراز رضایت کرد و گفت: کرفت مدافع برجسته منافع اقتصادی و امنیت ملی آمریکا در کانادا بوده و او بسیار واجد شرایط است تا در سازمان ملل هم چنین کاری را انجام دهد. وی ادامه داد: منتظر تایید او هستم و در سازمان ملل متحد هم با او کار می کنم.

میچ مک کانل رئیس اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا که گفته او کرفت را که هم ایالتی او از ایالت کنتاکی است را برای این پست توصیه کرده است، سریعا از معرفی او استقبال کرد و آن را 'یک انتخاب عالی برای پست حساس' توصیف کرد. 

مک کانل در بیانیه ای گفت: کلی کرفت از حامیان نیرومند منافع آمریکا است و یک نماینده قوی برای ملت بزرگ ما در سازمان ملل خواهد بود. او سابقه ای طولانی از خدمت به ایالت خود و به ملت آمریکا دارد و اطمینان دارم که به خدمت متمایز خود در سازمان ملل ادامه خواهد داد. 

کرفت 56 ساله پیش از خدمت به عنوان سفیر آمریکا در کانادا یک مدیر تجاری بود که دستی هم در کارهای خیریه داشته است. 'جو کرفت' همسر او مدیر اجرایی شرکت 'الاینس رسورسز پارتنرز' تولید کننده زغال سنگ است. 

این زوج از کمک کنندگان اصلی جمهوریخواه هستند که در سال 2016 حدود 1.5 میلیون دلار به نامزدهای جمهوریخواه کمک کردند از جمله 270 هزار دلار به کمیته انتخاباتی ترامپ دادند. 

بر اساس فهرست مهمانان ویژه هتل ترامپ که به دست واشنگتن پست رسیده است، این زوج همچنین از مشتریان اصلی در هتل ترامپ در واشنگتن بوده اند. 

کلی کرفت در سپتامبر 2017 کار خود را به عنوان سفیر آمریکا در کانادا آغاز کرد. نمایندگی آمریکا در اوتاوا شغل راحت و بی دردسری برای دیپلماتها است اما همانند سفارت در پایتخت های مهم اروپایی مشتری ندارد. 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، کرفت در مقام نمایندگی آمریکا در سازمان ملل پس از هیلی اهمیت این پست را کاهش خواهد داد. حضور هیلی به عنوان فرماندار سابق کارولینای جنوبی و یکی از ستاره های ملی حزب جمهوریخواه به پیشبرد اولویت های سیاست خارجی ترامپ کمک کرد اما استقلال او برخی اوقات سایر دستیاران ترامپ را آزرده می کرد. 

کرفت اندک زمانی پس از تصدی سفارت آمریکا در کانادا در گفتگو با شبکه 'سی بی سی' کانادا با بیان اینکه به هر دو طرف مباحثات مربوط به تغییرات آب و هوایی اعتقاد دارد، خبرساز شد. 

وی گفت: اعتقاد دارم بنا بر اصول علمی هر دو طرف درست می گویند. هر دو طرف نتایج خود را حاصل از مطالعات خود دارند و من هر دو طرف علم را تمجید می کنم. 

این در حالی است که تغییرات آب و هوایی از موضوعات مهم مورد بحث در سازمان ملل است و توافق 2015 آب و هوایی پاریس با حمایت سازمان ملل به دست آمد که ترامپ از آن انتقاد کرده است. 

کرفت در گفتگو با شبکه خبری کانادایی گفت که آمریکا با وجود خارج شدن از این پیمان بین المللی می تواند در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی اقدام کند. وی گفت: همه ما یک هدف داریم و آن بهبود وضعیت محیط زیست و حفظ آن است. 

به گزارش ایرنا، نیکی هیلی نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل متحد هم در یادداشت توئیتری خود انتخاب کلی نایت را به او تبریک گفت و اظهار کرد می دانیم که او صدای قوی آمریکا در سازمان ملل متحد خواهد بود.

جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ هم در دو کلمه رضایت خود را از این انتخاب به این شکل اعلام کرد: تبریک به کلی- انتخاب عالی.

تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکا هم خدمات کلی در کانادا را افتخار آفرین توصیف کرد و ادامه داد: او به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، یکی از مدافعان منافع آمریکا در عرصه جهانی خواهد بود. 

داگ فورد نخست وزیر ایالت آنتاریوی کانادا و رهبر حزب محافظه کاران این ایالت هم انتصاب کلی را تبریک گفت.

کلی نایت کرفت پس از آن معرفی شد که ترامپ ابتدا هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را برای این مسئولیت معرفی کرده بود.

هفته گذشته نوئرت اعلام کرد که به دلایل خانوادگی نمی تواند این مسئولیت را بپذیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید