۴ محور مذاکره با طالبان در قطر

کدخبر: ۲۷۰۰۵۴
اقتصادنیوز : دولت افغانستان اعلام کرده که در نشست قطر که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، نمایندگان طالبان و آمریکا روی چهار موضوع با هم مذاکره می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در نشستی به خبرنگاران در کابل گفت: خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در کار مبارزه با القاعده و داعش در افغانستان، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان از موضوعاتی هستند که روی آن بحث می‌شود.

چخانسوری همچنین گفت که طرح صلح حکومت روی میز است و هر زمانی که طالبان بخواهد، نمایندگان حکومت در مذاکرات صلح شرکت می‌کنند.

گروه طالبان گفته حاضر نیست با دولت افغانستان مذاکرات مستقیم انجام دهد زیرا آن را دست‌نشانده آمریکا می‌داند.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان اما پیش از شرکت در این نشست، گفته است که گفت‌وگوهای صلح افغانستان باید «بین‌الافغانی» باشد و با مشارکت تمام جناح‌های سیاسی کشور پیش برده شود.

خلیل‌زاد که در چند روز گذشته سرگرم دیدار با مقام‌های افغان در کابل بود، به ترکیه سفر کرده است.

او در صفحه توئیتر خود نوشته که در ترکیه با نماینده خاص رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و پاکستان دیدار کرده و هر دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات صلح افغانستان باید بین‌الافغانی باشد و علاوه بر حکومت افغانستان، تمامی جناح‌های سیاسی این کشور در آن سهم داشته باشند.

خلیل‌زاد همچنین گفته است راه‌هایی را جست‌وجو می‌کند تا آن عده از اعضای هیأت مذاکره‌کننده طالبان که در فهرست سیاه سازمان ملل هستند، فرصت شرکت در گفت‌وگوهای صلح را به دست آورند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید