نکات مهم شستشوی فرش

کدخبر: ۲۷۰۲۱۳
اقتصادنیوز: خیس کردن بیش از حد فرش، تمام بافت های فرش را تحت تاثیر قرار داده و خیس خواهد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بیتوته؛ معمولا بهتر است که فرش ها را سالی یکبار و حتی تا هر ۱۸ ماه یکبار شستشو دهید. شستشوی کافی، مناسب و کنترل شده فرش ها باعث افزایش طول عمر و صد البته زیبایی آنها خواهد شد. خیلی از افراد خودشان به سراغ شستشوی فرش هایشان می روند که طبعا این مسئله به نوبه خود اشتباهاتی را نیز به دنبال خواهد داشت. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با اشتباهات رایج در شستشوی فرش آشنا کنیم و بگوییم که چرا بیشتر توصیه می شود فرش هایتان را به دست افراد کاربلد و متخصص در این زمینه بسپارید.

اشتباهات رایج در شستشوی فرش در منزل

زمانی که تصمیم به شستشوی فرش در منزل و شستشوی دستی فرش می گیریم طبیعتا به دلیل سخت و سنگین بودن آن، انرژی زیادی از ما صرف می شود که با این حال، کافی هم نیست. ممکن است مجبور شویم ترفندهایی را به کار ببریم که همان ترفندها باعث خراب شدن و فرسودگی فرش شما گردد. این در حالی است که شما می توانید شستشوی فرش خود را به متخصصین این امر بسپارید تا با بهترین و مناسب ترین روش ها همراه با صرف انرژی بسیار، بتوانند به خوبی از پس شستشوی فرش شما بر آیند. با این حال اگر دست به شستشوی فرش در خانه می زنید سعی کنید از این سه کار اجتناب نمایید:

• استفاده بیش از حد از شامپو

•  استفاده بیش از حد از آب بر روی فرش

•  محافظت از فرش خیس در مقابل مبلمان و سایر وسایل

 •  استفاده بیش از حد از شامپو در شستشوی فرش

طبیعتا استفاده بیش از حد از شامپو در شستشوی فرش همانقدر خطرناک و مخرب است که شستن بیش از حد فرش! این کار باعث به هم خوردن بافت رنگی و ضعیف شدن بافت فرش می شود. سعی کنید برای انجام این کار به سراغ یک فرد آگاه و متخصص بروید و از او کمک بگیرید و به قول قدیمی ها کار را به کاردان خود بسپارید!

•  استفاده بیش از حد از آب بر روی فرش در زمان شستشو

طبیعتا خیس کردن بیش از حد فرش، تمامی بافت های فرش را تحت تاثیر قرار داده و خیس خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که خیس شدن بیش از حد فرش می تواند باعث به هم ریختن بافت رنگ های فرش شود. بعضی از فرش ها هم بعد از آب خوردن و خیس شدن بیش از حد کوچک شده و به قول معروف آب می روند! پس هیچ گاه فراموش نکنید که خیس شدن بیش از حد فرش و بافت های آن می تواند موجب ایجاد چه آسیب هایی جدی گردد.

•  محافظت از فرش خیس در مقابل مبلمان و سایر وسایل

صدمه نهایی ای که می تواند بر بدنه فرش وارد شود، لکه ها و نشانه های ناشی از مبلمان و سایر وسایل خواهد بود. امکان دارد مبلمان و وسایل بر روی فرش خیس قرار گرفته و بر روی آن رنگ دهند. رنگی که ممکن است حالا حالاها فرشتان را رها نکند. حتی ممکن است پایه فلزی مبلمان شما بر روی فرش قرار بگیرد و از رطوبت ناشی از فرش دچار زنگ زدگی شود!

چرا به سراغ متخصصین شستشوی فرش و قالیشویی برویم؟

زمانی که متخصصین این حوزه و شرکت های قالیشویی دست به شستشوی فرش شما می زنند، آن را با رطوبت کنترل شده ای می شویند و به همین نسبت نیز فرش شما را به شکل کنترل شده ای خشک می نمایند.

این شرکت ها دارای ماشین های شستشویی هستند که از برس های شستشوی ضد گرد و غبار برخوردار هستند. مواد شوینده ای که به کار می رود با اندازه ای کافی و کنترل شده بوده و شستشوی منظم و مرتبی بر روی فرش شما اعمال می کنند. این روش تا جایی ادامه پیدا می کند که فرش شما بعد از طی کردن و پشت سر گذاشتن مراحلی منظم و کنترل شده به آرامی شروع به خشک شدن می کند.

بسیاری از متخصصین، روش دیگری نیز برای شستشوی فرش دارند؛ روشی مثل استفاده از اسپری ای که حاوی مواد شوینده بود و فرش شما را بدون وارد شدن هرگونه آسیبی بر بافت و بدنه آن، شستشو خواهد داد. برخی از افراد با این روش مخالف هستند و معتقدند که ممکن است این روش، فرش شما را به صورت کامل و مطمئنی شستشو ندهد، اما مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که این روش، فرش شما را بدون خیس شدن و وارد شدن آسیبی به بافت آن شستشو می دهد. این تقریبا همان چیزی است که فرش به آن احتیاج دارد. برخی از متخصصین، روش اول را انتخاب می کنند و برخی نیز روش دوم. در هر دوی این روش ها تلاش و دقت بالایی لحاظ می شود و شما می توانید اطمینان خاطر حاصل نمایید که فرش شما به بهترین حالت ممکن شستشو یافته است.

فراموش نکنیم که سپردن کار شستشوی فرش به متخصصین این حوزه از دو جنبه، مزیت به حساب می آید:

اول  اینکه این شرکت ها در زمینه جا به جایی و حرکت دادن فرش های بزرگ و سنگین، هیچ مشکل و محدودیتی ندارند.

دوم  اینکه آنها به خوبی می دانند که با رعایت چه اصول و شرایطی، فرش شما را به بهترین حالت ممکن شستشو دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید