مقام سابق پنتاگون: ایرانی‌ها در جنگ الکترونیک استادند

کدخبر: ۲۷۰۳۳۷
اقتصادنیوز: مقام سابق وزارت دفاع آمریکا گفت : ایرانی ‌ها سال‌هاست که در زمینه جنگ الکترونیک اُستادند و می‌توانند بر پهپادهای آمریکا مسلط شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «مایکل مالوف» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی راشا تودی با اشاره به توانمندی ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ( پهپاد ) و جنگ الکترونیک افزود: این ‌یک فناوری و ظرفیتی است که ایران دست‌کم از سال 2011 میلادی در اختیار داشته است. 

'زمانی که این کشور کنترل هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین فوق پیشرفته آمریکایی به نام RQ-170 را به دست گرفت و آن را از افغانستان به ایران هدایت کرد؛ سپس از طریق مهندسی معکوس به داخل سیستم فوق پیشرفته آن نفوذ کرد و توانست مشابه این پهپاد را بسازد.' 

این مقام پیشین پنتاگون افزود:این حادثه تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های بالای الکترونیک ایران را نشان می دهد. 

وی گفت که یک دوست ایرانی او گفته است اگر تهران بتواند این اقدامات را درسطح پیچیده‌تری انجام دهد می‌تواند به رادارها، کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکا هم نفوذ کند.

مجری راشاتودی در ادامه پرسید: آیا ایران چنین قدرت و اطلاعاتی را در اختیار روسیه و چین نیز قرار داده است. 

مالوف پاسخ داد که همکاری‌های ایران، روسیه و چین در این زمینه فراتر از این رویداد است و قطعاً این کشورها اطلاعات خود را به صورت گسترده تری به اشتراک می‌گذارند.

سردار حاجی ‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مراسم یادواره شهدای همدان با تأکید برنفوذ به کنترل فرماندهی ارتش آمریکا، گفت:7 یا 8 هواپیمایی که در سوریه و عراق پرواز مداوم داشتند تحت کنترل ما بودند و اطلاعات آن‌ها توسط ما رصد می‌شد وما توانستیم به اطلاعات دست‌اول آن‌ها دست پیدا کنیم. 

همچنین درفیلمی که اخیرا توسط سپاه منتشرشده نشان داده می ‌شود یک هواپیمای آمریکایی دچار مشکل می‌شود و در 10 کیلومتری پایگاه خود به ‌سختی فرود می‌آید، سپس پهپاد دوم نیز از ارتش آمریکا هواپیمای صدمه ‌دیده و محیط را رصد می‌کند. 

آمریکایی‌ها به دلیل ترس از نیروهای سپاه جرات نمی‌کنند نزدیک شوند وهواپیمای خود را از ده کیلومتری پایگاه خود ببرند و بعد با یک فروند جنگنده آن را بمباران کرده و از بین می‌برند. 

این فیلم نشان می‌دهد اطلاعات دوربین‌های هر دو هواپیمای آمریکایی کاملاً در اختیار سپاه بوده است. 

نیروی هوافضای سپاه در سال 1390 هم موفق شد پهپاد RQ-170 آمریکا را شکار کند. این پهپاد در حالی که در حین انجام ماموریت شناسایی بر فراز آسمان ایران بود، به دام رزمندگان پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه افتاد و خبر آن در رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای یافت. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید