رئیس جدید مجلس ملی ترکیه انتخاب شد

کدخبر: ۲۷۰۳۵۹
اقتصادنیوز: مصطفی شنتوپ از حزب عدالت و توسعه بعد از استعفای بینالی ییلدیریم از ریاست مجلس ملی ترکیه، با اخذ رأی نمایندگان پارلمان به این سمت برگزیده شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرناف سایت آهابر ترکیه نوشت: بینالی ییلدیریم رئیس مجلس ملی ترکیه که نامزد حزب عدالت و توسعه برای تصدی شهرداری استانبول در انتخابات شهرداری ها در ماه مارس شده است، از سمت خود استعفا داد و مصطفی شنتوپ از نمایندگان برجسته این حزب پس از چند دور رأی گیری در پارلمان ترکیه به عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب گردید.

موفقیت در انتخابات شهرداری ها به ویژه تصدی شهرداری استانبول در طول تاریخ معاصر ترکیه بسیار حائز اهمیت بوده و حتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه نیز نخست با رسیدن به شهرداری استانبول در سال 1994 در عرصه سیاسی ترکیه مطرح شد. 

تحلیلگران سیاسی در ترکیه بر این باورند که حزب پیروز در انتخابات شهرداری استانبول، معمولاً در انتخابات پارلمانی بعدی پیروز شده و به قدرت می رسد.

مصطفی شنتوپ نماینده حزب عدالت و توسعه موسوم به آک پارتی (AKP) از تکیرداغ واقع در بخش اروپایی ترکیه، با کسب 336 رأی نمایندگان در دور سوم رأی گیری موفق شد به ریاست مجلس ملی ترکیه برسد.

مصطفی شنتوپ پیش از این معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه و رئیس کمیسیون قانون اساسی مجلس ترکیه بود. رئیس جدید پارلمان ترکیه با سابقه فعالیت روزنامه نگاری و مطبوعاتی، در دوره های 24، 25 و 26 پارلمان ترکیه به عنوان نماینده استانبول از AKP در مجلس حضور داشت. وی به انگلیسی و عربی مسلط است.

انگین آلتای نماینده حزب جمهوریخواه خلق، سرپیل کمالبای نماینده حزب دمکراتیک خلقها و امام حسین فیلیز نماینده حزب خوب İyi Parti از دیگر نامزدان ریاست مجلس ترکیه، به ترتیب با 124، 46 و 33 رأی نتوانستند در برابر نماینده حزب حاکم به پیروزی برسند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید