در یک اقدام بی‌سابقه؛ لابی آیپک علیه نتانیاهو موضع گرفت

کدخبر: ۲۷۰۳۶۷
اقتصادنیوز: در اقدامی نادر، لابی صهیونیستی (آیپک) از سیاست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تشویق به عملیات تروریستی علیه فلسطینی‌ها انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، لابی صهیونیستی (آیپک)، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا در کنگره این کشور در توئیتی اعلام کرد: ما سیاست قدیمی داریم که به موجب آن با اعضای جنبش‌های نژادپرستانه‌ای که مستحق نقد هستند، دیدار نمی‌کنیم. گروه "عظمت یهود" وابسته به حزب نژادپرست "کهانا" است که باید آن را محکوم کرد. رؤسای گروه‌های یهودی آمریکایی از سال‌ها پیش دیدار با اعضای این حزب را رد کرده‌اند.

این موضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همراهانش در حزب لیکود را شوکه کرده است چراکه آیپک شامل تمامی نهادهای یهودی آمریکایی راست‌گرا و بزرگترین لابی در آمریکا است. آیپک حامی اصلی اسرائیل بوده و از دولت‌های این رژیم دفاع و معمولاً از مخالفت با اسرائیل خودداری می‌کند. آیپک همواره برای تقویت جایگاه اسرائیل در آمریکا و جهان تلاش کرده است و هر سال نشست گسترده‌ای را با حضور ۲۰ نماینده ثروتمندترین یهودیان و تمامی نهادهای یهودی راست‌گرا و نمایندگان این نهادها در حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا برگزار می‌کند.

نتانیاهو نیز مجبور به پاسخگویی به انتقادات آیپک شد و منتقدانش را دورو خواند.

حزب "عظمت یهود" نیز از آیپک به شدت انتقاد کرد و از این سازمان خواست در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی مداخله نکند.

این حزب تأکید کرد: اعضای این لابی در اسرائیل زندگی نمی‌کنند و بهای تجاوزات تروریستی و ریخته شدن خون شهروندان را نمی‌پردازند.

در بیانیه این حزب آمده است: اعضای آیپک از دولت اسرائیلی حمایت می‌کنند که اراضی و سلاح به دشمن می‌دهد و خواهان روی کار آمدن چپ‌گراها در اسرائیل است.

همچنین بنی گانتس، رئیس حزب "آبی سفید" گفت: انتقاد آیپک از نتانیاهو ثابت می‌کند که نتانیاهو بار دیگر ارزش‌های اخلاقی را با هدف ماندن در قدرت زیرپا گذاشته است. نتانیاهو تا حد زیادی به هویت اسرائیل و ارزش‌های اخلاقی و روابط مهم با اقلیت یهود در آمریکا توهین کرده است.

نشست سالانه آیپک ۲۴ مارس یعنی دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل برگزار خواهد شد. قرار است نتانیاهو در این نشست حضور یابد و سخنرانی کند. تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو عمداً این تاریخ را برای انتخابات تعیین کرده است. وی در این دوره با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد. قرار است در نشست آیپک رهبران مخالفان اسرائیلی از جمله گانتس و هم‌پیمانانش یائیر لاپید و موشه یعالون شرکت کنند.

علاوه بر آیپک، "کمیته یهودی آمریکایی"(AJC)، از بزرگترین نهادهای مذهبی آمریکا در بیانیه‌ای از رفتار نتانیاهو انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: کنگره یهودی-آمریکایی معمولاً به امور مربوط به احزاب و نامزدهای اسرائیلی در دوره انتخابات واکنشی نشان نمی‌دهد اما زمانی که حزب "عوتسماه یهودیت" نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرد ما احساس کردیم که باید نظرمان را بگوییم؛ برخوردهای این حزب باید محکوم شود. این حزب ارزش‌های اسرائیل را زیرپا گذاشته است. کمیته انتخابات باید مشخص کند که آیا این حزب اجازه دارد در انتخابات نامزد شود.

جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه نیز گفت: نباید در اسرائیل جایی برای نژادپرستی و تعصب وجود داشته باشد. ۲۵ سال پیش اعضای حزب کهانا ۲۹ فلسطینی را به قتل رسانده و ۱۲۵ تن دیگر را زخمی کردند.

حزب کهانا در دهه‌ هفتاد قرن گذشته تأسیس شد و یک حزب تندرو راست‌گرا و فاشیست است و خواهان تدوین قوانین نژادپرستانه علیه اعراب ساکن اراضی اشغالی و الحاق تمامی خاک فلسطین شده است. بعد از کشتار حرم ابراهیمی این حزب ممنوع الفعالیت شده بود. کهانا در سال ۲۰۰۶ حزب "عظمت اسرائیل" را با رهبری تعدادی از فعالان سابق که به اتهام برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های تروریستی علیه فلسطینی‌ها پرونده‌هایی علیه آن‌ها باز شد، تأسیس کرد. نتانیاهویی که برای ماندن در قدرت دست به هر کاری می‌زند این بار برای ممانعت از سقوط این حزب و متحد کردن آن با حزب "خانه یهودی" وارد عمل شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید