اتحادیه اروپا و عرب به هم نزدیک می‌شوند

کدخبر: ۲۷۰۵۷۲
اقتصادنیوز: در پایان دیدار سران اتحادیه اروپا با رهبران کشورهای عرب در شرم‌الشیخ گفته شد که اروپایی‌ها و عرب‌ها تصمیم گرفته‌اند با همکاری یکدیگر کشمکش‌های جهان عرب و اسلام را حل کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دویچه‌وله در گزارشی درباره نشست مشترک اتحادیه اروپا و عرب در شرم‌الشیخ مصر نوشته است: از نظر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نشست شرم‌الشیخ موفقیت آمیز بود. در شرم‌الشیخ پنجاه نفر از سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در دیداری دو روزه، ۲۴ و ۲۵ فوریه، گرد آمده بودند. در بیانیه پایانی این نشست نیز از "عصر جدیدی از همکاری" میان مناطق هم‌جوار سخن رفته است.

مرکل گفت که آلمان و اروپا علاقه دارند کمک کنند تا کشمکش‌های جهان عرب که بخشی از آن‌ها سال‌هاست ادامه دارد حل شود. مرکل گفت: «ما کشورهای هم‌جوار یکدیگریم. سرنوشت اتحادیه اروپا با سرنوشت این کشورها کاملاً در ارتباط است. ما این را در رابطه با مهاجرت و آوارگی تجربه کرده‌ایم. از این رو، وظیفه ماست که در جهت همکاری‌های چندجانبه بکوشیم، حتا اگر برخی نظرها با هم متفاوت باشد.»

صدراعظم آلمان از یافتن راه حلی سیاسی در رابطه با کشمکش سوریه دفاع کرد. او با بحثی که در اتحادیه عرب در مورد بازگرداندن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به این اتحادیه در گرفته بود، چندان موافق نبود. به همین دلیل او از اتحادیه عرب خواست تا در جهت روندی برای تغییر سیاسی در سوریه حرکت کند زیرا از نظر او "کافی است اسد از قدرت کنار برود و کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی تشکیل شود" و فضا برای بازگشت شهروندان سوری آواره و گریخته از میهن‌شان فراهم آید. مرکل گفت: «اما این روند متاسفانه هنوز آغاز نشده و باید در این مسیر کار کرد.»

در همین حال نمایندگان کشورهای اروپایی در نشست شرم‌الشیخ در رابطه با مسائل حقوق بشر محتاط بودند، وگرنه جای انتقادهای بسیار به نمایندگان دولت‌های اقتدارگرای کشورهای عربی وجود داشت.

با این حال دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، گفت که موضوع حقوق بشر را مطرح کرده است. صدراعظم آلمان تصریح کرد که موضوع نمی‌تواند بر سر حقوق بشر در مفهوم غربی آن باشد، بلکه نخست باید کاری کرد تا برای مثال جان و زندگی انسان‌ها در لیبی مورد حفاظت قرار بگیرد.

مرکل در شرم‌الشیخ گفت: «در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه عرب جان انسان‌ها در خطر است و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد و اولویت داد. در گام بعدی ما نیاز به سازمان‌های غیردولتی داریم و کسانی که در بخش اقتصاد فعال باشند.»

صدراعظم آلمان همچنین گفت باور ندارد که به موازات سرکوب اقلیت‌ها، بتوان در صلح و آرامش همزیستی کرد.

در بیانیه پایانی و مشترک شرکت‌کنندگان در نشست شرم‌الشیخ بر رعایت حقوق بشر و حقوق بین‌الملل تاکید شده است. با وجود این، گویا عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، در نشست مطبوعاتی پس از پایان اجلاس شرم‌الشیخ احساس کرد که باید به اروپایی‌ها تشری بزند.

رئیس جمهور مصر گفت: «ما به شما اجازه نمی‌دهیم در مسائل حقوق بشر به ما درس بدهید. شما ارزش‌ها و مقررات خودتان را دارید. ما به آنها احترام می‌گذاریم. ما هم ارزش‌ها و قواعد خودمان را داریم. شما هم باید به آنها احترام بگذارید.» در پی آن نمایندگان پرشمار رسانه‌های مصر برای رئیس جمهورشان کف مفصل زدند.

برگزاری نشست دو اتحادیه به طور مرتب

دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، با وجود برخی ناهمگونی‌ها اظهار خوشحالی کرد از اینکه اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند تا شراکتی "واقعی" داشته باشند و از سیاستی بین‌المللی بر پایه قانون دفاع کنند.

تاسک وعده داد که دو اتحادیه برای حل کشمکش‌هایی چون یمن، سوریه یا لیبی و نیز کشمکش خاورمیانه میان اسرائیل و فلسطینیان با یکدیگر همکاری خواهند کرد. او گفت که همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی و مبارزه با تروریسم نیز تقویت خواهد شد.

تاسک در ادامه گفت که این نشست تازه آغاز کار بوده و تصمیم گرفته شده که به طور مرتب در سطح عالی این نشست برگزار شود. سال ۲۰۲۲ اجلاس بعدی سران دو اتحادیه در بروکسل برگزار خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید