سلامت ریه هایتان را بیشتر زیر نظر بگیرید

کدخبر: ۲۷۰۶۴۷
اقتصادنیوز: ریه ها جزو اعضای حیاتی بدن هستند که سلامت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین لازم است همانطور که با کاهش مصرف چربی های مضر، ورزش و غیره مراقب قلب تان هستید، به فکر ارتقای سلامت ریه هایتان نیز باشد. شما می توانید با در پیش گرفتن چند توصیه ی ساده، ریه های تان را از خطر ابتلا به بیماری های ریوی مانند پنومونی (عفونت ریه) و انسداد ریوی مزمن محافظت کنید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز:

آنتی اکسیدان جذب کنید

موادغذایی سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و گلوکوزینولات ها (ترکیبات ارگانیک با خواص ضدسرطانی) سلامتی ریه ها را بالا برده و باعث بهبود عملکرد آنها می شوند.

محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که هر هفته حداقل ۵ سهم غذایی سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، بروکلی، بروکسل مصرف می کنند، به میزان ۵۰ درصد کمتر در معرض سرطان ریه قرار می گیرند.

توصیه می کنیم برای جذب آنتی اکسیدان ها و ویتامین های لازم به موادغذایی تکیه داشته باشید، نه مکمل های غذایی (داروهای مکمل).

حواستان به آلودگی هوا باشد

اگر شانس این را دارید که در شهرها کوچک و بدون آلودگی زندگی می کنید، ریه هایتان سالم تر خواهند ماند. اما اگر در کلان شهرها زندگی می کنید که هوای آلوده ای دارند حواستان باشد.

از دویدن و ورزش کردن در هوای آزاد در برخی از ساعات روز و در فصل هایی که آلودگی هوا زیاد است بپرهیزید.

اگر از بیماری های ریوی مزمن رنج می برید، بیشترین حساسیت را به آلاینده ها خواهید داشت. در این صورت بهتر است قبل از خارج شدن از منزل، شاخص آلودگی مناطق شهر را بررسی کنید.

در صورت امکان کلان شهرها را ترک کرده و به مناطقی با آب و هوای سالم بروید.

نسبت به سلامت ریه هایتان حساس تر باشید

محققان آمریکایی توصیه می کنند که نسبت به علائم و مشکلات تنفسی یعنی هر نوع سرفه ی مداوم، برونشیت مزمن، آسم یا دیگری بیماری های ریوی حساس بوده و نسبت به آنها بی تفاوت نباشید.

اگر در قفسه ی سینه یا ریه هایتان احساس درد می کنید، سرفه هایتان بیش از یک ماه طول کشیده و یا به خون آلوده اند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این صورت پزشک می تواند با تجویز شیوه های درمانی علائم را کاهش داده و از بروز عفونت های جدی ریوی جلوگیری کند.

تحرک بدنی داشته باشید

درست است که ورزش هایی مانند دویدن یا پیاده روی تند تاثیری در افزایش اندازه ی ریه ها ندارند، اما می توانند به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی کمک کنند.

نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهند ورزش منظم باعث افزایش میزان اکسیژن ارسالی به قلب و عضلات شده و عضلات ریه ها را تقویت می کند.

نتایج بررسی هایی که روی ۳۰ داوطلب نوجوان دارای اضافه وزن و مشکلات تنفسی انجام شده است نشان می دهد که کم تحرکی یکی از عوامل اصلی کاهش عملکرد تنفسی است.

گروهی از این داوطلب ها، سه روز در هفته به مدت ۲۴ هفته روی تردمیل دویدند. نتایج بررسی ها نشان داد که ورزش های هوازی تاثیر مثبتی روی عملکرد ریه ها دارند.

محصولات دوستدار محیط زیست را دریابید

تمیز کردن شیشه ها با شیشه شورهای صنعتی، رنگ کردن دیوارها، استفاده از مواد سفیدکننده برای تمیز کردن ملافه های سفید و غیره برای زیباتر و تمیزتر شدن منزل کارساز هستند، اما تمام این مواد حاوی ترکیبات و گازهای سمی هستند که ریه ها را به خطر می اندازند. 

بهتر است منزل را با محصولات دوستدار طبیعت مانند شوینده های طبیعی تمیز کنید و از قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی بپرهیزید.

سیگار را ترک کنید

بزرگ ترین ظلمی که می توانید به ریه هایتان بکنید، سیگار کشیدن است. مصرف دخانیات (سیگار، پیپ، قلیان و غیره) خطر ابتلا به عفونت ها ریوی، برونشیت مزمن و سرطان ریه را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، عامل اصلی (۸۵ درصد) ابتلا به سرطان ریه است.

توجه داشته باشید که مدت زمان و میزان مصرف سیگار خطر ابتلا به بیماری های ریوی را هر چه بیشتر بالا می برد.

از وسایل حفاظتی تنفسی مناسب استفاده کنید

اگر جوشکار، نقاش، سنگ کار، آرایشگر و مکانیک هستید و یا مشاغلی دارید که در معرض گردوغبار، ترکیبات شیمیایی، دود و گازهای سمی هستید، حتما از وسایل حفاظتی تنفسی مناسب استفاده کنید.

بر حسب آمارهای جهانی، خطر ابتلا به آسم در محیط های کاری که تجهیزات حفاظتی تنفسی مناسب ندارند، بیشتر در کمین کارمندها و کارگران می باشد.

حواستان به هوای داخل منزل باشد

در داخل منزل نیز شما در معرض آلاینده های هوا قرار دارید. مو و پرز حیوانات خانگی، مصالح ساختمانی، کولر، سیستم های تهویه هوا، شومینه و غیره باعث کاهش میزان هوای تنفسی در منزل می شوند.

محققان توصیه می کنند که به طور مرتب فرش ها و مبلمان منزل را جارو و تمیز کنید تا پرزها، گرد و غبار و غیره از بین بروند.

از دستگاه تصفیه کننده ی هوا استفاده کنید و به طور مرتب هوای منزل را عوض کنید (با باز کردن درب و پنجره ها به فضای بیرون).

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید