تضمین پمپئو به فیلیپین درباره حمله نظامی چین

کدخبر: ۲۷۱۱۲۰
اقتصادنیوز؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: واشنگتن از فیلیپین در مقابل هرگونه حمله نظامی در دریای جنوبی چین حمایت خواهد کرد.
تضمین پمپئو به فیلیپین درباره حمله نظامی چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ 'مایک پمپئو' امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران افزود: ساخت ‌و ساز جزایر مصنوعی و فعالیت نظامی پکن در دریای جنوب چین حاکمیت، امنیت و معیشت اقتصادی فیلیپین و همچنین آمریکا را تهدید می‌کند.

وی هشدار داد، همانطور که دریای جنوب چین بخشی از اقیانوس آرام است، هرگونه حمله مسلحانه به نیروهای فیلیپین، هواپیما یا کشتی‌های عمومی در دریای جنوبی چین ماده چهار پیمان دفاع متقابل را نقض خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به معاهده آمریکا - فیلیپین در سال 1951 اشاره کرد که بطور خاص دو طرف را مجبور می‌کند کمک‌های یکدیگر را در صورت حمله 'مسلحانه در منطقه اقیانوس آرام' ارائه دهند.

همزمان با تمدید مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن و احتمال توافق این دو کشور، سه شنبه گذشته دو فروند کشتی نیروی دریایی آمریکا در اقدامی آشکار برای «تنش‌آفرینی» از تنگه تایوان عبور کردند.

در اوایل ماه فوریه سال جاری نیز چین تعداد 95 کشتی چینی به جزیره تیتسو، یکی از جزایر پرتنش دریای جنوبی چین اعزام کرد.

دولت پکن اعزام کشتی‌های خود به جزیره تیتسو را با هدف ایجاد مانع برای ساخت‌وسازهای آتی دولت فیلیپین در این جزیره عنوان کرد.

جمهوری خلق چین تقریباً بر کل دریای جنوبی و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از این دریا ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز 'اسپراتلی' و 'پارسل' اختلاف دارند.

آمریکا این دریا را جزئی از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیردریایی‌های خود در رفت و آمد در این دریا تأکید می‌ورزد و مخالف ساخت تأسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است.

پکن پیشتر نیز به عبور ناوهای آمریکایی از این تنگه انتقاد و آن را اقدامی در راستای تنش‌آفرینی عنوان کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید