یک قانون با چه میزان آرا در مجمع تشخیص مصلحت تصویب می‌شود؟ چند رای برای تصویب پالرمو لازم است؟

کدخبر: ۲۷۱۱۳۸
اقتصادنیوز: در روزهای اخیر بحث‌های مرتبط با قوانین مبارزه باپولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در محافل سیاسی داغ شده است.
یک قانون با چه میزان آرا در مجمع تشخیص مصلحت تصویب می‌شود؟ چند رای برای تصویب پالرمو لازم است؟

به گزارش اقتصادنیوز در یکی از آخرین تحولات صورت گرفته«غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره میزان آرای لازم برای تصویب لایحه پالرمو ، خبرداد: با توجه به رهنمود رهبر معظم انقلاب، با کمتر از دو سوم آرا نمی توان گفت مصلحت نظام یا مصلحت ملی احراز شده است. بنابراین برای تصویب لایحه پالرمو به دو سوم آرای اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز است و در صورتی که این میزان آرا به دست نیاید، لایحه در مجمع رد خواهد شد.»

متن کامل آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام

در این زمینه آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را روشن کرده است:

ماده ۱۹ جلسات شورای مجمع به هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان ( موضوع قسمت اول اصل یکصد ودوازدهم قانون اساسی ) متشکل خواهد بود از همه اعضای مذکور در حکم مقام معظم رهبری ( بندهای ۱ و۲ ) این جلسات حداقل با حضور دوسوم ( ۲۳ ) اعضا رسمیت می یابند و تصمیمات با اکثریت مطلق عده حاضر معتبر خواهند بود.

ماده ۲۰ درموارد مربوط به بررسی و حل معضلات ( موضوع بند۸ اصل یکصد ودهم ) و تعیین سیاستهای کلی نظام ( موضوع بند۱ اصل یکصد ودهم ) و دیگر اموری که رهبری به مجمع ارجاع می دهند ( قسمت دوم اصل یکصد ودوازدهم ) شورای مجمع متشکل خواهد بود از اعضای حقیقی ‚ به اضافه ردیف الف وج بند ۱ حکم بیست وهفتم اسفندماه ‚ این جلسات حداقل با حضور دوسوم ( ۲۳ ) اعضا رسمیت می یابند و تصمیمات درموارد مربوط به معضلات و مسائل دیگر با اکثریت مطلق اعضای حاضر معتبر خواهند بود. درمواردی که اکثریت آرا حاصل نشود‚ نظرهای اعلام شده همراه با تعداد آرا درصورتجلسه درج می شود و به استحضار مقام معظم رهبری می رسد.

با مرور این دو ماده می‌توان این گونه برداشت کرد که مساله لوایح از اختلاف مجلس وشورای نگهبان خارج شده وبه یکی از معضلات کشور مطابق ماده 20 آیین نامه بدل شده است. طبق ادعای مصباحی مقدم، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، مقام‌معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند که برای تصویب این لایحه به بیش از اکثریت مطلق آرا احتیاج است.

با توجه به اینکه برای تشکیل جلسات مجمع دست‌کم 23 نفر اعضای باید حضور داشته باشند؛ با توجه به آیین‌نامه باید دست‌کم 13 عضو مجمع در جلسه- به فرض حضور حداقل قانونی اعضا- به این لایحه رای دهند. در صورتیکه ادعای مصباحی‌مقدم؛ صحت داشته باشد تعداد آرای مثبت باید به 16 نفر برسد. در این فرض مخالفت 8 عضو به معنای رد این لایحه(در جلسه رسمی با حضور حداقل اعضا) خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید