تحقیقات دموکرات‌ها درباره دسترسی کوشنر به اطلاعات محرمانه با کمک ترامپ

کدخبر: ۲۷۱۲۷۲
اقتصادنیوز: پس از انتشار گزارش روزنامه "نیویورک تایمز" مبنی بر اینکه جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا با وجود مخالفت کارکنان اطلاعاتی به کمک ترامپ موفق شد مجوز دسترسی به اطلاعات محرمانه را دریافت کند، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در حال گسترش تحقیقات خود درباره مجوز دسترسی به اطلاعات دولتی در کاخ سفید هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه خبری هیل نوشت، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در حال گسترش تحقیقات خود درباره مجوز دسترسی به اطلاعات دولتی در کاخ سفید پس از انتشار خبر صدور مجوز دسترسی کوشنر به اطلاعات فوق محرمانه به موجب دستور ترامپ هستند.

الیجه کومینگز، رئیس دموکرات کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، این گزارش از امکان بی‌نظمی‌هایی خبر می‌دهد که باید توسط کمیته مورد بررسی قرار بگیرد.

کومینگز همچنین تهدید کرد که به منظور انجام تحقیقات درباره مجوزهای دسترسی به اطلاعات دولتی، کاخ سفید را برای ارائه اسناد و انجام بازجویی‌ها احضار خواهد کرد.

دموکرات‌ها همچنین علاقه دارند به نقش جان کلی، رئیس دفتر سابق ترامپ و دونالد مک‌گان، مشاور سابق کاخ سفید در روند صدور مجوز دسترسی کوشنر به اطلاعات محرمانه دولتی پی ببرند. طبق گزارش‌ها، هر دوی این مقامات سابق کاخ سفید مشارکت قابل توجهی در این روند داشته‌اند اما از آن زمان دولت ترامپ را ترک کرده‌اند.

کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان که حالا تحت کنترل دموکرات‌ها است، در ماه ژانویه تحقیقاتی را درباره مجوزهای دسترسی چندین تن از مقامات فعلی و سابق دولتی آغاز کرد که این تحقیقات فوراً بر کوشنر، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و راب پورتر، مسئول سابق کارکنان کاخ سفید متمرکز شد.

کومینگز اما کاخ سفید را به ایجاد مانع سر راه این تحقیقات متهم کرده و خواستار همکاری با این تحقیقات شده و تاکید کرده در غیر این صورت به کاخ سفید احضار خواهد شد.

او در نامه‌ای خطاب به پت سیپولون، مشاور کاخ سفید نوشته است: برای آخرین بار درخواست می‌کنم به طور داوطلبانه با این تحقیقات همکاری کنید. از شما می‌خواهم فوراً برای تهیه همه اسناد مربوطه اقدام کنید و برنامه‌ریزی برای بازجویی از شاهدانی را که کمیته اعلام کرده، آغاز کنید.

به نوشته روزنامه "نیویورک تایمز"، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور دسترسی جارد کوشنر، داماد و مشاور خود به اطلاعات محرمانه را در ماه مه سال ۲۰۱۸ صادر کرد.

این روزنامه با تکیه بر اطلاعاتی که از چهار منبع دست‌اندرکار در این موضوع به دست آورده ادامه می‌دهد، این اقدام ترامپ به‌رغم نگرانی‌های کارمندان دستگاه اطلاعاتی این کشور انجام شده است.

جان کلی، رئیس وقت ستاد کارکنان کاخ سفید و دان مک‌گان، مشاور حقوقی کاخ سفید در آن زمان مخالف دسترسی جارد کوشنر به اطلاعات به‌شدت محرمانه ایالات متحده آمریکا بودند.

در این گزارش گفته می‌شود، کوشنر بعد از بررسی‌های اولیه مجوز دسترسی دائم به اطلاعات محرمانه را پیدا کرد و در آن زمان روشن نبود که ترامپ به‌رغم توصیه مقام‌های امنیتی پشتیبان این قضیه است.

دونالد ترامپ خود در مصاحبه با روزنامه "نیویورک تایمز" در ژانویه امسال تأکید کرد، هیچ نقشی در اعطای این مجوز نداشته است. سخنگوی آبه لوول، وکیل کوشنر نیز اعلام کرد، مجوز دسترسی کوشنر به اطلاعات محرمانه "بدون فشار هیچ طرفی" اعطا شده است.

"نیویورک تایمز" می‌نویسد، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید از اعلام موضع در مورد این گزارش خودداری کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید