جزییات ادغام 5 موسسه و بانک در بانک سپه / تا 5 ماه دیگر اسمی از این بانک ها و موسسات باقی نمی ماند

کدخبر: ۲۷۱۴۱۲
اقتصادنیوز : رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف از ادغام بانک های انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب بانک سپه تحول در نظام بانکی است، گفت: تا 5 ماه آینده دیگر عملا اسمی از این 5 موسسه و بانکی که در بانک سپه ادغام شده اند، باقی نخواهد ماند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، همتی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درخصوص سود سپرده گذاران در این بانک ها و موسسات افزود: این 5 موسسه بانکی نزدیک به 24 میلیون سپرده گذار با ارزش 215 هزار میلیارد تومان دارند و برنامه ریزی به گونه ای است که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده گذاران صورت نگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین رقم تسهیلات این بانک ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و نیز کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.

وی درباره سهامداران این بانک ها نیز افزود: تکلیف سهامداران وابسته به نیروی های مسلح مشخص است و یک میلیون و 130 هزار سهامدار کوچک نیز مشکلی نخواهند داشت و از حالا تا چهار ماه بانک ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند و پس از آن در بانک سپه ادغام می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره مشکلات بانک های ادغامی تصریح کرد: باید گفت بانک های بهتر و ضعیف تر در میان بانک های ادغامی داریم ولی برای مشکلات موجود پیش بینی شده که دارایی ها باید از سوی نیروی انتظامی و ... منتقل که ناترازی ها پوشش داده شود، همچنین مشکل نقدینگی این بانک ها در حال حاضر با بانک مرکزی حل شده و از این به بعد هم مشکلی نیست، ولی در طول ۴ ماه آینده تمام دارایی های این بانک ها کارشناسی و بعد از آن ارزش ویژه بانک ها مشخص می‌شود.

همتی با تاکید براینکه مردم مطمئن باشند که مشکلی در این باره وجود ندارد، افزود: تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار نماد بانک ها باز می شود و بر اساس ارزش اسمی سهام و یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند ۴ ماه صبر کند اما در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت خدمات رسانی بانک جدید پس از تکمیل پروسه ادغام افزود: بانک سپه تصمیم خواهد گرفت که خدمات بانک جدید به نیروهای مسلح از بعد از ادغام چگونه باشد و خانواده نیروهای مسلح با اولویت امکان دریافت سرویس از بانک را خواهند داشت.

همتی ادامه داد: به صورت کلی حدود ۲۵۰۰ شعبه در این بانک های ادغامی است و با 1200 شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد که هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده گذاران است.

وی در ادامه با بیان اینکه نحوه محاسبات نرخ سود و معوقات از کارهای مهمی است که در درون سیستم بانکی در حال انجام است، گفت: بانک مرکزی اختیارات تام دارد که با کسانی که بازار پول را برهم می زنند برخورد کند و ما به تدریج کارها را انجام خواهیم داد و در حال حاضر به وظایف بانک مرکزی عمل می‌کنیم و مردم معتقد هستند که ما باید کار کنیم.

همتی اظهار داشت: هدف اصلی دشمن تضعیف بازار پول و ارز بود و سیاست آمریکا این بخش‌ها را به عنوان مرکز اصلی شیطنت ها قرار داده بود اما در حال حاضر بازار پول از ثبات مناسبی برخوردار است. با این حال، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع مردم در حال حاضر در سیستم بانکی ماندگار شد و مردم به نظام بانکی اعتماد دارند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه بالاترین مقام کشور از موضوع ادغام حمایت کردند، خاطرنشان کرد: ما علاوه بر این، اقدام های دیگری را نیز انجام خواهیم داد.

وی در ادامه همچنین درباره بسته شدن فعالیت کانال اینستاگرام خود در روز گذشته نیز گفت: اینستاگرام بنده روز گذشته با مشکل مواجه شد و فعلا فعالیت را متوقف کردم اما برخی به دنبال بهانه های اینچنینی به دنبال افزایش قیمت ارز و نوسان گیری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید