راز حمایت لاریجانی از مصوبه‌ای که خودش را حذف می‌کند چیست؟

کدخبر: ۲۷۱۶۴۵
اقتصادنیوز: نمایندگان هنگام بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای با ۱۳۴ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و هفت رای ممتنع از ۲۲۴ نماینده حاضر تصویب کردند که هر فرد می تواند سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود ولی یک دوره باید از انتخابات مجلس کناره گیری کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، این مصوبه اگر به تصویب شورای نگهبان برسد، علی لاریجانی را نیز شامل می شود و او بعد از سه دوره ریاست بر مجلس، پارلمان را ترک خواهد کرد. درباره این اتفاق تحلیل های مختلفی مطرح می شود اما عباس سلیمی نمین دیدگاه متفاوتی دارد.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

****

به نظر شما چرا آقای لاریجانی موافق این مصوبه مجلس بود؟

امروز هیچ مرجع مافوقی بالای سر مجلس نیست که اگر مجلس مبتلا به فراگیری فساد سیاسی یا اقتصادی شد، بتواند آن را منحل اعلام کند بنابراین آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس بر آفاتی که متوجه نمایندگان است، اشراف دارد. البته رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که مجلس یک ساختار کنترل درونی برای نظارت بر رفتار نمایندگان طراحی کند اما این مکانیزم خیلی به جایی نرسید چون درگیری هیأت رئیسه با نمایندگان منجر به این می شود که هیأت رئیسه نتواند آرای نمایندگان را به دست آورد. طبیعتا کنترل مجلس بسیار سخت می شود. به نظر آقای لاریجانی از این جهت که برخی نمایندگان را در آفات خیلی درگیر می بیند، با این طرح موافقت کرد تا آنها بروند کسان دیگری بیایند تا کنترل شان با سهولت بیشتری ممکن باشند.

برخی می گویند آقای لاریجانی و برخی طراحان این طرح، اقدام به یک حرکت نمایشی تبلیغاتی کردند چون می دانند خلاف قانون اساسی است و شورای نگهبان آن را رد می کند، نظر شما چیست؟

نمی دانم پشت این طرح چه کسانی بودند. گرچه قرائنی الان مدنظر ندارم اما می تواند این احتمال هم مطرح شود که طراحان برای جلب رأی این کار را انجام دادند.

دیدگاه دیگر آن است که آقای لاریجانی از آنجا با این مصوبه موافقت کرد که خودش دیگر قصد کاندیداتوری برای انتخابات مجلس ندارد و می خواهد پس از ترک مجلس یک سال روی انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شود، آیا این طور است؟

این را خیلی احتمال نمی دهم. مجلس دهم ششم خرداد سال 99 به پایان می رسد و خرداد 1400 انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، در این فاصله یک سال اگر قرار باشد آقای لاریجانی برای جایگاه بالاتری تلاش کند علی القاعده حضورش در جایگاه ریاست مجلس برای او یک فرصت خواهد بود و موقعیت بهتری برایش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 فراهم خواهد کرد. در مجموع گرچه احتمالات دیگری هم مطرح است اما معتقدم آقای لاریجانی دغدغه سلامت مجلس را دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید