معمای رانت کله‌وپاچه

کدخبر: ۲۷۱۸۲۹
اقتصادنیوز : رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌وپاچه و سیراب و شیردان تهران با انتقاد از ورود دلالان به ماجرای خرید کله‌و‌پاچه گوسفندهای وارداتی از رومانی، از وارد‌شدن ۱۰‌هزار کله گوسفند رومانیایی به طباخی‌های تهران خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه همشهری ،حسین رواسی، رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌وپاچه و سیراب و شیردان تهران با انتقاد از ورود دلالان به ماجرای خرید کله‌و‌پاچه گوسفندهای وارداتی از رومانی، از وارد‌شدن ۱۰‌هزار کله گوسفند رومانیایی به طباخی‌های تهران خبر داد.

وی اظهار کرد: پس از واردات گوسفندهای زنده، در روز نخست 1100رأس کشتار شد ولی متأسفانه آلایش خوراکی و غیرخوراکی این گوسفندها را به‌صورت یکجا به مزایده گذاشتند؛ یعنی پوست و کله‌وپاچه و خلاصه همه آلایش خوراکی و غیرخوراکی گوسفندها را یکجا فروختند؛ این در حالی بود که پوست و روده گوسفند، به درد ما نمی‌خورد و کله و پاچه به درد اصناف دیگر مثل دباغ.

 نقد: رسم کهنه اقتصاد بیمار ایران رانت‌جویی و فساد‌ شده، حالا این رسم کهنه در راسته کله و پاچه‌ای‌ها نمود پیدا کرده است. گوسفندان رومانیایی که با هواپیما وارد ایران شدند، با دلار 4200تومانی، نه بازار گوشت کشور را آرام کردند و نه نهادی خبر داد که گوشت این گوسفندان در نهایت چگونه توزیع شد؟ تا آنجا که برخی اصناف و اتحادیه‌ها دنبال آلایش خوراکی و غیرخوراکی این گوسفندان ذبح‌شده هستند و می‌گویند کله و پاچه، سیراب و شیردان را با پوست و روده‌اش را با یک مزایده فروخته‌اند! راستی چه فایده و چه فرصت‌هایی که در نتیجه این تصمیم‌های غلط ذبح نمی‌شود. ماجرای کله و پاچه گوسفندان رومانیایی، تنها یک نمونه از رانت و فساد ارزی است و تا وقتی شفافیت و رقابت نباشد، انحصار و فساد آرام نمی‌گیرد و دست از سر اقتصاد و بازار برنمی‌دارد. گو اینکه ماحصل مذاکرات مجلس و دولت شده بازگرداندن کوپن به اقتصاد ایران. اگر تصمیم‌سازان در دولت و مجلس و سایر نهادها علم اقتصاد را قبول ندارند و می‌گویند می‌توانند بازار را مهار کنند، یک سراغی از صنف کله و پاچه‌فروشان بگیرند شاید تجربه‌ای باشد برای تصمیم‌گیری درست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید