امکان درمان پارکینسون و وسواس در ایران

کدخبر: ۲۷۱۸۹۸
اقتصادنیوز: جغتایی مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فن‌آوری های شناختی و رئیس کارگروه نوروساینس و سلول‌های بنیادی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و رئیس دانشکده فناوری نوین علوم پزشکی ایران در مصاحبه با خبرنگار بهداشت نیوز با بیان اینکه در زمینه درمان بیماری‌ها با تحریکات مغزی پیشرفت‌های خوبی در کشور صورت گرفته است، گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد در درمان بسیاری بیماری‌ها که دارو جواب نمی‌دهد می‌توان به کمک تحریکات عمقی مغز با کاشت الکترود نتایج خوبی گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  وی افزود: درمان برخی بیماری‌ها چون پارکینسون و وسواس‌های اجباری شدید با تحریکات عمقی و کاشت الکترود در مغز ممکن شده است و تاکنون 500 جراحی در بیمارستان حضرت رسول در این زمینه انجام شده است.

رئیس کارگروه نوروساینس و سلول‌های بنیادی اظهار کرد: سال گذشته با همکاری گروه جراحی، روانپزشکی و علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی ایران توانستیم چند بیمار مبتلا به وسواس اجباری را با کاشت الکترود و تحریکات مغزی درمان کنیم.

جغتایی با اشاره به استفاده از روش تحریک مغزی در بیماران مبتلا به دمانس و آلزایمر، گفت: از این روش می‌توان در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر و دمانس استفاده کرد و اکنون 40 مرکز یا آزمایشگاه تحقیقاتی در زمینه تحریکات مغزی به منظور درمان بیماری‌ها فعالیت می‌کنند.

رئیس کارگروه نوروساینس و سلول‌های بنیادی در مصاحبه با  بهداشت نیوز  تصریح کرد: آلزایمر و دمانس وابسته به سن هستند و با توجه به اینکه امید به زندگی در ایران افزایش پیدا کرده است باید بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص دهیم تا از پیشرفت آنها جلوگیری کنیم.

جغتایی اظهار کرد: علوم اعصاب، مطالعه روی بایومارکر‌های بیماری‌ها (نشانگرهای زیستی) مانند آلزایمر و پارکینسون را انجام می‌دهند و به کمک این نشانگرها می‌توان بیماری مانند آلزایمر را زودتر تشخیص داد.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی با اشاره به آمار بیماری‌های دوران سالمندی چون پارکینسون و آلزایمر و دمانس گفت: پیش‌بینی می‌شود در ایران 500 هزار نفر دچار دمانس شوند و سالانه 150 هزار نفر به آلزایمر و 70 هزار نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند که بیماری‌های مرتبط با دوران سالمندی هستند.

جغتایی افزود: افزون بر بیماری‌های مربوط به اختلالات مغزی در دوران سالمندی برخی بیماری‌ها چون ام.اس را می‌توان با کمک تحریکات مغزی و علوم اعصاب درمان کرد.

رئیس کارگروه نوروساینس و سلول‌های بنیادی  تأکید کرد: با توجه به اینکه جمعیت ایران رو به سالمندی می‌رود باید تلاش کنیم تا کیفیت زندگی افراد را در سنین بالا ارتقاء دهیم.
جغتایی با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم و فناوری‌های اعصاب گفت: 50 شرکت دانش بنیان در حوزه علوم اعصاب و شناختی در کشور فعالیت می‌کنند.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان علوم اعصاب و شناختی در تولید تکنولوژی‌های علوم اعصاب فعالیت می‌کند چراکه این تکنولوژی‌ها گران قیمت هستند.

جغتایی افزود: به عنوان مثال تحریک عمقی مغز یک عمل جراحی است که 80 میلیون تومان هزینه دارد و عمده هزینه این جراحی مربوط به الکترودهایی است که در مغز کاشته می‌شود و خوشبختانه یک شرکت دانش بنیان در حوزه علوم اعصاب و شناختی در تولید این الکترودها ورود کرده است.

رئیس کارگروه نوروساینس و سلول‌های بنیادی ادامه داد: همچنین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم اعصاب و شناختی در زمینه اپتوژنیک‌ها ورود کرده‌اند در علم اپتوژنیک ما به کمک نور در حوزه علوم اعصاب به درمان و تشخیص بیماری‌ها می‌پردازیم.

جغتایی واقعیت مجازی را یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت شرکت‌‌های دانش بنیان حوزه علوم اعصاب و شناختی معرفی کرد و گفت: واقعیت مجازی در درمان اختلالات شناختی به کار می‌رود و خوشبختانه در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان تولیدات خوبی داشته‌اند و برخی از این تولیدات به کشورهای منطقه صادر می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید