کدام مراجع تقلید با کودک همسری مخالفند؟/ نظر مراجع

کدخبر: ۲۷۲۰۷۴
اقتصادنیوز: طرح مجلس درباره کودک همسری در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس رد شده است اما همچنان نمایندگان عضو فراکسیون زنان و بسیاری از فعالان حقوق کودک به دنبال پیگیری این طرح و گزارش رد طرح آن به صحن علنی مجلس هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، طرح کودک همسری باوجودی که در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس رد شده است اما همچنان ورد زبان‌هاست و درباره آن صحبت می‌شود. یکی از نمایندگان مجلس پیش از این مشکلات شرعی این طرح را علت مخالفت اعضای کمیسیون حقوقی و مخالفت احتمالی شورای نگهبان با آن دانسته بود. در همین راستا نیم نگاهی به استفتائاتی که درباره ازدواج کودکان مطرح شده است را می‌خوانیم. 

حضرت آیت الله خامنه ای:

واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این‌گونه تعدیات بایستند.

آیت الله مکارم شیرازی: 

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس همزمان با آغاز به کار مجلس دهم، با حضور در بین مراجع عظام قم به طرح معضل کودک همسری هم پرداختند. آیت االه مکارم شیرازی درباره این مساله عنوان کرد: بلوغ عقلی باید جایگزین بلوغ جسمی شود. وی همچنین عنوان کرده بود: از زمانی که مادربزرگ من در 9 سالگی ازدواج می‌کرد، مدت زیادی است که گذشته است. 

آیت الله نوری همدانی:

در فرض سوال، اگر دختر بالغه و رشیده باشد، با اجازه پدرش می‌تواند ازدواج نماید.

 آیت الله صافی گلپایگانی:

به طور کلی اختیار ازدواج با دختر و ولی شرعی اوست و الزام افراد به ازدواج در سنین خاص فی نفسه وجاهت شرعی ندارد. و الله العالم

آیت الله سبحانی:

اگر منظور عقد تنها باشد، ولیّ ولی می‌تواند قبل از بلوغ، دختر خود را به عقد دیگری درآورد. البته اگر مفسده داشته باشد دختر بعد از بلوغ می‌تواند تنفیذ نکند و احوط رعایت مصلحت است و اما اگر محل سخن علاوه بر عقد عروسی هم مراد باشد باید دو شرط لحاظ شود؛ بلوغ دختر که اتمام نه سال است و استعداد مزاجی برای امر ازدواج. با توجه به این که مناطق ایران از نظر آب و هوایی مختلف می‌باشد، یعنی در مناطق سردسیر این استعداد دیرتر به وجود می‌آید بر خلاف مناطق گرمسیر، بالا بردن این معدل و میانگین شرعیت نداشته و می‌تواند سبب بروز فساد در جامعه شود. والله العالم

 آیت الله علوی گرگانی:

گرچه در دستورات دینی، تاخیر ازدواج بانوان نهی شده است و زود ازدواج کردن پسندیده است، لکن اگر ازدواج دختران در سنین نزدیک بلوغ، موجب ایجاد عوارض اجتماعی شده و ضرر آن از نفع آن بیشتر باشد، منع حکومتی به عنوان حکم حکومتی شارع مانع شرعی ندارد. گرچه ازدواج در سنین پایین با رضایت دختر و والدین ایشان باطل نیست.

آنچه مهم است توجه به نیازها و واقعیات جامعه در برخورد با اینگونه معضلات است که اگر دست اندرکاران فرهنگی فکری جدی برای آن نکنند تبعات آن به مراتب بیش از فواید احتمالی آن خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید