وزیر دفاع ترکیه: با بشار اسد مذاکره نمی‌کنیم/ ادامه مذاکره با روسیه و ایران

کدخبر: ۲۷۲۵۶۶
اقتصادنیوز: وزیر دفاع ترکیه مذاکره با سوریه را رد کرد و گفت: ترکیه با اسد رابطه‌ای برقرار نمی‌کند اما مذاکره با روسیه و در صورت لزوم با ایران ادامه می‌یابد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از دویچه وله، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که بزرگترین مشکل ترکیه با سوریه موضوع نقض آتش‌بس است. او خواستار پایبندی سوریه به آتش‌بس ادلب شد. در روزهای اخیر حملات ارتش سوریه به ادلب افزایش پیدا کرده و به گفته آکار روسیه به عنوان هم‌پیمان و حامی دولت سوریه باید بر فشار بر بشار اسد بیفزاید تا اقدامات سوریه در ادلب متوقف شود.

سخنان وزیر دفاع ترکیه برخلاف صحبت‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است زیرا اردوغان اوایل فوریه سال جاری گفته بود که ترکیه ارتباطش را با دولت سوریه در "سطحی نازل" از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی حفظ کرده است. رئیس جمهوری ترکیه گفت مناسبات دیپلماتیک با سوریه نیز در سطحی پایین برقرار است.

خلوصی آکار در قسمتی دیگر از صحبت‌های خود خبر داد که عملیات مشترک گشت‌زنی نیروهای مسلح ترکیه با روسیه در "منطقه عاری از سلاح در ادلب" از روز جمعه هشتم مارس آغاز شده است. او گفت که این عملیات گشت‌زنی برای ادامه آتش‌بس و برقراری ثبات در منطقه کاهش تنش در ادلب اهمیت دارد.

روز جمعه هشتم مارس رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که گشت‌زنی نیروهای مسلح ترکیه با نیروهای روسیه و ایران در ادلب آغاز شده است. این اقدام در چارچوب تصمیمات نشست سوچی انجام می‌گیرد که در اواسط فوریه سال جاری با شرکت ایران و روسیه برگزار شد.

طبق توافق ادلب تمامی جنگجویان اپوزیسیون باید منطقه‌ حائل ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری در ادلب را ترک می‌کردند و تسلیحات سنگین باید از این منطقه خارج می‌شد. حال طبق گفته آکار، ترکیه و روسیه برای نظارت بر آتش‌بس گشت‌زنی را در ادلب آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه ارتش این کشور در مناطق "کفرلوسین و دانا در شمال ادلب، اتارب در غرب حلب و گماری، قناطیر و تل عیس در جنوب غرب گشت‌زنی خواهد کرد".

علاوه بر منابع خبری ترکیه که این خبر را منتشر کردند، خبرگزاری آلمان هم از قول دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است گزارش داده که این سازمان خبر گشت‌زنی ارتش ترکیه را تایید کرده است.

یک منبع که از ذکر نامش خودداری کرده به این سازمان حقوق بشری سوریه گفته است که کاروان نظامی ترکیه را در مناطقی واقع در غرب حلب مشاهده کرده است. 

ارتش ترکیه ۱۲ برج نظارت بر آتش‌بس در منطقه ادلب احداث کرده است و روسیه نیز صاحب ۱۰ برج دیده‌بانی در این منطقه است. اما درباره جزئیات گشت‌زنی نیروهای ایرانی با نیروهای ترکیه و روسیه گزارشی منتشر نشده است.

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: ما موفق به خنثی سازی ۲۵۵۶ تروریست در داخل و خارج ترکیه از ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون شده‌ایم. تعداد تروریست‌های خنثی شده از ۱۹۸۴ تا به امروز به ۶۶ هزار و ۵۶۸ تن رسیده است.

وی تصریح کرد: ترکیه آنچه لازم باشد به منظور حفظ حاکمیت، استقلال و حفظ امنیت ملتش در شمال عراق صورت خواهد داد. محدوده عملیات ما از منطقه "هافتانین"، "میتنا"، "الزاب و افاشین - باسیان"، "هاکورک"، "غارا" تا " قندیل" و "اسوس" (مقرهای پ.ک.ک) خواهد بود.

آکار بار دیگر از واشنگتن خواست سلاح‌های یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب کارگران کردستان را گرفته و عناصر آنها را از منطقه منبج اخراج کرده و اداره ای منطقه را به ساکنانش بسپارد.

وزیر دفاع ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه از آمریکا خواستار خلع سلاح این دو گروه شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید