بازتاب گسترده سفر روحانی به عراق در رسانه‌های خارجی

کدخبر: ۲۷۳۱۰۴
اقتصادنیوز؛ سفر 3 روزه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به عراق که امروز دوشنبه آغاز شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته‌است.
بازتاب گسترده سفر روحانی به عراق در رسانه‌های خارجی

واکنش رسانه‌های عربی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری‌ها؛ روزنامه الیوم السابع در این باره نوشت: حسن روحانی صبح امروز دوشنبه در سفری سه روزه تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

این روزنامه مصری در ادامه با پوشش خبر این سفر، نوشت که انگیزه‌های سفر روحانی مسائل اقتصادی و تبادلات تجاری است.

سی ان ان عربی نیز نوشت که حسن روحانی امروز دوشنبه وارد بغداد شد و این سفر اولین سفر وی به عراق پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور ایران در سال ۲۰۱۳ است و برهم صالح رئیس جمهور عراق در این راستا تاکید کرده است که تحقق ثبات در منطقه بدون ایران امکان پذیر نیست.

شبکه الجزیره نیز با اشاره به اهداف سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق نوشت: روحانی در بغداد برای مقابله با تحریم‌های آمریکا حضور یافته است. این شبکه در ادامه به نشست خبری مشترک حسن روحانی و برهم صالح پرداخت.

اسکای نیوز عربی نیز نوشت: در سایه فشارهای واشنگتن بر بغداد برای کاهش روابط عراق با ایران، حسن روحانی امروز دوشنبه به پایتخت عراق رفت.

این شبکه در ادامه با اشاره به اینکه این سفر اولین سفر روحانی به عراق بعد از رسیدن به ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ است، به سخنان رئیس جمهور کشورمان پیش از سفر به بغداد پرداخت.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز نوشت که حسن روحانی از طریق سفر به بغداد به دنبال تقویت نفوذ ایران در این کشور است.

این روزنامه در ادامه نوشت: این سفر پیام مهمی برای آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای واشنگتن به همراه دارد و نشان می‌دهد که تهران همچنان در بغداد نفوذ دارد. این سفر همچنین می‌خواهد این پیام را به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برساند که علیرغم تحریم‌ها ایران همچنان در بیشتر منطقه نفوذ دارد.

روزنامه الدستور نیز نوشت: حسن روحانی در سفری سه روزه تهران را به مقصد بغداد ترک کرده و قرار است با مقامات عالی رتبه عراقی دیدار کند. این روزنامه در ادامه به سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به بغداد برای انجام مقدمات سفر روحانی نیز اشاره کرد.

روزنامه الشروق نیز نوشت: حسن روحانی در سفری تاریخی کشورش را به مقصد عراق ترک کرد. این روزنامه در ادامه به سخنان رئیس جمهور کشورمان قبل از سفر به بغداد پرداخت.

پایگاه خبری عربی ۲۱ نیز نوشت که حسن روحانی امروز وارد بغداد شد و این سفر به عنوان اولین سفر در سطح ریاست جمهوری ایران پس از سال ۲۰۱۳ به شمار می‌رود.

این پایگاه خبری در ادامه به نشست مشترک خبری میان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و برهم صالح همتای عراقی خود پرداخت.

فرانسه ۲۴ نیز در این راستا نوشت که حسن روحانی در میان فشار تحریم‌های آمریکا به عراق سفر کرد.

این خبرگزاری نوشت که در خاورمیانه‌ای که برخی کشورها هم پیمان ایران و برخی دیگر هم پیمان آمریکا هستند، بغداد نقشی متعادل و سخت و به عنوان هم پیمان دو طرف ایفا می‌کند.

السومریه نیوز در این باره نوشت: حسن روحانی در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی در سفری سه روزه تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

این شبکه با اشاره به اهداف سفر روحانی به عراق نوشت: این اولین سفر روحانی به عراق با دعوت رسمی برهم صالح، رئیس جمهور این کشور به شمار می‌رود.

روحانی و برهم صالح

الجزیره: سفر روحانی به عراق پیامی قوی به آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش است

شبکه خبری الجزیره در ادامه گزارش خود به ارائه جزئیاتی درباره سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به عراق و برنامه‌های او در جریان این سفر پرداخت و نوشت: روحانی پس از ورود به عراق در روز دوشنبه (امروز) از سوی محمد علی حکیم، وزیر امورخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت و قرار است با مقامات سیاسی و مذهبی عراقی دیدار کند.

سفر روحانی به عراق یک پیام قوی و مهم برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش است، به این معنی که ایران کماکان در عراق نفوذ دارد، کشوری که در دوران حمله داعش به بخش‌هایی از آن به میزان زیادی به کمک‌های ایران وابسته بود تا با این گروه تروریستی مبارزه کند.

اکنون که نیروهای داعش در آستانه شکست نهایی خود در سوریه هستند، ایران خواهان ادامه حمایت عراق در مواجهه با فشارهای اقتصادی آمریکا پس از تصمیم رئیس جمهور این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران است.

وزیر امورخارجه ایران روز یک‌شنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود از مخالفت بغداد با تحریم‌های غیر قانونی و ناعادلانه واشنگتن که مردم ایران را هدف قرار می‌دهد، قدردانی کرد.

پس از ترکیه، ایران بزرگ‌ترین تأمین کننده کالاهای وارداتی عراق است. از این رو، به گفته حسن روحانی، دو کشور قصد دارند تجارت سالانه خود را از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسانند.

رسانه‌های غربی

نیویورک‌تایمز: ایران جثه‌ای کوچک با مغزی بزرگ، و آمریکا جثه‌ای بزرگ با مغزی کوچک دارند

روزنامه آمریکایی 'نیویورک تایمز' در گزارشی نوشت که ایران به رغم برخورداری از روابط اقتصادی گسترده با عراق، قصد دارد این رابطه را توسعه بخشد.

این روزنامه روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به سفر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به بغداد افزود: تهران در حال حاضر درصدد گسترش روابط تجاری با عراق است.

روحانی در یک کنفرانس خبری گفت که هدف وی رساندن حجم تجارت سالانه با عراق از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار است. 

نیویورک تایمز ادامه داد: ایران در سال های گذشته از راه های مختلف به کشور عراق شکل داده است. 

'محمود المشهدانی' مسلمان سنی و رئیس سابق مجلس عراق در توضیح اینکه ایران چگونه دست برتر را در عراق به دست آورده، می گوید که ایران یک بدن کوچک با یک مغز بزرگ است، اما آمریکا یک بدن بزرگ با یک مغز کوچک است. 

همچنین به گفته 'عدنان الزرفی' عضو مجلس عراق، آمریکا حضوری در عراق ندارد اما ایران خود را در زندگی سیاسی و نظامی عراق نهادینه کرده و اکنون درصدد توسعه حضور اقتصادی و فرهنگی است. 

نیویورک تایمز همچنین با اشاره به روابط و مراودات گسترده و سفرهای متعدد مقامات دو کشور نوشت: اکنون ایران درصدد توسعه روابط تجاری است که تا حد زیادی هدف این کار مصونیت یافتن در برابر تحریم های آمریکا است.

3072511

رویترز: ایران همچنان نقشی کلیدی در سیاست‌های عراق ایفا می‌کند

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در آغاز سفر رسمی‌اش به عراق از مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه به شدت انتقاد کرد، سفری که هدف آن توسعه روابط تجاری با بغداد و افزایش نفوذ تهران است.

این سفر همچنین پیامی محکم به واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش مبنی بر این ارسال می‌کند که باوجود تحریم‌های آمریکا، ایران همچنان نقشی کلیدی در سیاست‌های عراق ایفا می‌کند.

روحانی پیش از سفرش به عراق نیز تاکید کرد که جمهوری اسلامی مصمم به تقویت روابط برادرانه با کشور همسایه‌اش عراق است. وی افزود: این روابط قابل مقایسه با رابطه عراق با یک کشور اشغالگر همچون آمریکا که در منطقه مورد تنفر است، نیست.

روحانی همچنین گفت: هیچ‌کس بمب‌هایی که آمریکایی‌ها بر سر مردم عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه فروریختند، فراموش نخواهد کرد.

در جریان این سفر سه روزه قرار است یک سری توافقات در حوزه انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت و پزشکی امضا شود.

یک مقام ارشد ایرانی که روحانی را در این سفر همراهی می‌کند به رویترز گفت: عراق یک کانال دیگر برای ایران است تا از تحریم‌های ناعادلانه آمریکا عبور کند. این سفر فرصت‌هایی را برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا پس از آنکه در ماه مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، تحریم‌ها علیه این کشور را که به واسطه توافق رفع شده بودند، بازگرداند. اقدامی که از سوی اغلب کشورهای سراسر دنیا و به‌ویژه طرف‌های دیگر این توافق مورد انتقاد قرار گرفت.

واکنش رئیس شورای روابط خارجی اروپا 

کارل بیلت، نخست وزیر اسبق سوئد و رئیس شورای روابط خارجی اروپا در توییتی نوشت: درحالی که ترامپ تنها با نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی دور افتاده‌ای دیدار کرد و با مقامات عراقی دیداری نداشت، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران سه روز را صرف بازدید از این کشور (عراق) می‌کند.

کارل بیلت

گفتنی است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار عکسی از نشست خود با همتای عراقی‌اش و با اشاره به سفر سه روزه حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به عراق در صفحه توئیتر خود، "ملاقات با رهبران سیاسی، مذهبی، تجاری و جامعه مدنی در بغداد، کربلا و نجف و توافق‌های بیشتر بر سر همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای" را از محورهای این سفر خواند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید