زمان پایان بویینگ فرا رسیده است؟

کدخبر: ۲۷۳۱۲۴
اقتصادنیوز :پرواز ET 302 اتیوپین‌ایرلاینز در مسیر آدیس‌آبابا به نایروبی صبح روز یکشنبه سقوط کرد و به‌این‌ترتیب، دومین سانحه سقوط منجر به مرگ هواپیمای تازه‌کار بویینگ 737 مکس 8 به‌فاصله کمتر از 6 ماه رخ داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس ۸ شرکت هواپیمایی اندونزیایی Lion Air در مسیر پرواز از بالی ۱۲ دقیقه پس‌از بلند شدن در سواحل جاکارتا سقوط کرد و تمام ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند. این جت فقط دو ماه عمر داشت و اولین پروازش را برای لایِن‌ایر در ماه آگوست ۲۰۱۸ انجام داده بود.

درپی این حادثه، شرکت هواپیمایی Lion Air قرارداد سفارش بقیه بویینگ‌های ۷۳۷ مکس ۸ را لغو کرد و بلافاصله قطر ایرویز هم تصمیم مشابهی گرفت. اما شرکت هواپیمایی قطری اول نوامبر اعلام کرد که با وجود حادثه ۲۹ اکتبر همچنان بر سر توافقش با بویینگ برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ باقی خواهد ماند.

اکنون بعداز گذشت کمتر از ۶ ‌ماه، سانحه دیگری برای هواپیمای جدید شرکت هواپیماسازی آمریکایی بویینگ رخ داد و این‌ بار در پرواز ET 302 صبح یکشنبه ۱۰ مارس ۲۰۱۹ متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی، اتیوپین‌ایرلاینز، که از آدیس‌آبابا در مسیر نایروبی در کنیا درحرکت بود ۶ دقیقه پس‌از بلند شدن سقوط کرد و تمام ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.

دو حادثه مرگبار برای یک مدل هواپیما درمدت کمتر از ۶ ماه اتفاقی نیست که شرکت‌های هواپیمایی جهان نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

از این‌ رو، سازمان هوانوردی کشوری چین به تمام شرکت‌های هواپیمایی چینی دستور داد که با هدف به صفر رساندن هر نوع خطر احتمالی، از روز دوشنبه تمام هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ مکس ۸ را برای مدت نامعلومی روی زمین نگه دارند.

کیمن ایرویز، شرکت هواپیمایی جزایر کیمن در دریای کاراییب هم اعلام کرد که دو فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس ۸ را که در اختیار دارد از روز دوشنبه به‌ طور موقت متوقف می‌کند.

سازمان ملی ایمنی حمل‌ونقل اندونزی که حادثه تلخ سقوط ۲۹ اکتبر را تجربه کرده است اعلام کرد که برای کمک‌کردن به مقامات تجسس در اتیوپی در بررسی علت سانحه آماده است.

براساس گزارش Flightradar24، پایگاه نظارت بر ترافیک هوایی جهانی، در زمان وقوع حادثه پرواز ۱۰ مارس، قابلیت دید بسیار خوب بود اما سرعت عمودی هواپیما بعد از بلندشدن بی‌ثبات بوده است.

این هواپیما مسافرانی از بیش‌ از ۳۰ کشور داشت و ۳۲ نفر از کنیا، ۱۸ نفر از کانادا، ۹ نفر از اتیوپی، ۸ نفر از هریک از کشورهای ایتالیا، چین و آمریکا، ۷ نفر از هریک از کشورهای انگلستان و فرانسه، ۶ نفر از مصر، ۵ نفر از هلند، ۴ نفر از هریک از کشورهای هند و اسلواکی، ۳ نفر از هریک از کشورهای سوئد و روسیه را شامل می‌شد و کشورهای دیگر هم هرکدام یک یا دو مسافر در این پرواز داشتند.

بسیاری از مسافران این پرواز از اعضای سازمان‌ملل بودند که برای انجام پروژه‌ای با یونسکو عازم کنیا بودند که از آن‌جمله می‌توان به سباستیانو توزا باستان‌شناس ۶۶ ایتالیایی اشاره کرد.

پس‌از وقوع این حادثه، شرکت بویینگ تیمی را برای همکاری فنی همراه با کارشناسان ستاد ملی ایمنی حمل‌ونقل ایالات‌متحده به محل حادثه فرستاد.

بویینگ ۷۳۷ مکس، نسل چهارم از بویینگ ۷۳۷، محبوب‌ترین و موفق‌ترین جت تاریخ هوانوردی تجاری جهان است. بویینگ ۷۳۷ از سال ۱۹۶۷ در خدمت است و تاکنون ۱۴هزار و ۳۰۰ نمونه از آن در جهان فروخته شده است. نرخ سقوط منجر به مرگ مدل‌های اولیه این هواپیما ۰٫۸۹ پی‌ام‌دی (سقوط منجربه‌مرگ در یک‌میلیون عزیمت) است.

اما بویینگ ۷۳۷ مکس که از می ۲۰۱۷ در خدمت شرکت‌های هواپیمایی قرار دارد به ‌فاصله دو سال از پروازهای تجاری‌اش دچار دو حادثه منجر به مرگ شد.

سری هواپیماهای ۷۳۷ مکس شامل چهار نوع ۷۳۷ مکس ۷، ۸، ۹ و ۱۰ می‌شوند. تا سپتامبر ۲۰۱۸ شرکت بویینگ ۴ هزار و ۷۸۳ سفارش برای انواع بویینگ ۷۳۷ دریافت کرده است که تاکنون ۲۱۹ فروند از آن را تحویل داده است.

بویینگ ۷۳۷ رکورد بیشترین تولید را در تاریخ هوانوردی در اختیار دارد و این هواپیما بیشتر از هر هواپیمایی در دنیا پرواز کرده و بویینگ این هواپیما را به‌طرز شگفت‌انگیزی خوب ساخته است.

تعداد این هواپیما در جهان به حدی زیاد است که همزمان در هر روز، بیش‌از ۲ هزار بویینگ ۷۳۷ پرواز می‌کند و هر دو ثانیه یک فروند ۷۳۷ از زمین بلند می‌شود. این هواپیما از سال ۱۹۶۷ تاکنون بیش‌ از ۱۶٫۸ میلیارد مسافر (بیش ‌از دو برابر جمعیت فعلی کره زمین) را جابه‌جا کرده است.

اما اکنون به‌نظر می‌رسد وقوع دو حادثه منجر به مرگ در فاصله کمتر از ۶ ماه برای نسل چهارم این هواپیمای خوشنام، شهرت این جت مسافری و اعتبار شرکت بویینگ را به‌شدت درمعرض خطر قرار داده است.

به‌گزارش ​چمدان ، فروردین ۱۳۹۶ شرکت هواپیمایی آسمان قرارداد بزرگی برای خرید ۶۰ جت مسافربری نو با شرکت آمریکایی بویینگ منعقد کرد و بویینگ هم همزمان در وبگاهش، رسما توافق با شرکت هواپیمایی آسمان را برای فروش ۳۰ فروند «بویینگ ۷۳۷ مکس» به ارزش سه‌میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ اعلام و خاطرنشان کرد که این توافق حق خرید ۳۰ هواپیمای ۷۳۷ مکس اضافی را برای شرکت ایرانی درنظر می‌گیرد. اما این قرارداد با آغاز تحریم‌های آمریکا لغو شد و این هواپیماها هرگز به ایران نرسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید