رئیس کمیسیون امنیت ملی:

دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی منحصربه‌فرد است

کدخبر: ۲۷۳۳۲۲
اقتصادنیوز؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: آیت الله سیستانی نقش اساسی در تحولات سیاسی عراق دارد، بنابراین دیدار روحانی و آیت الله سیستانی منحصر به فرد و تحول بخش است، این دیدار می تواند اثرات عمده ای در مناسبات دو کشور ایجاد کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه روز سه شنبه در خصوص سفر رئیس جمهوری به عراق، اظهار داشت: انتظار داشتیم که رئیس جمهوری زودتر از این به عراق سفر کند به همین جهت از این سفر استقبال می‌کنیم، از آنجایی که مهمترین راه شناخت سطح مناسبات سفر به کشورها آمارهای اقتصادی است.

 

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: براساس آمارهای موجود به خصوص در بُعد اقتصادی، در یک سال گذشته مناسبات ایران با دیگر کشورها به اندازه مناسبات با عراق افزایش پیدا نکرده است، با خروج داعش زمینه برای گسترش این مناسبات فراهم تر شده است.

وی افزود: برخی مسائل بین ایران و عراق وجود داشت که طرفین توانستند این موضوع را تحدید کنند که مانعی در مناسبات راهبردی آن‌ها باقی نماند، همکاری دو کشور در مبارزه با داعش نشان داد که هیچ دو کشوری در منطقه به اندازه ایران و عراق مولفه‌هایشان به یکدیگر نزدیک نیست، لذا انتظار می‌رود که در سفر رئیس جمهوری به عراق این مولفه‌ها تقویت شود.

فلاحت پیشه ادامه داد: انتظار می‌رود در سفر رئیس جمهوری به عراق منجر به ساماندهی مبادلات مرزی بین دو کشور گردد، اکنون مبادلات مرزی ایران و عراق از یک سری توافقات ترجیحی دور است که باید توافقات ترجیحی بین دو کشور ایجاد شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مشترک بین ایران و عراق هستیم و باید اختلافات در مرزها برطرف و یا به حداقل برسد. محدود کردن اختلافات باید به گونه‌ای باشد که زیرساخت‌های دو طرف به یکدیگر وصل شود، نمونه آن انتقال راه آهن ایران به بغداد در شلمچه و خسروی است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک سری مرزهای بین دو کشور همچون مرز خسروی ساماندهی پیدا کند، بیان کرد: اخیرا دو کشور در خصوص بازگشایی مرز خسروی حکم داده‌اند، اما ساز و کارها و اجرائی شدن آن در زمان اربعین مهمترین انتظارات است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید