گزارش وزارت خارجه روسیه از نشست کمیسیون مشترک برجام

کدخبر: ۲۷۳۷۷۶
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برغم کارشکنی های آمریکا همچنان توانایی اجرایی دارد و کشورهای عضو این توافق مصمم به حفظ آن با وجود مخالفت آمریکا هستند.
گزارش وزارت خارجه روسیه از نشست کمیسیون مشترک  برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در ساختمان وزارت خارجه روسیه با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام که اخیرا در وین در سطح مدیران سیاسی وزارت خارجه کشورهای عضو این توافق برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.
وی افزود: با اطمینان می توان گفت که برغم خودداری آمریکا از اجرای تعهدات خود و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، برجام پایدار مانده است و قابلیت اجرایی خود را حفظ کرده و بطور کامل اجرا می شود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بدون شک تلاش های جدی کشورهای باقی مانده در برجام عامل اصلی حفظ آن بوده که لطمه بوجود آمده بر اثر اقدامات واشنگتن را جبران و شرایط پیش از خروج آمریکا را احیا می کند.
وی ادامه داد: نتایج نشست برجام حکایت از پایبندی کشورهای باقی مانده در برجام به تعهدات خود دارد.
زاخارووا این را هم گفت که ایران تمام خواسته های مربوطه را اجرا می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور منظم پایبندی تهران به تعهدات خود را تایید کرده است.
مقام روس خاطرنشان کرد: فعالیت های هسته ای ایران تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و الگویی برای شفافیت است.
وی افزود: بار دیگر این واقعیت را به اشخاصی که همواره توافق هسته ای (برجام) را مورد انتقاد قرار می دهند و سعی دارند آن را باطل کنند، گوشزد می کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: کمیسیون مشترک برجام، اقداماتی را که در این توافق تعیین شده بود مرور کرد.
زاخارووا گفت: ازجمله موضوع تغییر کاربری سایت غنی سازی اورانیوم در فردو به تولید ایزوتوپ های پایدار و مدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک و کمک بین المللی به ایران در دستیابی به فناوریهای انرژی هسته ای صلح آمیز و تقویت امنیت اتمی و تحویل کالاها و فناوریهای کنترل شده بر اساس مراحل برجام مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: در نشست کمیسیون برجام به لغو تمام تحریم های بین المللی و یکجانبه در مورد ایران در رابطه با برنامه هسته ای این کشور که یکی از شروط اصلی امضای برجام بود، توجه خاص شد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در نشست کمیسیون برجام درباره احیای تحریم های یکجانبه آمریکا درباره ایران گفت وگو کردند و این گفت وگوها نشان داد که کشورهای عضو برجام از این تصمیم واشنگتن ناخشنود هستند.
وی تصریح کرد: نقض هدفمند و آگاهانه مفاد برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت و ماده 25 منشور ملل متحد که همه کشورها را ملزم به اجرای تصمیمات شورای امنیت می کند، از سوی آمریکا، موجب افزایش نگرانی ها شده است.
وی افزود: علاوه بر این، اقداماتی که آمریکا برای جلوگیری از اجرای برجام پس از تصمیم برای خروج از آن بکار می گیرد سبب نگرانی شده است.
به گفته زاخارووا، اعضای کمیسیون مشترک برجام برای مقابله با تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و جلوگیری از ناکام گذاشتن اجرای طرح های مورد توافق قرار گرفته که بخش جدایی ناپذیر توافق های سال 2015 است، عزم راسخ دارند و آماده اند از تمام امکانات خود برای کمک به این روند استفاده کنند.
وی افزود: ایجاد اینستکس توسط تروئیکای اروپایی به عنوان ابزاری برای حمایت از مبادلات بازرگانی با ایران گامی در این جهت است و معتقدیم که در آینده نزدیک برای حمایت از برجام بکار گرفته خواهد شد.
زاخارووا ادامه داد: این اقدام در وهله اول به نفع کشورهای اروپایی و شرکت های آنها است که در اجرای معامله هسته ای مشارکت مستقیم دارند و در شرایط دشوار کنونی، به تماس ها و روابط تجاری با شرکای ایرانی ادامه می دهند؛«امیدواریم که اینستکس برای مشارکت سایر کشورها نیز بکار گرفته شود.»
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: یکی از نتایج اصلی نشست کمیسیون مشترک برجام، توافق محکم برای گسترش همکاریها در تمام عرصه هایی بود که در بیانیه وزیران اجلاس اعضای برجام در ماههای جولای و سپتامبر سال گذشته تعیین شده است.
وی تصریح کرد: در این اجلاس ها بر تقویت همکاریهای اقتصادی و بازرگانی با ایران تاکید شده بود و این پاسخ محکم به واشنگتن است که جامعه جهانی را به سوی ایجاد جبهه جهانی علیه سیاست های تحریمی آمریکا سوق می دهد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: طرف روسی به تمام اقدامات ممکن ادامه خواهد داد تا برجام کارایی و استحکام خود را حفظ کند و اهداف عالی که برای آن این توافق بین المللی امضا شده بموقع به دست آید.
گفتنی است، برجام در سال 2015 بین ایران و گروه 1+5 امضا شد.
ایران مفاد این توافق بین المللی در مورد برنامه هسته ای خود را اجرا کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بارها آن را تایید کرده است.
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.
مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است و اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید