وزیر سعودی با رئیس حشدالشعبی دیدار کرد؛

اولین نشانه‌های کاهش تنش در روابط ایران و عربستان‌سعودی

کدخبر: ۲۷۳۸۸۶
اقتصادنیوز؛ «ثامر السبهان» وزیر مشاور دولت عربستان‌سعودی در امور خلیج فارس، با «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق دیدار کرد. الحشدالشعبی سازمان نظامی مجزا از ارتش عراق است که عمدتاً از نیروهای شیعه این کشور تشکیل شده و روابط نزدیکی با تهران دارد. با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران به عراق، این ملاقات می‌تواند فصل جدیدی در روابط میان عربستان‌سعودی با شعیان عراق، و حتی با ایران بگشاید.
اولین نشانه‌های کاهش تنش در روابط ایران و عربستان‌سعودی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «بغداد الیوم» در اینباره نوشت: در جریان این سفر، السبهان با رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق هم دیدار کرد، این ملاقات‌ها به دنبال سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق انجام شد که در جریان آن بغداد و تهران چندین یادداشت تفاهم اقتصادی و تجاری امضا کردند.

از سوی دیگر، اسپوتنیک به نقل از «حسن فدعم» نماینده ائتلاف «الاصلاح و الاعمار» در پارلمان عراق، ملاقات «ثامر السبهان» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خلیج فارس با فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را مؤید آمادگی عربستان برای گشودن صفحه جدیدی در روابطش با عراق توصیف کرد.

ملاقات وزیر سعودی با «فالح الفیاض» به رسمیت شناختن الحشد الشعبی است

این عضو پارلمان عراق، ملاقات الفیاض با السبهان را گامی مثبت توصیف کرد و گفت: رویکرد عربستان در تقویت روابط با عراق دلایل متعددی دارد، عربستان متوجه شده که سیاست‌های پیشین این کشور در قبال بغداد هیچ فایده‌ای برای خودش  یا در عین حال، عراق نداشته است.

وی تصریح کرد: عربستان منافع بزرگی در عراق دارد؛ اما ریاض باید با عراق به عنوان یک کشور دارای حاکمیت مستقل تعامل کند و هیچ اراده‌ای از سوی هیچ کشوری از جمله عربستان، ایران یا هر کشور دیگری تحمیل نشود، چرا که بغداد نیازی ندارد سرسپرده کسی باشد.

فدعم گفت: در ملاقات مقام سعودی با الفیاض مسائل متعددی از جمله همکاری امنیتی و اطلاعاتی و مبادلات تجاری و مسائل متعدد میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

این عضو ائتلاف الاصلاح و الاعمار پارلمان عراق گفت: عراق ممکن است که عرصه نزدیکی‌ و مبادله دیدگاه‌ها بین عربستان و ایران باشد؛ اما آن گونه که برخی تصور می‌کنند عرصه جنگ و مناقشه نیست و نمی‌توانند از اختلاف بین دو کشور برای تحمیل شروط مربوط به ساز و کارهای فرآیند سیاسی در منطقه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ملاقات بین وزیر سعودی و الفیاض، به رسمیت شناختن الحشد الشعبی محسوب می‌شود، بخصوص که عربستان هم پیش از این از فالح الفیاض برای سفر به ریاض دعوت رسمی کرد و سفر مقام سعودی به بغداد اعتراف ضمنی به این است که الحشد یک نهاد نظامی عراق محسوب می‌شود و عربستان آماده گشودن صفحه جدیدی با عراق است.

یک هیات اقتصادی و سرمایه گذاری از عربستان به همراه ثامر السبهان، وزیر مشاور امور خلیج فارس عربستان چهارشنبه گذشته به بغداد رسیدند تا با روسای قوای سه گانه این کشور دیدار کنند.

دولت عراق در آگوست 2016 ثامر السبهان را که سفیر وقت عربستان در عراق بود به اتهام مداخله علنی در امور عراق از این کشور اخراج کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید