شهردار تهران در مراسم تقدیر از کارگران افغانستانی: زیبایی های شهر را مدیون شما هستیم

کدخبر: ۲۷۴۵۷۰
اقتصادنیوز: خطوط چهره شان با سنشان نمی خواند و پینه های دست هایشان نماد پاکیزگی خیابان ها و سرسبزی کلانشهری است که بیش از هشت میلیون نفر ساکن را در دل خود جا داده است.
شهردار تهران در مراسم تقدیر از کارگران افغانستانی: زیبایی های شهر را مدیون شما هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنابرخی با لباس پاکبان و بعضی با لباس های دیگر به ایوان شمس آمده اند تا در واپسین روزهای سال 1397 در کنار همکارانشان در شهرداری تهران میهمان جشنی باشند که به یمن سال ها فعالیت و کوشش آنان برگزار شده است.

برای نخستین بار به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران جشن آغاز سال نو ویژه کارگران افغانستانی شاغل در شهرداری تهران عصر سه شنبه 28 اسفندماه در فضایی شاد و سرشار از صمیمیت بین ایرانیان و افغانستانی ها برگزار شد و مدیران شهری پایتخت نشان دادند نباید زحمت کشان پایتخت، از هر ملیت و قومیتی را فراموش کرد.

افغانستانی ها حضور پررنگی داشتند، با خانواده آمده بودند و از اینکه مراسمی ویژه آنان برگزار شده بود خوشحال بودند؛ همهمه بین آنان با زبان های دری و حتی پشتو از سویی به گوش می رسید، از سوی دیگر صدای کودک افغانستانی، حضور اعضای خانواده این پاکبانان را نشان می داد. 

شادی و شعف مهاجران افغانستانی وقتی نوای موسیقی محلی دیار احمدشاه مسعود در سالن پیچید افزون شد؛ صدای ممتد سوت و کف افغانستانی ها همه جا را فرا گرفت و نکته جالب توجه تر اینکه همین افراد که هنگام پخش موسیقی کشورشان سوت و کف می زدند، در زمان سخنرانی مسئولان ایرانی و افغانستانی، با نظم و سکوت کامل شنونده سخنرانان بودند و همراهی کاملی برای برگزاری برنامه داشتند.

*** مرز فرهنگی بین ملت ایران و افغانستان وجود ندارد 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این آیین گفت: باوجود مرز سیاسی بین دو کشور ایران و افغانستان اما مرز فرهنگی به دلیل آداب و سنن مشترک بین دو ملت وجود ندارد. 

محمدرضا جوادی یگانه افزود: افغانستانی ها ریشه های مشترک فراوانی با ایرانیان دارند و یکی از مهمترین آنها جشن نوروز و تقویم مشترک خورشیدی است. 

وی به جشن ها و آیین های مردم افغانستان به مناسبت نوروز باستانی اشاره و بیان کرد: روز اول فروردین در افغانستان باعنوان دهقان نامگذاری شده است و برگزاری جشن های مختلف در ولایت(استان) های مختلف این کشور با رنگ و بوی باستانی توجه هر بیننده ای را جلب می کند. 

جوادی یگانه همچنین با تقدیر از مساعدت و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشتن محدودیت های آموزشی برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران تصریح کرد: افغانستانی ها مردمی با استعداد و دارای هوش بالا هستند و کسب 3 رتبه برتر در کنکور ارشد امسال توسط دانشجویان این کشور تاییدی بر این مطلب است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین از رسانه ها درخواست کرد که موفقیت های افغانستانی های مقیم کشورمان را بیش از پیش اطلاع رسانی کنند. 

*** من نژادپرست نیستم

پس از سخنرانی معاون شهردار تهران، کلیپی از اشکان خطیبی بازیگر کشورمان پخش شد که در آن پویش «من نژادپرست نیستم» را برای دفاع از بی مهری برخی افراد نسبت به افغانستانی ها راه اندازی کرده است.

وی پس از این کلیپ با دعوت مجری برنامه همراه با فرشته حسینی بازیگر افغانستانی روی سن آمد و از بعضی اتفاقات و بی مهری ها عذرخواهی کرد.

خطیبی گفت که برخی از این اتفاقات ناخوشایند، ناخواسته بوده و نباید به این مسائل دامن زد.

وی تاکید کرد: فارغ از هر رنگ و نژادی ما همه انسان هستیم و هیچ برتری نسبت به هم نداریم.

خطیبی همچنین گفت: بسیاری از افغانستانی های مقیم ایران صنعتگر، هنرمند، پزشک، مهندس، تاجر و ... هستند.

در ادامه فرشته حسینی بازیگر افغانستانی منتخب جشنواره فیلم مراکش هم گفت: می توان با آرامش و مهربانی در کنار هم زندگی کرد.

به گزارش ایرنا در این جشن از این 2 بازیگر به واسطه تلاش برای حفظ و گسترش مودت بین ملت های ایران و افغانستان با اهدای لوح تقدیر شد.

*** تشکر سفیر افغانستان از رهبر معظم انقلاب 

پس از اجرای موسیقی محلی افغانی، نصیراحمد نور سفیر افغانستان در ایران پشت تریبون حاضر شد و گفت: بابت این جشن از شخص شهردار تهران تشکر می کنم و مطمئنا این تقدیر موجب می شود پاکبانان و کارگران بیش از پیش به کمک شهر بیایند.

وی با بیان اینکه بیش از 6 سال در تهران افتخار خدمت دارم تصریح کرد: در این مدت از هیچ مقام و مسئول ایرانی حرف بد یا زشتی در خصوص مردم افغانستان نشنیدم.

سفیر افغانستان ادامه داد: به همراه رئیس جمهورمان چند بار به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم و در این دیدارها ایشان همیشه حسن خلق و رفتار افغانستانی ها را در ایران ستایش می کردند.

وی خاطرنشان کرد: از رهبری انقلاب به واسطه فرمان بی نظیر ایشان که کودکان مهاجران افغانستانی می توانند بدون محدودیت آموزشی در مدارس دولتی درس بخوانند، تشکر کرد.

*** با افتخار میزبان افغانستانی ها هستیم

همچنین شهردار تهران در این مراسم گفت که آشوب های فراوانی در منطقه رخ داده و این موجب شده است تا بسیاری از مردم عراق، افغانستان و دیگر کشورها در این چندسال به ایران مهاجرت کنند و ما با افتخار میزبان آنان هستیم.

پیروز حناچی یادی هم از رشادت های احمدشاه مسعود کرد و این شخصیت بزرگ را برای ایستادگی در مقابل متجاوزان به این کشور ستود.

شهردار تهران با تشکر از زحمات کارگران و پاکبانان افغانستانی تاکید کرد که زیبایی های شهر را مدیون این کارگران هستیم.

در ادامه این جشن حناچی از «سیف» کارگر افغانستانی شهرداری تهران و قاری قرآن با اهدای لوح تقدیر کرد.

همچنین با اعلام مجری این برنامه، حناچی به تمامی کارگران افغانستانی شهرداری تهران سه میلیون ریال عیدی داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید