تماس تلفتی پرتنش لاوروف و پمپئو

کدخبر: ۲۷۴۹۱۶
اقتصادنیوز: زورآزمایی آمریکا و روسیه بر سر ونزوئلا با تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور شدت گرفت و رقابت های ژئوپولیتیک درباره این کشور مهم نفتی در آمریکای لاتین را وارد مرحله تازه ای کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این تماس پس از آن برقرار شد که رسانه ها خبر دادند روسیه حدود یکصد سرباز و 35 تن تجهیزات نظامی را به کاراکاس فرستاده است. آمریکا گسیل این نیروها را اقدامی در جهت پشتیبانی از نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا می داند. روسیه نیز آمریکا را به نقض حقوق و اصول بین الملل و سازماندهی کودتا در ونزوئلا متهم می کند؛ موضوعی که دولت ونزوئلا بارها از آن سخن گفته است. 

یک روزنامه نگار مستقل ونزوئلایی مدعی شده که روسیه «ژنرال واسیلی تونکوشکوروف» از مقام های ارشد «دایره مدیریت بسیج» نیروهای مسلح روسیه نیز به کاراکاس اعزام شده است. خبرگزاری روسیه اسپوتنیک گزارش داده که اعزام سربازان روس به ونزوئلا با هدف «اجرای تعهدات نظامی» میان کاراکاس و مسکو انجام شده است. اما آمریکا آن را طرحی آشکار برای تقویت مادورو در مقابل «خوان گوایدو» قلمداد کرده است. گوایدو خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خوانده و از حمایت آمریکا و اروپا برخوردار است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با همتای روس خود سرگئی لاورف، روسیه را به «وخیم کردن تنش ها در ونزوئلا» متهم کرده و گفت: ایالات متحده و کشورهای منطقه ای (در آمریکای لاتین) در مقابل روسیه بی کار نخواهند نشست.

پمپئو در بیانیه ای اعلام کرد: ادامه اعزام پرسنل نظامی روس برای حمایت از نظام غیرقانونی مادورو رنج مردمی را که از گوایدو حمایت می کنند، بیشتر می کند. وزیر خارجه آمریکا رویکرد روسیه در ونزوئلا را «رفتاری غیرسازنده» خواند و ضمن درخواست برای «متوقف کردن» آن از مسکو خواست تا به جای مادورو از گوایدو حمایت کند.

لاوروف اتهام زنی های پمپئو را بی پاسخ نگذاشت و در بیانیه ای خبر داد که در تماس با وزیر خارجه آمریکا «از تلاش های واشنگتن برای سازماندهی کودتا در ونزوئلا» انتقاد کرد. بنابراین بیانیه، چنین اقداماتی «ناقض منشور سازمان ملل و پوششی برای دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل است.» خبرگزاری فرانسه در توصیف فضای حاکم بر تماس تلفنی لاوروف و پمپئو نوشت که روسیه و آمریکا بر سر ونزوئلا با هم «شاخ به شاخ» شدند.

روسیه و چین مهمترین متحدان ونزوئلا به شمار می آیند و هر دو میلیاردها دلار به این کشور وام داده اند. روسیه در ماه دسامبر گذشته دو فروند بمب افکن Tu-160 به ونزوئلا فرستاده بود تا در یک رزمایش نظامی از آنها استفاده شود. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته که «همه گزینه ها» در قبال ونزوئلا روی میز است که اشاره ای تلویحی به دخالت نظامی است. علاوه بر این، مادورو خبر داده که واشنگتن از دارایی های مسدود شده ونزوئلا برای تامین مالی اجرای طرح ترور وی استفاده می کند.

«خورخه رودریگز» وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا فاش کرد به افرادی که اهل السالوادور، گواتمالا و هندوراس هستند، «مبالغ هنگفتی پول داده شده» و آنها به کلمبیا فرستاده شده بودند تا در آنجا آموزش دیده و در ونزوئلا دست به «ترورهای هدفمند» و «خرابکاری» بزنند. او «روبرتو ماررو» از افراد نزدیک به گوایدو را متهم کرد که از آمریکا پول گرفته و سازمان دهنده اصلی عملیات مذکور است.

ماررو 49 ساله هفته گذشته در خانه اش در کاراکاس دستگیر شد. رودریگز در تلویزیون دولتی ونزوئلا تماس های صوتی ماررو با گوایدو را که از طریق «واتس اپ» انجام شده بود، منتشر کرد. به گفته رودریگز، آن دو درباره استفاده از دارایی های بلوکه شده ونزوئلا برای تامین مالی گروه های مسلح و جلب حمایت «ایوان دوکه» رئیس جمهوری کلمبیا از این اقدام صحبت کرده اند. دولت مادورو گفته که آمریکا 30 میلیارد دلار از دارایی های ونزوئلا را مسدود کرده است. 

**قطعی دوباره برق در ونزوئلا

بحران سیاسی در ونزوئلا با تشدید بحران انرژی و خاموشی گسترده توام شده است. اوایل بعدازظهر دیروز بار دیگر بخش های وسیعی از ایالت های غربی ونزوئلا و همچنین بسیاری از نقاط شهر کاراکاس با قطعی برق مواجه شد. این دومین بار طی چند هفته اخیر است که ونزوئلا با بحران قطعی برق روبرو می شود. 

دولت ونزوئلا علت قطعی برق را «حمله» به سیستم برق این کشور عنوان کرد. وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا با اعلام اینکه برق بسیاری از نقاط دوباره وصل شده است، اظهار داشت که این «حمله» به تاسیسات برقی «همان ویژگی های» حمله هفتم مارس را دارد. مادورو قطعی برق چند هفته پیش را ناشی از حملات سایبری آمریکا اعلام کرده بود اما رودریگز در تشریح علل و عوامل قطعی برق دیروز فرد یا گروه خاصی را به عنوان مسئول معرفی نکرد اما گفت: قصد جناح راست افراطی در ونزوئلا اجرای حمله و ایجاد نگرانی و ناراحتی به منظور تصاحب قدرت و دزدیدن همه منابع ماست.

حمایت از گوایدو، تلاش برای ایجاد ائتلاف منطقه ای و بین المللی علیه مادورو، تحریم و تهدید به اقدام نظامی و همچنین اخلال در شبکه انتقال برق نه تنها از عزم رئیس جمهوری و دولت ونزوئلا برای ماندن در جایگاه خود نکاسته بلکه نیروهای اصلی بین المللی را به حمایت از دولت مشروع کاراکاس ترغیب کرده است. تارنمای آمریکایی واشنگتن اگزمینر در جمع بندی تحولات مربوط به ونزوئلا نوشت: روسیه با موفقیت خود را به عنوان سدی در مقابل طرح آمریکا برای براندازی در ونزوئلا مطرح کرده است.

آمریکا تا چندی پیش روابط روسیه و ونزوئلا را جدی نمی دانست اما حضور نظامیان روس در کاراکاس ثابت کرد که این مناسبات جدیت یافته و مسکو قصد دارد این پیام را به واشنگتن برساند که آمریکا تنها بازیگر بین المللی ذینفع در ونزوئلا نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید