شناسایی متهم اصلی وقوع سیل شیراز

کدخبر: ۲۷۵۰۶۱
اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو ضمن تشریح وضعیت قطعی آب و برق در استان های سیلزده،دلیل اتفاق رخ داده در شیراز را دست‌اندازی و مسدودسازی یکی از مسیل‌های قدیمی شهر دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ میثم جعفرزاده تصریح کرد: سال‌هاست وزارت نیرو تاکید دارد نباید به حریم رودخانه‌ها تجاوز شود اما گاهی به سبب خشکسالی‌های پیوسته، آن مسیل تبدیل به پارکینگ یا بلوار شده است؛ با وجود این، سیلاب مسیر خود را پیدا می‌کند.

جعفرزاده ادامه داد: همه تلاش ما این بود که تلفات جانی نداشته باشیم؛ با این حال، در شرایطی که توجه ما به سیلاب شدید در استان‌های گلستان، مازندران و کنترل آن در خوزستان معطوف بود، اتفاقی ناگوار در زمینه سیلاب رخ داد که متاسفانه تلفات بالایی داشت.

لرستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: از میان 180 روستای لرستان که با وقوع سیلاب دچار قطعی برق شده بودند، تاکنون مشکل 122 روستا رفع شده است.

وی افزود: اکنون برق‌رسانی به 5٨ روستا در استان لرستان باقی مانده است که به سبب فقدان دسترسی امکان فعالیت در این مناطق وجود ندارد.

به گفته وی، آبرسانی به این 58 روستا با تانکر و توزیع آب بسته بندی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در استان لرستان، آبرسانی به شهر«معمولان» با استفاده از مخازن این شهر انجام می‌شود؛ این امر تا زمان رفع عیب خطوط انتقال ادامه دارد؛ البته از آنجا که پیش‌بینی می‌شود آب مخازن این شهر به اتمام برسد، تانکرهایی برای آبرسانی به مردم این شهر آماده شده است.

چهارمحال و بختیاری

جعفرزاده در مورد استان چهارمحال و بختیاری گفت: امروز شبکه برق «منج» در شهرستان لردگان دچار آب بردگی شد که به این دلیل برق ٣٠ روستا قطع شد.

به گفته وی، با تلاش تیم‌های عملیاتی تا ساعتی دیگر برق این روستاها وصل می شود.

وی گفت: بعد از ظهر امروز در این استان یک سقوط دکل فلزی اتفاق افتاد که به دنبال آن، برق 69 روستا در منطقه «بازفت» قطع شد که تیم‌های عملیاتی مشغول رفع آن مشکل هستند.

 تهران

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد: در تهران احتمال آب‌گرفتگی وجود دارد و با توجه به اینکه باید آمادگی کامل بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد، از دیروز به مدت 48 ساعت همه تیم‌های عملیاتی در شرکت‌های آب و برق در آمادگی کامل قرار گرفتند.

به گفته وی، آمادگی خوبی میان تیم‌های عملیاتی تهران وجود دارد، وضعیت سدها استان تهران نیز مناسب است و هنوز این سازه‌ها سرریز نشده است.

وی گفت: این آمادگی وجود دارد که در کمترین زمان ممکن پایداری شبکه را در تهران داشته باشیم. تا امشب نیز باید حالت آماده‌باش را در تهران حفظ کنیم و از فردا بارش‌ها کمتر می شود.

 خوزستان

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو درباره وضعیت استان خوزستان گفت: برنامه ریزی‌ها از یک ماه پیش برای مدیریت سدهای این استان آغاز شده است و سعی کرده‌ایم برای مدیریت سیلاب‌ها، سدهای دز، کرخه و گتوند ذخایر خالی داشته باشند.

جعفرزاده ادامه داد: در استان خوزستان 13 مگاوات خاموشی پراکنده در شهرستان‌های دزفول، شوش، ایذه و رامهرمز اعمال شده است.

وی اضافه کرد: وضعیت خوزستان تا 24 ساعت آینده تحت رصد قرار دارد تا آمادگی خود را در این استان داشته باشیم؛ معاون آب وزیر نیز در خوزستان حضور دارد.

به گفته وی، اکنون برق 78 روستا در «سپیدار» استان کهگیلویه و بویراحمد نیز قطع است.

 گلستان و مازندران

جعفرزاده در مورد تامین آب و برق استان های گلستان و مازندران گفت: آبرسانی و برق رسانی در این استان‌ها در شرایط نرمال قرار دارد و به طور تقریبی پایدار است؛ مگر اینکه در شرایطی به دلایل ایمنی، به برخی مناطق به صورت دستی قطعی برق داده باشیم.

وی ادامه داد: اکنون آب 15 روستای خالی از سکنه در استان گلستان قطع است؛ در شبکه برق نیز بجز مواردی که به دلیل ایمنی، برق را قطع کرده ایم، وضعیت پایدار است.

بارش های ثبت شده از آغاز سال آبی 98- 97 تا یکشنبه در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پیش از آن (97.4 میلیمتر) رشد 136 درصدی، در مقایسه با میانگین 11 سال اخیر رشد 50 درصدی و در مقایسه با میانگین 50 ساله رشد 28 درصدی نشان می دهد.

بارش های سنگین باعث وقوع سیل در برخی نقاط کشور مانند استان های گلستان، مازندران، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد شده است.

جمعیت هلال احمر در اطلاعیه ای از هموطنان خواست با توجه به سیلابی شدن مسیل ها در مناطق غربی و جنوب کشور از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امروز (سه شنبه) شمار فوتی‌های سیل در 2 روز گذشته را ٢٣ نفر اعلام کرد و گفت: 19 نفر در شیراز، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در لرستان، یک نفر در کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر نیز خوزستان جان خود را از دست داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید