آخرین وضعیت دریاچه ارومیه پس از بارندگی‌های اخیر

کدخبر: ۲۷۵۲۲۷
اقتصادنیوز: استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از دریاچه ارومیه، آخرین وضعیت این دریاچه را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا پورمحمدی در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگاران با ابراز تأسف از وضعیت سیل‌زدگان کشور، اظهار کرد: فضای جامعه به شکلی شده که گاه بارندگی به عنوان یک مصیبت قلمداد می‌شود، این در حالیست که بارش باران نعمت الهی بوده و همین نزولات جوی باعث شده دریاچه ارومیه به عنوان یکی از چالش‌های زیست محیطی، شرایط رو به بهبودی داشته باشد.

وی ادامه داد: تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال ۹۱ از ۱۲۷۰ متر به ۱۲۷۱ متر افزایش یافته و حجم آب کنونی دریاچه در مقایسه با مهرماه سال گذشته از یک میلیارد متر مکعب به دو ‌و شش دهم میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از سال ۷۱ تا ۹۱ به طور متوسط سالانه ۴۰ سانتی‌متر تراز آب دریاچه ارومیه پایین آمده است، خاطرنشان کرد: موفق به تثبیت وضعیت دریاچه در سال ۹۶ شدیم و وسعت دریاچه از ۱۷۷۰ کیلومتر مربع به ۲۵۸۰ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده که افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

پورمحمدی افزود: میزان بارندگی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه ۳۵۰ میلی متر بوده که در سال‌های گذشته این آمار ۲۰۰ میلی‌متر بود، اما نباید از نقش ستاد احیا در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه غافل شویم.

استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از آجی چای تا دریاچه ارومیه ۸۰ کیلومتر لایروبی کرده و بخش اعظم بارندگی‌ها از طریق این رود وارد دریاچه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی نیز در راستای تغییر الگوی کشت اقدامات خوبی انجام داده که منجر به کاهش ۲۹ درصدی آب مصرفی در حوزه کشاورزی شده است و منابع طبیعی نیز در راستای مهار ریزگردها اقدامات مثبتی همچون کاشت بوته انجام داده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد اعتبارات دریاچه ارومیه تخصیص یافت، گفت: بخش عمده‌ای از کارهای شروع شده ناقص مانده که امیدواریم با تخصیص بودجه در سال‌جاری، این کاستی جبران شود.

وی در پایان با تشکر از اقدامات دست اندرکاران ستاد احیا، خاطرنشان کرد: توجه به محیط زیست به ویژه احیای دریاچه ارومیه و ایجاد اشتغال مهمترین برنامه‌های بنده برای استان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید