برایان هوک، ایران آزار آمریکایی را بیشتر بشناسید

کدخبر: ۲۷۵۳۱۲
اقتصادنیوز: چالش جدی هوک زمانی آغاز شد که مدتی قبل توسط وزیر امور خارجه آمریکا، به عنوان رئیس «گروه اقدام ایران» منصوب شد
برایان هوک، ایران آزار آمریکایی را بیشتر بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، برایان هوک که مشاور ارشد مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا است، روز قبل در مصاحبه ای با لحنی تند اعلام کرد که واشنگتن معافیت های تحریمی ایران را برای هیچ کشوی تمدید نخواهد کرد. پس از آن مقامات ایران به این اظهار نظر هوک واکنش نشان دادند و بهرام قاسمی(سخنگوی وزارت امور خارجه ایران) با انتقاد شدید از "برایان هوک" مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل اظهارات اخیر وی علیه تهران، وی را فردی مبتلا به بیماری مزمن «ایران آزاری» توصیف کرد.

اما برایان هوک کیست و علت دشمنی او با ایران چه می‌باشد؟

برایان هوک از سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاسی و مشاور سیاست‌گذاری وزیر امور خارجه مایک پومپئو خدمت می‌کند. هوک در سال ۱۹۹۰ مدرک لیسانس در رشته بازاریابی از دانشگاه سنت توماس و مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه از کالج بوستون و مدرک حقوق از کالج حقوق دانشگاه آیووا دریافت کرده‌است.

چالش جدی هوک زمانی آغاز شد که مدتی قبل توسط وزیر امور خارجه آمریکا، به عنوان رئیس «گروه اقدام ایران» منصوب شد. این گروه مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه آمریکا است و مستقیماً با مایک پومپئو وزیر امور خارجه کار می‌کند.

پمپئو در سخنرانی خود وظایف گروه اقدام ایران را «مدیریت، بررسی و هماهنگی تمام جنبه‌های فعالیت‌های وزارت خارجه درباره ایران و گزارش مستقیم» به شخص وزیر خارجه عنوان کرد. وی هم‌چنین تأکید کرد که ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، «کمپین فشار، بازدارندگی و هم‌بستگی با مردم ایران» را جایگزین برجام کرده است. به گفته پمپئو یکی از وظایف کلیدی گروه اقدام ایران ایجاد هماهنگی میان‌نهادی در درون دولت آمریکا  و هم‌چنین همراه کردن کشورهای دیگر با هدف تبدیل استراتژی یک‌جانبه آمریکا به یک اقدام چندجانبه علیه ایران خواهد بود.

سوابق اجرایی برایان هوک؛ چگونه مخالف ترامپ به متحد او تبدیل شد؟

هوک در سالهای ۱۹۹۹–۲۰۰۳ در شرکت هوگان و هارتسون در واشینگتن مشارکت حقوقی داشته و نیز برای تری برنستد در دولت ایالت آیووا و جیم لیچ نماینده کنگره ایالات متحده کار کرده‌است.

برایان هوک در دوران جرج دابلیو بوش به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور بین‌الملل؛ مشاور ارشد سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در سیاست‌گذاری دفتر رئیس کارکنان کاخ سفید و به عنوان مشاور در دفتر سیاست حقوقی در وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا کار می‌کرد.

هوک در دوران رکس تیلرسون(وزیر امور خارجه سابق آمریکا در زمان ترامپ)، به عنوان مدیر دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد. او یکی از افراد دخیل در تشکیل سازمانی به نام «John Hay Initiative» بود: گروهی متشکل از مشاوران سیاست خارجی میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ که در انتخابات سال ۲۰۱۶ با نگارش نامه‌ای که به امضای ۱۲۱ نفر از شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه رسید با ریاست‌جمهوری ترامپ مخالفت کردند. هوک همچنین مدتی به عنوان مشاور جان بولتون، در زمانی که او سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود خدمت کرد.

اقدامات ضد ایرانی برایان هوک؛ حقوق بشر حربه‎ی اصلی هوک است

برایان هوک همواره با اقدامات ضد ایرانی اش شناخته می‌شود. او به عنوان یکی از مسئولان و مقصران شکست مذاکرات امریکا با سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در موضوع برجام نامبرده می‌شود. برخی معتقدند که گویا قرار بوده توافقی میان امریکا و امریکا صورت بگیرد مبنی بر اینکه ایالات متحده از برجام خارج نشود ولی سه کشور اروپایی فشارهای فرابرجامی خود را به ایران افزایش دهند اما برایان هوک مقامات آمریکا را مجاب کرده است که این تعهد را قبول نکنند.

نگاه ابزاری هوک به مقوله حقوق بشر و دیدگاه او درباره عَلَم کردن این موضوع به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف آمریکا از جمله ایران، از دیگر نکات جالب درباره او است.

هوک، زمانی که تنها ۳ ماه از حضور تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا می‌گذشته در یادداشتی خطاب به او دیدگاه‌هایش درباره ارتباط مقوله حقوق بشر با منافع آمریکا را نوشته بود. پولیتیکو که این نامه را اولین بار دسامبر ۲۰۱۷ گزارش داده بود، دیدگاه هوک را اینطور توصیف می‌کند: "اینکه آمریکا باید از حقوق بشر به عنوان چماقی علیه مخالفانش مثل ایران، چین و کره شمالی استفاده کرده و در همان حال دست متحدان سرکوبگری مانند فیلیپین، مصر و عربستان سعودی را باز بگذارد. "

هوک در آن نامه خطاب به تیلرسون نوشته است: "باید با متحدانمان، نسبت به دشمنانمان به نحو متفاوت و بهتر رفتار کنیم. در غیر این صورت، دشمنان بیشتر و متحدان کمتری خواهیم داشت".

مخالفت آمریکایی‌ها با هوک

اقدامات ضد ایرانی هوک‌همواره باعث ناراحتی و خشم خود آمریکایی‌ها شده است. مدیا بنجامین از فعالان معروف ضدجنگ در آمریکا مدتی قبل در جریان سخنرانی برایان هوک در اندیشکده هادسون به شدت به اظهارات او علیه کشورمان اعتراض کرد.

وی در اعتراض به اظهارات برایان هوک که با شرکت در برنامه‌ای با عنوان «توسعه موشکی ایران» در اندیشکده هادسون بار دیگر ادعا‌های بی‌اساسی علیه برنامه موشکی ایران مطرح کرد، برای دقایقی پشت تریبون آمد و با انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت: متحدان ما از جمله انگلیس، فرانسه، و آلمان می‌خواهند توافق هسته‌ای ایران حفظ شود، جامعه جهانی خواستار حفظ برجام است.

این فعال زن آمریکایی در ادامه با کنایه به اظهارات مقامات کاخ سفید که می‌گویند خواسته آنها این است که ایران به یک کشور عادی (!) تبدیل شود، افزود: بیایید درباره کشورهای عادی صحبت کنیم! بیاید درباره عربستان حرف بزنیم، آیا متحدان ما چنین کشور‌هایی هستند؟ عربستان بزرگترین تهدید برای جامعه جهانی است.

 مدیا بنجامین که با برخورد نیروهای امنیتی روبرو شده بود، ادامه داد: من از شما (برایان هوک) می‌پرسم آیا تحریم‌ها به نظام ایران ضربه می‌زند یا به مردم ایران؟ تحریم‌ها به مردم ایران ضربه می‌زنند. شما در حال زمینه‌چینی برای جنگ با ایران هستید. شما دارید همان کاری را می‌کنید که در عراق انجام دادید. ما جنگ دیگری در خاورمیانه نمی‌خواهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید