دستیابی گاردین به یک گزارش محرمانه از عربستان

کدخبر: ۲۷۵۵۷۰
روزنامه «گاردین» در گزارشی اختصاصی در مورد وضعیت زندان‌ها در عربستان سعودی، نوشته است که یک گزارش محرمانه که برای پادشاه سعودی تهیه شده، وجود شکنجه در زندان‌های سعودی را اثبات می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه «گاردین» روز یکشنبه در گزارشی اختصاصی از دستیابی به گزارشی محرمانه در مورد وضعیت زندانیان سیاسی در عربستان سعودی خبر داد و نوشت این گزارش ثابت می‌کند که این افراد در زندان‌های سعودی مورد شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.

این گزارش محرمانه که گاردین به نسخه‌ای از آن دست یافته، به دستور «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و در پی فشارهای بین‌المللی بعد از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول، تهیه شده و وضعیت جسمی ده‌ها زندانی سیاسی را که چند ماه پیش به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی بازداشت شدند را مستندسازی کرده است.

در این گزارش، برای کاهش فشارهای بین‌المللی پیشنهادی هم به پادشاه سعودی ارائه شده که عفو زندانیان سیاسی یا آزادی زودهنگام زندانیانی که مشکلات شدید جسمی دارند، از جمله آن‌هاست.

یک سخنگوی دولت عربستان از اظهار نظر در مورد این گزارش محرمانه خودداری کرده، اما اصالت آن را زیر سوال نبرده است. گاردین توانسته به صورت مستقل اصالت این گزارش را تایید کند.

بر اساس گزارش گاردین، در پی فشارهای واردشده به ریاض بعد از قتل خاشقچی، پادشاه سعودی دستور داده در مورد نحوه بازداشت بیش از ۲۰۰ نفر از جمله ده‌ها زن به دستور بن‌سلمان تحقیق شود. او همچنین با مستندسازی وضعیت جسمی ۶۰ نفر از این زندانیان موافقت کرده است.

گزارشی که گاردین به آن دست یافته، نشان می‌دهد «عادل أحمد باناعمة»، «محمد السعود البشر»، «فهد عبدالعزیز السنیدی»، «زهیر کتبی»، «عبد العزیز بن فوزان الفوزان» و «یاسر عبدالله العیاف» از جمله زندانیان مردی هستند که وضعیت جسمی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در میان زندانیان زن مورد اشاره در این گزارش هم اسامی افرادی چون «سمر محمد بدوی»، «هتون أجواد الفاسی» و یک پزشک برجسته، به چشم می‌خورد.

بر اساس این گزارش، تقریبا در تمام مورد بررسی قرار گرفته، کمیته تحقیق توصیه کرده است که این زندانیان باید بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شوند.

گاردین بخش‌هایی از گزارش کمیته تحقیق سعودی در مورد وضعیت برخی از زندانیان را عینا نقل کرده است که به این شرح است:

   -  بیمار از کاهش شدید وزن و استفراغ خونی مکرر رنج می‌برد. در بخش مختلف بدن او هم چند زخم و کبودی به چشم می‌خورد.

   -  روی قفسه سینه و بخش پائینی کمر هم جراحاتی به چشم می‌خورد.

   -  بیمار باید برای درمان فوری و آزمایش‌های بیشتر، از سلول انفرادی به کلینیک تخصصی منتقل شود.

   -  به دلیل چند کبودی مشهود روی پاها، بیمار به سختی راه می‌رود. روی ساعد و پایین کمر هم جراحاتی وجود دارد. آثار سوء تغذیه و خشکی هم روی پوست او مشهود است.

   -  بیمار از چند کبودی مشهود روی بدن، به خصوص در ناحیه کمر، شکم و ران، رنج می‌برد. همچنین به واسطه رنگ‌پریدگی صورت و ضعف عمومی بدن، به نظر می‌رسد او به دلیل عدم تغذیه، دچار سوء تغذیه است.

   -  به دلیل جراحات موجود روی هر دو پا و همچنین ضعف شدید بدنی به وجود آمده به دلیل سوء تغذیه و کمبود مایعات، بیمار به هیچ‌وجه امکان راه رفتن ندارد.

   -  بیمار در سرتاسر بدن از سوختگی‌های شدید رنج می‌برد. به دلیل بی‌توجهی پزشکی، جراحات قدیمی هم به طور کامل بهبود نیافته‌اند.

   -  به دلیل سوء تغذیه شدید و کمبود مایعات، بیمار در حرکت با دشواری مواجه است. چندین کبودی، زخم و جراحت نیز در بدن او وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید