آمریکا:

ترکیه بین ما ودشمنانمان یکی را باید انتخاب کند

کدخبر: ۲۷۵۸۶۶
اقتصادنیوز: معاون اول ترامپ که در طول دو سال گذشته دولت متبوعش بارها تصمیم های یکجانبه و خلاف مقررات بین المللی اتخاذ کرده است، ناتو را یک پیمان امنیتی متقابل دانست و از ترکیه خواست بین خرید تسلیحات از روسیه و ماندن در این پیمان تصمیم بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مایک پنس روز چهارشنبه در سخنرانی مربوط به هفتادمین سالگرد تاسیس پیمان آتلانتیک شمالی افزود: فردا هفتادمین سالی است که آمریکا و 11 متحد ما پیمان آتلانتیک شمالی را امضا کردند و متعهد شدند تا خود را در برابر آزادی، میراث مشترک، تمدن مردممان و پایه گذاری اصول دمکراسی، آزادی های فردی و حاکمیت قانون محافظت کنند.

وی ادامه داد: در این 70 سال، آمریکا به تعهدات خود پایبند بوده و ما خواسته ایم متحدان اروپایی ما هم همین کار را انجام دهند. همانگونه که رئیس جمهوری ترامپ روز گذشته در دیدار با ینس استولتنبرگ گفت در 2 سال گذشته، پیشرفت فوق العاده ای ایجاد و ناتو قوی تر شده است.

معاون اول ترامپ اضافه کرد: ما سرمایه گذاری تاریخی را در دفاع ملی خود و ناتو انجام داده ایم. آمریکا بار دیگر رهبری جهانی را بر عهده دارد و دوران این رهبری به قدری خوب است که در کلام شما و متحدان ما نمایان است.

پنس با بیان اینکه ناتو یک پیمان طبیعی متقابل و نه تضمین امنیتی یکجانبه است، اظهار کرد: ما به همه متحدان نیاز داریم تا به این تلاش مشترک و تعهدات خود عمل کنند.

وی افزود: ترامپ روشن کرده است که ما بی خیال نخواهیم بود زمانی که متحدان ناتوی ما سلاح های خود را از دشمنانمان خریداری کنند که به طور مداوم متحدان ما را تهدید می کنند.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ترکیه باید انتخاب کند. آیا می خواهد که یک شریک مهم در بیشترین اتحاد نظامی در تاریخ بماند یا می خواهد این شراکت را با تصمیم های بی پروایی که اتحاد ما را نابود می سازد به خطر اندازد ؟

سخنان پنس در واکنش به تصمیم ترکیه برای خرید موشک های اس 400 از روسیه است که برخلاف فشارهای آمریکا، همچنان برای انجام آن پایدار است.

پنس اضافه کرد: نفوذ در حال گسترش چین درخواست توجه بیشتر آمریکا و منابع را ضروری خواهد کرد . همانگونه که ما با این مشکل ها مواجه می شویم، متحدان اروپایی ما باید برای حفظ اقتدار و بازدارندگی اتحاد ناتو اقدام کنند.

اظهارات معاون اول ترامپ حکایت از وجود برخی اختلاف نظرها میان آمریکا و متحدان اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی دارد که در سخنان ینس استولتنبرگ دبیرکل این پیمان در کنگره آمریکا هم مطرح شد.

وی گفت اختلافات جدی در موضوعاتی همچون تغییرات زیست محیطی و توافق هسته ای ایران میان اعضای این پیمان وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید