واکنش تشکیلات‌خودگردان‌فلسطین به افشای جزئیات «معاملات قرن»

کدخبر: ۲۷۶۲۸۰
اقتصادنیوز؛ وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو و افشای برخی جزئیات معامله قرن، واکنش نشان داد.
واکنش تشکیلات‌خودگردان‌فلسطین به افشای جزئیات «معاملات قرن»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه‌های اسرائیل به بیان جزئیاتی درباره «معامله قرن» پرداخت.

وی در گفت‌وگو با «اسرائیل هیوم» در خصوص طرح موسوم به «معامله قرن» سه شرط را بیان کرد؛ ابقای اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کشورهای هم‌جوار، سیطره کامل اسرائیل بر کرانه باختری و عدم تقسیم قدس.

نتانیاهو به روزنامه «معاریو» هم گفت: ما اورشلیم (بیت المقدس) را تقسیم نمی‌کنیم و حضور دائمی ما در منطقه غرب اردن اقتدار اساسی اسرائیل است که در هر شرایطی در اختیار دارد.

بر اساس گزارش وبگاه «دنیا الوطن»، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان در بیانیه‌ای به این اظهارات نتانیاهو واکنش نشان داد و اعلام کرد، اظهارات نتانیاهو به صراحت «درب تأویل و تفسیرها» درباره حقیقت «توطئه آمریکایی-اسرائیلی» را بست، توطئه‌ای که هدف از آن تسویه کامل مسأله فلسطین است؛ آنچه «معامله قرن» نامیده می‌شود تلاشی نابودکننده برای دفن مسأله فلسطین و نادیده گرفتن کامل ملت آن و نیز نادیده گرفتن حق تعیین سرنوشتش است. 

در ادامه بیانیه مذکور آمده، اظهارات نتانیاهو به وضوح به این حقیقت اشاره کرد که امکان دارد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا «اقدام فاجعه‌بار و شوم خود» را تکمیل کند و حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری را به رسمیت بشناسد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان ادامه داد، آنچه نتانیاهو از سال 2009 تا کنون از قبیل «شهرک‌سازی، یهودی‌سازی قدس، تقویت جدایی میان کرانه باختری و نوار غزه، ظلم به ملت فلسطین، تحریک علیه سران (تشکیلات خودگردان) و کم کردن از منابع مالی آن، و دیگر اقدامات استعماری» انجام داده نشان دهنده حجم این توطئه رو به گسترش است؛ همانطور که مخالفت دولت دونالد ترامپ و حزب راستگرای حاکم در فلسطین اشغالی با سازمان ملل و قطعنامه‌های آن را نشان می‌دهد و بر حجم توطئه صهیونیستی-آمریکایی تأکید می‌کند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده، اظهارات اخیر نتانیاهو «درب مانورهای سیاسی و مواضع معتدل و میانه‌رو» را بست. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان در پایان اقدامات آمریکا و اسرائیل علیه ملت فلسطین و حقوق آن را به شدت محکوم کرد.

 

گفتنی است، معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و اسرائیل و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی-اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید