جلیلی: منطقی نیست بگوییم هم مشکل کم‌آبی داریم هم سیلاب

کدخبر: ۲۷۶۵۸۲
اقتصادنیوز: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید به مسئله کم آبی از یک طرف و مسئله وقوع سیل از طرفی دیگر به صورت یکپارچه و ذیل موضوع مدیریت منابع آبی نگریست و این دو را با هم مدیریت کرد.

به گزرش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سعید جلیلی با اشاره به وجود پدیده کم آبی توامان با وقوع سیل در نقاط مختلف کشور، مسئله مدیریت صحیح منابع آبی کشور را حائز اولویت اصلی دانست و گفت: اینکه بگوییم در کشور هم مشکل کم آبی داریم و هم مشکل سیلاب، منطقی نیست. باید به مسئله کم آبی از یک طرف و مسئله وقوع سیل از طرفی دیگر به صورت یکپارچه و ذیل موضوع مدیریت منابع آبی نگریست و این دو را با هم مدیریت کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: موضوع آب یک مسئله فرابخشی و چند جانبه است. کارشناسان حوزه های مرتبط با آب میتوانند ضمن تدوین بحث های کارشناسی در قالب سیاست های اجرایی، اقدام به طراحی فرایند های مدیریت منابع آب کشور نمایند؛ به گونه‌ای که سهم بخش ها و دستگاه های مختلف در آن مشخص شود. آنجاست که برای مثال سهم آبخیزداری یا سدسازی و مباحث مربوط به پوشش های گیاهی و جنگلداری تعریف میگردد و در کنار آن وزارتخانه های درگیر با مدیریت آب نیز میتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند.

وی در توضیح سخنان خود گفت: برای مدیریت صحیح آب می‌بایست ابتدا سهم دستگاه‌های مختلف نظیر وزرات نیرو، وزارت کشاورزی و یا سازمان هواشناسی  نیز به درستی تعریف شده باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تغییر نظر برخی مسئولان سابق اجرایی کشور درخصوص نسبت سهم دهی به سدسازی و آبخیزداری در مدیریت منابع آبی کشور، تصریح کرد: بازنگری در سیاست ها با توجه به هزینه های که بابت آنها داده میشود و بازتعریف سهم بخش های گوناگون به شکل فرایندی یک مسئله جدی برای مدیریت بهتر منابع کشور نظیر آب، استفاده بهینه از نعمت های خدادادی و نگاه رو به جلو با توجه به شعار سال یعنی «رونق تولید» جهت استفاده از فرصت استحصال آب در حوزه هایی نظیر کشاورزی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید