معاون رئیس جمهور:خام فروشی یک ضرر پنهان است

کدخبر: ۲۷۶۶۸۳
اقتصادنیوز : معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: خام فروشی در هر شکلی ما را به توسعه نمی‌رساند و یک ضرر پنهان است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  مهر، سورنا ستاری عصر دوشنبه در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی بیان داشت: شش هزار استارت آپدر کشور داریم که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل آنهاست.

وی در خصوص مفهوم صنعت گفت: کارخانه تولید خودروی ما یک صنعت نیست بلکه کارخانه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما برای چه هدفی دانشگاه تأسیس می‌کنیم؟ باید بدانیم ما داریم با زور پول ادای تکنولوژی را در می‌آوریم.

وی ادامه داد: ما مفاهیم توسعه را اشتباه گرفته‌ایم و نتیجه آن صنعت مونتاژ است؛ صنعت نیاز به دانشگاه دارد که خودش ماشین سازی کند و خط تولید بزند در حالی که در اقتصاد نفتی ما همه چیز را با پول می‌سنجیم.

ستاری تصریح کرد: پول در اقتصاد دانش بنیان یک ابزار است و در اولویت ششم قرار دارد و اگر با پول می‌شد اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کرد اکنون عربستان باید اقتصاد دانش‌بنیان خوبی داشته باشد.

وی یادآور شد: در استان اصفهان هر هنری که داشتیم پیاده کردیم فولاد پتروشیمی و … ایجاد کردیم و اصفهان سومین استان در زمینه نرخ بیکاری است.

ستاری ابراز داشت: ما صنعت ایجاد نکردیم بلکه کارخانه ایجاد می‌کنیم از سال ۴۸ تا ۵۴ ما بزرگترین اسکادران اف ۱۴ بعد از آمریکا داشتیم اما بعد از اینکه آمریکایی‌ها رفتند فهمیدیم هیچ نداریم چون دانش آن را نداشتیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در اقتصاد نفتی ما همه چیز را با پول می‌سنجیم و این را نمی‌فهمیم که تکنولوژی یادگرفتنی است نه خریدنی و از جنس پول نیست.

ستاری تصریح کرد: آن چیزی که اقتصاد دانش بنیان را فراهم می‌کند یک اکوسیستم است و محیطی که ایجاد می‌کند و باید به این نتیجه برسیم که خام فروشی در هر شکلی ما را به توسعه نمی‌رساند و یک ضرر پنهان است.

وی افزود: حکومت‌های نفتی کارآفرینی را سرکوب می‌کنند و نوآوری را از بین می‌برد برای همین هیچ اقتصاد برتری در دنیا بر اساس منابع زیر زمینی توسعه پیدا نمی‌کند.

ستاری با بیان اینکه باید به مفهوم صنعت و دانشگاه بیشتر بپردازیم، بیان داشت: باید بدانیم دانشگاه چه تأثیری می‌تواند در توسعه داشته باشد لذا آن چیزی که در اقتصاد دانش دانش‌بنیان اتفاق می‌افتد اکوسیستم آن است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: وقتی به یک شرکت در داخل استان رحم نمی‌شود از مرکز چه انتظاری می‌رود؟ این یعنی مفهوم کارآفرینی جا نیفتاده است لذا ما باید بدانیم با پول نفت داریم حقوق می‌گیریم در حال که یک کارگر ۱۰ ماه حقوق نمی‌گیرد.

ستاری یادآور شد: در استان کرمان یک کارآفرین زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را فراهم کرد اما بنا به دلایلی دچار مشکل شد اما در استان حمایت لازم از وی صورت نگرفت و این کارآفرین مجبور به تعدیل نیرو شد و در حال حاضر ۱۰۰ نفر در شرکت او کار می‌کنند وقتی در کرمان به شرکتی که همشهری خودتان است کمک نمی‌کنید چه انتظاری از تهران دارید.

ستاری گفت: آن چیزی که مهم است این است که مفهوم اکوسیستم را بفهمیم اگر می‌خواهید بچه‌هایتان در استان بمانند و کار کنند باید مورد حمایت قرار گیرند و جوانان استان هستند که باید مشکلات استان را حل کنند.

وی افزود: در دانشگاه باید فرقی بین استادی که کارآفرینی می‌کند تا اساتید دیگر باشد؛ دانشگاه‌های بزرگ دنیا تعداد دانشجویانشان کم هستند اما پایه‌گذاری خوبی دارند.

ستاری بیان داشت: ما بزرگترین استارت آپ منطقه را داریم این‌ها اقتدار است؛ شهر هوشمند شهریست که هر روز که افراد از خواب بیدار می‌شوند چیز جدیدی یاد می‌گیرند لذا در آموزش آینده شهرها خیلی مهم هستند.

وی یادآور شد: در حوزه دانش‌های نوین مثل نانو کارآفرینی‌های خوبی وجود دارد اما آنچه مهم است اکوسیستمی است که در آن تعریف شده است. همچنین ما در پژوهش پول کم نمی‌گذاریم اما پژوهش وقتی محصولش به درد مردم می‌خورد که بخش خصوص در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ستاری افزود: در کشورهای دیگر حدود ۲ درصد جی دی پی بیشتر در پژوهش هزینه می‌کنند اما اگر رقم بیشتری می‌شنوید آنها را در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی یادآور شد: ما اگر اکوسیستم را درست بکنیم مسائلمان درست می‌شود امسال ۷۰ درصد افزایش بودجه داشتیم و در پارک فناوری کرمان ۸۰ درصد بودجه اضافه شده است که البته کم است و تلاش می‌کنیم رقم آن را بالا ببریم.

ستاری عنوان داشت: صندوق پژوهش فناوری استان شش ماه است که تأسیس شده و ای کاش این صندوق سه سال پیش تأسیس می‌شد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: اگر بخواهید موفق باشید باید سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بپذیرید لذا با پول تنها در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان بر عکس اقتصاد نفتی کاری نمی‌توان انجام داد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید