قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اوضاع خاورمیانه را بغرنج می‌کند؟

کدخبر: ۲۷۶۷۲۶
اقتصادنیوز: قرارگرفتن نام ایران در فهرست گروههای تروریستی عملی از جانب تیم بولتون- پومپئو است که هدفشان ایجاد درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در خاورمیانه است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، بعد از اعلام دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) مبنی بر قرارگرفتن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی بسیاری از تحلیلگران آمریکایی به بررسی ابعاد این مساله پرداختند. 

دنیل دِ پتریس(تحلیلگر مشهور سی ان ان و واشنگتن اگزمینر و سیاستمدار محافظه کار آمریکایی) و ریچارد سوکولسکی(سیاستمدار و فعال صلح جهانی) در سایت خبری لوبلاگ طی یک گزارش تحلیلی به علل و عواقب اتفاق دیروز پرداخته و آن را واکاوی کردند.

این دو تحلیلگر، این اقدام را عملی دیگر از جانب تیم خطرناک بولتون- پومپئو می‌دانند که هدفشان ایجاد درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در خاورمیانه است. از نظر نویسندگان لوبلاگ، قصد اصلی آنها براندازی نظام ایران است اما این عمل به نتیجه نخواهد رسید و قطعا هزینه های زیادی برای آمریکا خواهد داشت.

لوبلاگ معتقد است که عمل آمریکا مبنی بر قراردادن سپاه در لیست گروههای تروریستی عملی غیر مفید و بی‌کارکرد است که تنها وجهه‌ سمبلیک و روانی دارد چون ایران‌مدتها است تحت سخت ترین تحریمها قرار گرفته است و در این دو سال اخیر، شرکتهای تجارت کننده با آن بارها تحت تحریم یا تهدید آمریکا قرار گرفته اند. به همین دلیل، این عمل بیشتر به ضرر خود آمریکا است چرا که موجب چالش آمریکا با کشورهای دیگر شود.

از نظر مولفین، واکنش ایران در مقابل این عمل می‌تواند موجب آزار آمریکا شود چرا که سپاه در افغانستان، سوریه، عراق و خلیج فارس نیرو دارد. اگر ایران تصمیم بگیرد که به اقدام آمریکا پاسخ بدهد قطعا می‌تواند پایگاههای مختلف آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد، ارتش آمریکا در پی پاسخگویی بر می‌آید و جنگ‌رخ خواهد داد. نبود کانال ارتباطی و دیپلماتیک بین دو کشور این امر را محتمل‌تر می‌کند و شانس درگیری نظامی دو کشور را بالاتر می‌برد.

پنتاگون و تیم اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از این خطرات آگاه است و به همین دلیل، مخالف اقدام ترامپ و تیمش مبنی بر قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی بوده است. 

از نظر تحلیلگران لوبلاگ، این اقدام آمریکا وضعیت دولتهای خاورمیانه را هم بغرنج می‌کند. عادل عبدالمهدی(نخست وزیر عراق) بدون شک دچار مشکلات فراوان خواهد شد و به علت وابستگی نظامی و اقتصادی عراق به سپاه، فشار آمریکا بر دولت عبدالمهدی بیشتر و بیشتر خواهد شد. این امر، روابط تجاری و سیاسی دو کشور(آمریکا و عراق) را به هم خواهد ریخت.

لوبلاگ تاکید دارد که ترامپ تحت تاثیر تیم تندرو پومپئو و بولتون است که از ابتدا قصد داشتند که یا دولت ایران را تابع خود نمایند و یا آن را واژگون سازند. از نظر نویسندگان این تحلیل، این دو(پومپئو و بولتون که هسته‌ تیم وزارت خارجه‌ ترامپ را می‌سازند) علت اصلی خروج آمریکا از برجام بودند و اکنون نیز ترامپ را به سمت خواسته های خود هدایت می‌کنند. هدف آنها هم مشخص است. برجام را به هم زدند تا ایران فعالیت منطقه‌ای و هسته‌ای خود را افزایش دهد و سپس با تحریکات مختلف، شرایط را برای ورود ایران به جنگ نظامی رودر رو آماده کنند.

دو تحلیلگر لوبلاگ در انتها تاکید دارند که پومپئو و بولتون می‌دانند که لحظات در حال طی شدن هستند و تا پایان دولت ترامپ وقتی نمانده است. این دو به خوبی آگاهند که ترامپ بهترین گزینه برای اجرای طرح های خطرناک آنها است به همین دلیل، اقدامات ضد ایرانی خود را افزایش داده اند اما نباید فراموش کرد که اقدامات آنها می‌تواند موجب ورود آمریکا به جنگ شده و آسیبهای بسیاری را به ارتش و اقتصاد ایالات متحده وارد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید