امکان افزایش مدارس ابتدایی 2 نوبته پایتخت وجود دارد

کدخبر: ۲۷۶۸۲۴
اقتصادنیوز: معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه از یک هزار و 214 مدرسه دولت پایتخت اینک 111 مدرسه 2 نوبته هستند گفت: امکان افزایش این مدارس در سال جاری وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ نادیا دوّاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: امکان دارد سال آینده تحصیلی، تعداد مدارس 2 نوبته ابتدایی به دلیل کمبود فضای آموزشی، تراکم دانش آموزان و تامین نشدن آموزگار افزایش پیدا کند. 
وی با بیان اینکه شهر تهران مدارس سه شیفته ندارد گفت: مدارس 2 نوبته در مناطق چهار، پنج، هشت، 9، 10، 13، 14، 15، 17، 18 و 19 واقع هستند.
دوّاری گفت: با توجه به سیستم آموزشی 3-3-6 و شرایط سنی دانش آموزان، مدارس ابتدایی در قالب 2 دوره تفکیک می شوند به گونه ای که مقاطع اول تا سوم ابتدایی در یک مدرسه و چهارم تا ششم در مدرسه ای مجزا باشند. 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: تاکنون در تمامی مدارس منطقه 13 این تفکیک ایجاد شده است و در تلاشیم که این روند در سایر مناطق هم ادامه داشته باشد. 
وی با اشاره به اینکه تراکم دانش آموزان ابتدایی در مدارس تهران متغیر است، گفت: در بعضی از مناطق بومی که دارای خانه- مدرسه هستند، مدارس ارامنه و مدارس روستایی، تراکم به 28 نفر هم می رسد اما به صورت کلی تراکم دانش آموزان در کلاس های مدارس ابتدایی شهر تهران 32.7 است و مناطق چهار، پنج، 15و 17 پرتراکم ترین هستند. 
دوّاری خاطرنشان کرد: تراکم دانش آموزان بیش از 32 نفر شرایط مناسبی را برای تحصیل فراهم نمی کند.
به گفته وی، 591 هزار و 392 دانش آموز در یکهزار و 907 مدرسه دولتی و غیردولتی ابتدایی تهران تحصیل می کنند که از این تعداد 496هزار و 23 دانش آموز در یکهزار و 214 مدرسه دولتی و 95هزار و 369 دانش آموز در 693 مدرسه غیردولتی هستند.

**کمبود آموزگار در تهران 
دوّاری همچنین با اشاره به فعالیت 20 هزار و 667 آموزگار در مدارس ابتدایی شهر تهران گفت: از این تعداد 14هزار و 862 آموزگار در مدارس دولتی و پنج هزار و 805 آموزگار در مدارس غیردولتی هستند و با بکارگیری نیروهایی رسمی، حق التدریس، تمام وقت و بازنشستگان در تهران کلاس های درس بدون آموزگار نیست. 
وی با بیان اینکه نیروی انسانی به صورت خرید خدمات در دوره ابتدایی به کارگرفته نمی شود، افزود: به دلیل بازنشستگی تعداد قابل توجهی از آموزگاران و عدم تناسب نیروهای خروجی با ورودی، وضعیت نیروی انسانی نسبت به سال گذشته مناسب نیست. 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، استخدام نیروی جدید را از راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی عنوان کرد. 

*غیردولتی بودن مراکز پیش دبستانی 
دوّاری با اشاره به اینکه براساس قانون، همه مراکز پیش دبستانی غیردولتی هستند، گفت: فعالیت های این مراکز مشمول قوانین مدارس غیردولتی می شود اما نظارت بر کارکرد و محتوای آموزشی آنها و تعیین ضوابط و صلاحیت نیروهای مراکز پیش دبستانی برعهده آموزش و پرورش است. 
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش شهر تهران با توجه به کمبود فضا و نیرو نمی تواند مراکز پیش دبستانی دولتی داشته باشد، افزود: بعضی از این مراکز مستقل فعالیت می کنند و در بعضی دیگر، موسس مدارس غیردولتی در چارچوب ضوابط و قوانین، در مدارس دولتی کلاس پیش دبستانی دایر کرده و مستاجر محسوب می شوند. 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره جذب نیروهای پیش دبستانی اظهارداشت: این نیروها استخدام نشدند بلکه براساس سابقه و قوانین امور اداری وزارت آموزش و پرورش به صورت حق التدریس برای جبران کمبود آموزگار در دوره ابتدایی به کار گرفته شدند. 
دوّاری با تاکید بر داشتن کارت صلاحیت مربیان پیش دبستانی گفت: امسال تمامی مربیان پیش دبستانی که از طریق موسسان جذب شدند، در دوره ضمن خدمت شرکت و کارت صلاحیت دریافت می کنند و برای سال تحصیلی آینده اگر فردی در مراکز پیش دبستان ورود پیدا کند و کارت صلاحیت نداشته باشد، نمی تواند جذب این نهاد شود. 

*اجرای طرح تکالیف محور در 7منطقه تهران 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره جایگزینی طرح تکالیف محور به جای مشق شب در مدارس اظهارداشت: این طرح در کلاس های درس با ظرفیت 16 تا 25 دانش آموز قابل اجراست اما متاسفانه با توجه به تراکم دانش آموزان در تهران امکان اجرای طرح تکالیف محور در تمامی مدارس وجود ندارد. 
وی گفت: این طرح به صورت داوطلبانه در مناطق سه، هفت، 11 و 12 توسط آموزگاران و در مناطق پنج، 13 و 16 توسط کارشناس تکنولوژی آموزشی و کارشناس مسئولان ابتدایی اجرا می شود. 
دوّاری، هدف از این طرح را حذف تکالیف رونویسی، خسته کننده و بی تاثیر در روند آموزشی و تاکید بر تکالیف آموزش محور و مهارت محور عنوان کرد و افزود: این تکالیف می تواند در ارزشیابی توصیفی دانش آموزان هم استفاده شود. 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه تکالیف سنتی در یادگیری دانش آموزان نتیجه بخش نیست، اظهارداشت: در طرح تکالیف محور، آموزش مهارت های فردی و اجتماعی، حقوق شهروندی، مسئولیت پذیری، حفظ محیط زیست، مصرف بهینه انرژی مورد توجه قرار می گیرد. 
وی در پاسخ به انتقاد مراجع تقلید به حذف مشق شب گفت: نظر مراجع مغایر با دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش نیست، این نهاد اعلام کرده مشق شب هدفمند شود و نظر مراجع نیز تاکید بر تربیت شایسته و بی مسئولیت پرورش پیدا نکردن دانش آموزان است و آموزش و پرورش با ارائه تکالیف هدفمند و مهارت محور به دانش آموزان در تلاش است که آنان مسئولیت پذیرتر پرورش پیدا کنند. 
دوّاری افزود: در قالب تعلیم و تربیت رسمی و عمومی باید شوق یادگیری مادام العمر را در دانش آموزان ایجاد کنیم و آنان در مقابل این حق باید تکالیفی هم داشته باشند، این تکالیف به تعبیری خوب درس خواندن، علاقه مندی به یادگیری و تربیت است و سخنان مراجع و آموزش و پرورش در یک راستا است. 
وی درباره ممنوعیت کتاب های کمک درسی در مدارس ابتدایی اظهارداشت: براساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش و ارسال بخشنامه به روسا و معاونان مناطق و مدیران مدارس و در جریان بازدید از مدارس تاکید می شود که ورود این کتاب ها به مدارس ممنوع است و باید از برنامه درسی کنار گذاشته شود. 
دوّاری تاکید کرد: برنامه درسی مدارس از طریق وزارت آموزش و پرورش به عنوان سند ملی ارائه می شود و مبانی آموزشی باید از این طریق ارزش گذاری و پایش شود و نباید اجازه دهیم که به دلیل سودجویی بعضی از موسسات و با مداخلات غیرضروری، غیرتخصصی و مخدوش کننده، برنامه درسی کنار گذاشته شود. 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، معرفی کتاب های کمک درسی توسط آموزگاران و اجبار دانش آموزان برای تهیه آنها را تخلف دانست و گفت: مدیران و آموزگاران قبل از شروع سال تحصیلی درباره این موضوع کاملا توجیه شدند و اولیای دانش آموزان در صورت مشاهده این موضوع می توانند آن را با آموزش و پرورش در میان بگذارند و ما با چنین تخلفی برخورد می کنیم. 
وی گفت: برگزاری هر نوع آزمون در دوره ابتدایی ممنوع است و هر مدرسه ای این آزمون ها را برگزار کند، متخلف محسوب می شود و برخورد قانونی با آن صورت می گیرد.

*تجهیز مدارس ابتدایی به وسایل گرمایشی استاندارد 
دوّاری درباره تجهیز مدارس ابتدایی به وسایل گرمایشی استاندارد گفت: از سال 93 با دستور مدیرکل وقت آموزش و پرورش در تمامی مدارس از جمله ابتدایی، استفاده از شعله مستقیم در کلاس های درس ممنوع شد و در بازدیدهایی که از مدارس دولتی و غیردولتی انجام شده، مدیران مکلف شدند که شعله مستقیم را از کلاس های درس حذف کنند. 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: امنیت جانی دانش آموزان و دورکردن آنان از محیط های مخاطره آمیز اولویت است و اگر مدارس مبادرت به جمع آوری شعله مستقیم نکردند، مسئولیت متوجه مدیر مدرسه است و باید پاسخگو باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید