وزیر خارجه آمریکا:

از مردم ایران برای تغییر اعمال دولت حمایت می کنیم!

کدخبر: ۲۷۶۹۲۵
اقتصادنیوز:وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از اقدام مغایر قوانین بین المللی در شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی، در اقدامی مداخله جویانه اظهار کرد از مردم ایران برای تغییر امیال و اعمال دولت ایران حمایت می کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مایک پمپئو که تا 9 روز دیگر جشن یکسالگی خود را به عنوان وزیر خارجه آمریکا جشن می گیرد، عصر سه شنبه به کمیته فرعی مجلس سنای آمریکا رفت تا درباره بودجه سال 2020 وزارت متبوعش گفت و گو کند.

وی در تشریح مشکلاتی که در 2 سال گذشته آمریکا با آن مواجه بوده است و اقداماتی که به زعم خود برای حل آنها انجام داده اند، سخن گفت و افزود: وقتی که دولت ما متصدی امور شد، آمریکا با تهدیدهای مختلفی روبرو بود. چین به دنبال گسترش فساد اقتصادی و قدرت نظامی خود بود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: ایران انقلابی می خواست بر خاورمیانه مسلط شود. اگرچه از توافق هسته ای فاجعه بار آن خارج شدیم. با روسیه مواجه بودیم که کریمه را به سرزمین خود الحاق کرد. با تهدید سلاح های اتمی کره شمالی و با دیکتاتورهایی همچون مادورو در ونزوئلا و اسد در سوریه روبرو بودیم. 

پمپئو با این ادعا که دولت می داند این تهدیدها چقدر جدی بوده و به آنها پاسخ داده است، ادامه داد: فکر می کنم این کارهایی که انجام دادیم به نفع مردم آمریکا بوده است. دولت ترامپ دنیا را آنگونه که هست می بیند نه آنگونه که آرزو دارد.

وی اظهار کرد: ما با متحدان خود درباره تهدیدهایی که با آن مواجه هستیم، همواره گفت وگو و در کنگره هم راجع به تعرض چین صحبت کرده ایم. در داخل ناتو هم این مساله مورد وحدت همگی قرار گرفت که باید پیمان های دفاعی درست باشد.

وزیر خارجه آمریکا از دو شناسایی غیر قانونی هم یاد کرد و افزود: قدس را به عنوان پایتخت واقعی اسرائیل به رسمیت شناختیم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناسایی کردیم.

پمپئو ادامه داد: دیپلماسی را به راه انداختیم که با ائتلافمان در برابر دشمنان روبرو شویم. نباید به تنهایی همه کارها را انجام داد. متحدانمان را متقاعد کردیم که برای دفاع از خود هزینه بیشتری بپردازند.

وی تصریح کرد: ما ائتلافی را گرد هم آوردیم تا خلافت خودخوانده اسلامی داعش را از بین ببریم. در ورشو بیش از 60 تن از سران کشورها دور هم گرد آمدند؛ رهبران عرب و اسرائیل با یکدیگر صحبت کردند و یک اتحاد استراتژیک خاورمیانه را داشتیم تا به طور کامل بر اوضاع منطقه اشراف داشته باشیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه دخالت در جای جای جهان اظهار کرد: در منطقه آمریکای لاتین هم اتحادی علیه ونزوئلا ایجاد کردیم. ما عهد کردیم که با چین مقابله کنیم به خصوص درباره نقض حقوق بشر و این کار را کردیم.

پمپئو یادآور شد: عهد کردیم که از توافق هسته ای خارج شویم تا رفتار مرگبار خود را تغییر دهند و این کار را کردیم. تلاش می کنیم تا ارزش های آمریکا را جلو ببریم. ما گفتیم که برای دفاع از منافع آمریکا دیپلماسی در خط مقدم باشد و این کار را کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که برون داد شناسایی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی چه بوده است، گفت: به طور کلی برای ضربه زدن به آنها بود. هزینه ترور ایران را در سراسر جهان افزایش دادیم. شناسایی روز گذشته ما تنها برای محدودیت بیشتر از دسترسی به ثروت برای پیشبردن ترور در سراسر جهان بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما از رهبران ایران خواسته ایم 12 شرط را انجام دهند. ما از مردم ایران حمایت می کنیم تا امیال و اعمال دولت ایران را تغییر دهند.

پمپئو در پاسخ به این سوال که این اقدام چه نتیجه ای برای اسرائیل خواهد داشت، اظهار کرد: اسرائیل یک متحد و شریک بزرگ ما است، رتبه نخست دمکراسی در خاورمیانه، یک شریک بزرگ برای امنیت ملی آمریکا و همچنین خارج از آن است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد.

جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را به عنوان گروه های تروریستی شناسایی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید