استقلال و پرسپولیس در انتظار حکم دادگاه

کدخبر: ۲۷۷۲۱۵
اقتصاد نیوز:تحقیق و تفحص از فدراسیون‌های ورزشی، تیم‌های ملی و باشگاه‌هایی چون پرسپولیس و استقلال پروسه‌ای است که از دوره قبلی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و به نتایج مشخصی رسید اما در نهایت به دلایلی که هرگز کاملاً مشخص نشد، نیمه کاره به حال خود رها شد.
استقلال و پرسپولیس در انتظار حکم دادگاه

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 22 خرداد سال گذشته، بار دیگر با طرح تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال موافقت کردند. نیمه تیرماه ترکیب کمیته تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها هم متشکل از ۹ نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی به‌عنوان کمیسیون اصلی همراه با ۵ نفر از درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص و یک نفر از میان نمایندگان خارج از کمیسیون فرهنگی مشخص و معرفی شد. در ادامه با تعیین اعضای هیأت رییسه، تحقیق و تفحص به صورت رسمی آغاز شد. حالا خبرگزاری مهر در گزارشی از محرز شدن تخلفات مالی دو باشگاه سرخابی در طول مراحل تحقیق و تفحص خبر داده است که در اینجا می‌توانید این گزارش را بخوانید:

در مصوبه نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از دو تیم پرسپولیس و استقلال تاکید شده بود که بعد از تشکیل کمیته ویژه این کار، ظرف مدت زمان ۶ ماه نتیجه تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس اعلام شود اما عدم جمع‌‌بندی لازم در این زمان تعیین شده، طرح تمدید مدت زمان قید شده را موجب شد. بر این اساس تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها برای ۶ ماه دیگر تمدید شد.

میزان درآمدها و محل تأمین آن، میزان مصارف و هزینه‌ها، میزان جریمه‌های ملی و بین‌المللی و دلایل آنها، سازوکار نظارتی و راهبردی دو باشگاه، آیین‌نامه‌های اداری و مالی و تغییرات سازمانی محورهای کلی بود که برای تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال طی ۱۰ سال گذشته تعیین شد و مورد بررسی این کمیته قرار گرفت.

حالا حدود سه ماه از ۶ ماهه دوم تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال باقی مانده است. تاکنون بررسی‌ها برخی تخلفات در نظام اداری و مالی دو باشگاه را محرز کرده اما هنوز نیاز به بررسی‌های تکمیلی است که تا پایان مدت زمان قانونی باقی مانده ادامه خواهد داشت.

بعد از اتمام این دوره، زمانِ تحقیق و تفحص تمدید نخواهد شد و گزارش اعضای کمیته به مجلس ارائه می‌شود تا در صورت لزوم محاکم عمومی برای آن حکم صادر کنند. محمد صادق طباطبایی نژاد رییس کمیته تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال در این زمینه می‌گوید: «همچنان در حال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات لازم هستیم. آخرین نشستی که برای تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال داشتیم، در روزهای پایانی سال گذشته برگزار شد. احتمالاً هفته آینده نشست دوباره‌ای خواهیم داشت.»

او در همین رابطه توضیح می‌دهد: «تا به امروز از طریق بررسی‌های انجام شده و همکاری دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و همچنین گفت‌وگوهایی که با برخی افراد وابسته به این دو باشگاه داشتیم به نتایجی رسیده‌ایم که در قالب گزارش نهایی ارائه خواهد شد.»

این نماینده مجلس البته از پاسخ به پرسشی در رابطه با نتایج حاصل شده و محور یا محورهای آن امتناع می‌کند: «تحقیق و تفحص گزارش خبری ندارد. طبق روال قانونی نتیجه مصوبات مجلس برای تحقیق و تفحص ابتدا باید در کمیسیون مربوطه مطرح شود سپس به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود. در ادامه و در صورت لزوم هم وارد مراحل دادگاهی می‌شود.»

طباطبایی نژاد در عین حال می‌گوید: «بر اساس بررسی انجام شده تا به امروز نظام مالی و اداری دو باشگاه تخلفاتی داشته است. البته که حرف و حدیث در مورد این دو باشگاه زیاد است اما هر حرفی بدون مدرک محکمه‌پسند قابل استناد نیست. بخصوص در تحقیق و تفحص نتایج باید مستند بوده و شواهد و ادله کافی داشته باشد. با این شرایط برخی تخلفات در این دو باشگاه محرز شده است.»

رییس کمیته تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید می‌کند: «تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶) انجام می‌شود و ابعاد مختلفی در زمینه‌های مالی، حقوقی و قراردادها را در بر می‌گیرد. طبیعی است که در مدت کوتاه تعیین شده (۲ بازه زمانی ۶ ماهه) نمی‌توانیم به همه حوادث و اتفاقات پیرامون دو باشگاه بپردازیم در حالی که در افکار عمومی تخلفات زیادی در مورد آنها رخ داده است. بنابراین سعی کردیم بیشتر به موضوعاتی بپردازیم که اهمیت بیشتری داشته‌اند مانند مسائل مالی.»

آیا مجلس برای بررسی این موارد از نهادهای دیگر هم کمکی گرفته است؟ طباطبایی‌نژاد در پاسخ به این سوال می‌گوید: «سازمان بازرسی کل کشور روی مصارف و منابع دولتی تمرکز دارد. این سازمان در مورد بودجه‌های دولتی و هزینه‌کرد آنها در سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌تواند گزارش کاملی ارائه دهد. دیوان محاسبات هم از طریق مجلس روی مصارف بودجه‌ای متمرکز است. به همین دلیل از کارشناسان این دو نهاد برای تکمیل گزارش‌های کمیته تحقیق و تفحص استفاده کردیم. در عین حال با برخی مدیران و بازیکنانی که طی ۱۰ سال گذشته در دو باشگاه بودند هم صحبت‌هایی داشته‌ایم.»

امکان دارد تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها به صدور حکم یا رأیی منجر شود؟ رییس کمیته تحقیق و تفحص به این سوال اینطور پاسخ می‌دهد: «هر تحقیق و تفحصی صرفاً به ارائه گزارش در صحن علنی مجلس ختم می‌شود. اگر برای تخلفات آن ادله‌ای وجود داشته باشد، دادگاهی شده و در محاکم عمومی برای آن حکم داده می‌شود. مجلس محل صدور رأی و حکم برای گزارش تحقیق و تفحص نیست.»

رییس کمیته تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال می‌گوید: «امکانات کارشناسان و زمانی که برای تحقیق و تفحص سرخابی‌ها در ۱۰ سال گذشته تعیین شد، به اندازه کافی نبود. ما سه ماه دیگر فرصت داریم و بعد از آن مدت زمان تعیین شده دیگر تمدید نخواهد شد. در پایان این مدت گزارش خود را در اختیار کمیسیون مربوطه قرار می‌دهیم تا به صحن علنی مجلس برسد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید