کردهای سوریه: روسیه روند مذاکرات ما با دولت را مسدود کرد

کدخبر: ۲۷۷۳۸۱
'بدران ژیا کرد' از مسئولان کرد سوریه گفت: روسیه مسئول شکست گفت و گوی کردها با نظام است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ژیا کرد روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری رویترز افزود: تلاش ها برای گفت و گو با دولت به دلیل همراهی نکردن روس ها معلق مانده است.
وی اضافه کرد: گفت و گوها هیچ پیشرفتی نداشته است زیرا روس ها همه تلاش ها را در این باره متوقف کرده اند و در حقیقت هیچ اقدامی توسط روس ها آغاز نشد.
ژیا کرد گفت: روسیه همچنان مدعی است که طرح گفت و گوی کردها و نظام سوریه را دنبال می کند ولی این کشور منافع مشترک خود با ترکیه را بر آشتی کردها با دمشق ترجیح می دهد.
وی بیان کرد: روسیه به وظیفه خود در این باره عمل نکرد و پس از چند دیدار روس ها و ترک ها، مسیر گفت و گو با دمشق به طور کامل مسدود شد و روسیه در این باره مسئول است.
این مسئول کرد سوری، دی ماه 97 اعلام کرده بود که کردهای سوری بدون توجه به خروج یا ماندن نیروهای آمریکایی، برای توافق با دمشق مصمم هستند.
وی اضافه کرد: خودگردانی کردی در شمال سوریه نقشه راه مورد نظر خود را در نشست های اخیر به مسئولان روس ارائه کرده و در انتظار پاسخ مسکو است.
ژیا کرد گفت: مهمترین اهداف این نقشه راه، دفاع و حفاظت از مرزهای سوریه در مقابل تجاوز ترکیه، یافتن راه حلی برای گنجاندن الگوی خودگردانی کردی در قانون اساسی و تضمین توزیع عادلانه منابع و ثروت های ملی موجود در شمال و شرق کشور است.
وی مدعی شد که میدان های نفتی و سدهای موجود بر رود فرات از برگ های برنده کردها در گفت وگو با دولت سوریه است.
این مقام کرد بیان کرد: روسیه پذیرفته است که نقش میانجی را در این گفت وگوها بازی کند.
ژیا کرد با بیان اینکه هدف نهایی، توافق با دمشق است، افزود: سران کرد به رغم مخالفت آمریکایی ها برای تحقق این هدف تلاش می کنند.
وی اضافه کرد: اکنون توپ در زمین روسیه و سوریه است و بر این اساس مذاکره می کنیم.
ژیا کرد تصریح کرد: معتقدیم که روسیه تلاش می کند افق های جدیدی با دمشق بگشاید و ورود به گفت وگوهای جدی با دمشق، اکنون ضروری شده است.
وی افزود: پایان دادن به اشغالگری ترکیه و سرکوب تروریست های باقیمانده، نیازمند امضای توافق میان دمشق و خودگردانی کردی در شمال کشور است و این اقدام، سرعت بیشتری به مبارزه با اشغالگری و تروریسم می دهد.
کردهای سوریه سال ها با تکیه بر حمایت آمریکا از گفت وگو با دولت سوریه خودداری می کردند.
پس از اعلام ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تصمیم این کشور برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه، مقام های ارشد کرد سوری این تصمیم را خنجر از پشت و خیانت به این نیروها و یگان های مدافع خلق عنوان و بر قصد خود برای گفت و گو با دولت تاکیدکردند.
تلاش ها برای مذاکره کردهای سوریه و دولت این کشور در سال های اخیر به شدت تحت تاثیر میزان حمایت طرف های خارجی از کردها بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید