بنیاد روسی : آمریکا با تحریم سپاه پاسداران بجایی نمی رسد

کدخبر: ۲۷۷۵۱۹
اقتصادنیوز: تارنمای «بنیاد فرهنگ استراتژیک» روسیه در گزارشی تحلیلی نوشت: دولت ترامپ از تروریست خواندن سپاه پاسداران و اعمال تحریم ها علیه این بخش از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نتیجه ای نخواهد گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در این مطلب آمده است: برای نخستین بار یک بخش اصلی نیروهای مسلح یک کشور بطور رسمی تشکیلات تروریستی خوانده شده و سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار گرفته است. 
«تحریم ابزار اصلی سیاست فشار آمریکا است اما چگونه می توان بر سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی نظامی که دارای قوای زمینی، هوایی، دریایی و بسیج است ؛ چنین سیاستی بکار گرفته شود؟این نیروی مسلح از صدها هزار پرسنل نظامی مجهز به تسلیحات پیشرفته تشکیل یافته است.»
در گزارش بنیاد فرهنگ استراتژیک روسیه نتیجه گیری شده است که بسیاری از اقدامات یا تاکتیک های خارجی دولت ترامپ به درازا انجامیده و فاقد استراتژی بنظر می رسد.
به طور مثال باوجود اینکه فشار بر ایران افزایش می یابد اما معلوم نیست که آمریکا با چه هدفی دست به چنین اقداماتی می زند آن هم در شرایطی که به ترامپ هشدار داده شده بود که فشار بر ایران فقط اوضاع خاورمیانه را متشنج تر و بی ثبات تر می کند و ریسک ها در عرصه انرژی هسته ای را افزایش می دهد. 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ترامپ در تلاش برای منزوی کردن ایران بیش از هر شخص دیگری سرسخت است، در کاخ سفید امیدوارند که تشدید فشار بر ایران در نهایت منجر به تسلیم این کشور شود. 
«اما ترامپ در عرصه بین المللی بیشتر از ایران برای کشور خود مسائل ایجاد کرد و تهران که به برجام پایبند مانده است از آن امتیازات دیپلماتیک می گیرد.»
سیاست آمریکا در برابر ایران، واشنگتن را به عنوان شریک مذاکرات برجام بی اعتبار می کند.» 
در ادامه این گزارش با بیان اینکه آمریکا در مقیاس گسترده تری و نه فقط در مورد ایران چنین بنظر می رسد، آمده است: خروج ترامپ از برجام، باعث ایجاد فاصله بین آمریکا و قدرت های اروپایی شده و این شکاف افزایش می یابد.
«در خاورمیانه فقط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از اقدام آمریکا در مورد برجام حمایت کردند و این اقدام واشنگتن موجب افزایش همکاری های ایران با اروپا، روسیه و چین شد.»
در ادامه این مطلب آمده است: در هر شرایط تروریستی خواندن سپاه به تغییر رفتار ایران یا تغییر حکومت هیچ کمکی نمی کند و تنها نتانیاهو از این تصمیم ترامپ حمایت و استقبال می کند و رئیس جمهوری آمریکا را دوست گرامی خوانده و برای این تصمیم از وی قدردانی کرده است.
«اگر هدف دولت ترامپ پایان دادن به نفوذ منطقه ای ایران و توقف آزمایش های موشکی و جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای است فقط تحریم ها نمی تواند به دستیابی به این اهداف کمکی کند.» 
«اما اگر دولت ترامپ می خواهد که دولت ایران تا انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا تغییر کند، تهدید وقوع جنگ جدید بوجود می آید.
در این گزارش با اشاره به مقاله روزنامه واشنگتن پست به اظهارات اریک ادلمن معاون سابق وزیر دفاع آمریکا اشاره شد که گفته است تدابیر اقتصادی درباره ایران باید با اشکال دیگر فشار بر این کشور همراه باشد. 
بنیاد فرهنگ استراتژیک در ادامه گزارش خود نوشت: این تصور که اعمال شدیدترین تحریم ها ؛ تلاش ایران برای برتری در خاورمیانه را متوقف کند ، اشتباه است.
براساس این گزارش ؛ ترامپ برای تغییر حکومت ایران تلاش می کند و در تهران این واقعیت را می دانند و اینکه رئیس جمهوری آمریکا می خواست ایران را مجبور به بازگشت به پشت میز مذاکره و امضای قرارداد هسته ای با شرایط سخت تر کند، باور نمی کنند. 
در ادامه این گزارش با طرح این پرسش که تحریم های آمریکا درباره سپاه چه نتیجه ای برای واشنگتن خواهد داشت؟، پاسخ داده شده است: با توجه به این واقعیت که سپاه از مدتها پیش در ساختار اقتصاد ملی ایران وارد شده که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، ریسک برای اینکه هدف تحریم های جدید قرار گیرد، چندان بالا نیست.
تهدید ترامپ به شرکت های بین المللی هم بخاطر ارتباط با سپاه اهمیت عملی و تجربی ندارد زیرا سپاه پاسداران همکاری های اقتصادی و بازرگانی خارجی ندارد. 
در گزارش آمده است: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران، تصمیم ترامپ در مورد سپاه را حرکت ناکام و ناچیز خواند و در مورد غیرسودمند بودن این گونه تدابیر هشدار داد. 
«آیت الله خامنه ای ابراز اطمینان کرد که انقلاب اسلامی به حرکت خود ادامه خواهد داد.»
رئیس جمهوری ایران نیز تصمیم ترامپ را احمقانه و نابخردانه خواند و ابراز اطمینان کرد که جامعه جهانی از این تصمیم حمایت نخواهد کرد.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اقدام شورای عالی امنیت ملی ایران در تروریست خواندن فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است: به این ترتیب دولت ترامپ یک گام دیگر برای جنگ با ایران برداشت و هیچ شکی نیست که مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در گرفتن این تصمیم نقش مهمی ایفا کردند.
در گزارش با اشاره به درخواست مجلس شورای اسلامی برای اینکه دولت ایران تدابیر متقابل اتخاذ کند، آمده است: ایران از چنین امکانی در سوریه، عراق، افغانستان و یمن و خلیج فارس برخوردار است و پرسنل نظامی آمریکا که در منطقه بویژه در کشورهای سوریه و عراق قرار دارند ممکن است قربانی سیاست های کاخ سفید شوند. 
در پایان این گزارش نیز گفته شده است: پنتاگون و مجموعه تجسسی آمریکا با درنظر گرفتن این ریسک ها با تصمیم ترامپ درباره سپاه مخالفت کرده اند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید