تدبیر در برابر تحریک

کدخبر: ۲۷۷۳۵۷
اقدام اخیر ترامپ در تروریستى خواندن سپاه پاسداران و قرار دادن این سازمان و شرکت ها و تشکیلات و افراد وابسته به آن تحت عنوان تروریست مورد توجه منابع خبرى و جراید بین المللى قرار گرفته است. مطلب زیر از روزنامه گاردین در این مورد و عکس العمل داخلى ایران به این رویکرد است.

ذات این اقدام ترامپ مطلب جدیدى را به رویه خصمانه اى که طى ده ها سال از طرف دولت هاى مختلف آمریکا اعمال شده اضافه نمى کند. چون قبلا هم فهرست طویلى از قوانین و دستورات اجرایى در زمینه هاى مشابه صادر شده و این اقدام مطلب یا تهدید جدیدى را در بر ندارد. همچنین مشخص نیست دولت آمریکا با این اعلامیه چه کار جدیدى مى تواند انجام دهد، که قبلا انجام نداده است. تحلیل ها در این جهت است که این اقدام که ریشه و ماخذ آن مقامات طرفدار اسراییل مانند پومپئو وزیر خارجه و بولتون مشاور امنیت ملى آمریکا هستند عمدتا جنبه تحریک آمیز دارد. یعنى عواقب این عمل به نوع عکس العمل هایى که از طرف ایران انجام مى شود بستگى خواهد داشت. این اقدام ترامپ در سطح کشور هاى دیگر با تعجب و عدم تایید همراه است و در نتیجه هر اقدامى از طرف آمریکا که همکارى و همراهى بین المللى طلب مى کند را منتفى مى سازد مگر این که اقدامت محاسبه نشده اى از طرف برخى در داخل ایران انجام شود. 

شرایط نا مطلوبى که ترامپ در داخل آمریکا دارد ممکن است تا قبل از انتخابات سال ٢٠٢٠براى او انگیزه ماجراجویى در مورد ایران را تقویت کند. بنابراین تداوم سیاست تدبیر و حسابگرى از طرف ایران در این مورد حیاتى است. اخیرا فردى اعلام کرده است که این اقدام آمریکا تصویب  FATF را منتفى کرده است! هر اقدامى که کشور را از تقویت روابط بین المللى دور کند و در مقابل آن قرار دهد اقدامى در جهت نوع عکس العمل هایى است که دولت آمریکا منتظر آن است

منبع: کانال محمدطبیبیان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید