با احداث سیل بند از ورود سیل به اهواز جلوگیری شد

کدخبر: ۲۷۷۷۳۹
اقتصادنیوز: استاندار خوزستان، احداث ۲۱ کیلومتر سیل بند طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت در اهواز این کلانشهر بیمه شد.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به اقدامات انجام شده در خصوصاحداث سیل‌بند در مناطق مختلف خوزستان در پی وقوع سیلاب اشاره کرد و نجات سوسنگرد را کار سختی دانست و گفت: مسائل اجتماعی خاصی وجود داشت، ولی خوشبختانه اقدامات لازم صورت گرفت.

وی به احداث سیل‌بند در کانال سلمان اشاره کرد و اظهار داشت: مقرر شده بود جهت احداث سیل‌بند در اطراف کانال سلمان ۴۵ بیل مکانیکی کار کنند که اکنون ۱۴ بیل مکانیکی تامین شده است.

شریعتی بر ادامه کار و مراقبت تا زمان آرامش گرفتن آب تاکید کرد و افزود: در غیر این صورت برای ما مشکل ایجاد می‌شود، ضمن اینکه سنسور‌های ما باید حساس باشد و همگام با آب باشیم تا آب به محل خود یعنیتالاب و رودخانه کارون برسد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان در خصوص شرایط اردوگاه‌ها و کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان بیان داشت: از این به بعد وظیفه ما مراقبت از کسانی است که در این مراکز اسکان یافته‌اند، در وقوع سیل مراقبت کردیم تا تلفات نداشته باشیم، برای ما خیلی بد است که در کمپ به علت بیماری یا رعایت نکردن بهداشت و مشکلاتی از این قبیل کسی از بین برود. این موضوع با تلفات جانی ناشی از سیل تفاوتی ندارد.

استاندار خوزستان بر مراقبت جدی و رعایت مسائل بهداشتی در این کمپ‌ها و اردوگاه‌ها تاکید و تصریح کرد: به محض اتمام کار لایروبی، از کمپ‌ها و اردوگاه‌ها بازدید می‌کنم.

غلامرضا شریعتی در ادامه گفت: حتی نسبت به کسانی که در منزل مانده‌اند نیز متعهد هستیم. همچنین برخی از سیل‌زدگان جهت مراقبت از دام‌های خود در نقاط دیگری اسکان یافته‌اند که نسبت به تامین علوفه دام‌ها و بهداشت و سلامت این افراد نیز متعهد هستیم.

وی اظهار کرد: سیل یک بحران است و همه دستگاه‌ها و اعتبارات خوزستان در خدمت بحران هستند. در صورت نیاز، دانشگاه علوم پزشکی باید وسایل مورد نیاز را خریداری کند و دریغ نکند.

شریعتی با اشاره به ورود آب زهکش دهخدا به منطقه عین ۲ اهواز افزود: جریان آب از زهکش دهخدا به عین ۲ قطع شده، اما مقداری آب باقی مانده است که باید در یک تا ۲ روز آینده مشکلات مناطق عین ۲، گلدشت و گلبهار اهواز رفع شود و سریعا آب از منازل و خیابان‌های این مناطق خارج شود.

این مقام مسئول با اشاره به جاری شدن فاضلاب در اهواز بیان کرد: گله‌مندی مردم اهواز در خصوص پس‌زدگی فاضلاب است. اگرچه اقداماتی انجام شده است، اما بنا بود در ۷۲ ساعت مشکل رفع شود که باید سریعا گزارشی در این زمینه ارائه شود.

وی اظهار داشت: در جلسات مدیریت بحران باید خود مسئولان حضور یابند و نباید معاونان بدون حضور مسئولان خود در جلسات حضور پیدا کنند و گزارش ارائه کنند.

غلامرضا شریعتی با اشاره به وضعیت رودخانه کارون در مقطع اهواز تصریح کرد: در حال حاضر خروجی دبی آب در مقطع اهواز رو به کاهش است که با اقدامات در حال انجام باید وضعیت بهتر شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم حل مشکل پس‌زدگی فاضلاب در اهواز در پی بالا آمدن آب رودخانه افزود: نباید انتظار داشته باشیم که دبی خروجی رودخانه کارون در مقطع اهواز کمتر از ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب باشد، حتی اگر بارش نباشد، خروجی کارون کمتر از این میزان نیست بنابراین مردم نمی‌توانند مدت زیادی با مشکل فاضلاب سپری کنند.

وی اذعان داشت: مردم تنگنا‌های ما را می‌دانند و مدتی تحمل می‌کنند، اما اگر مدت بگذرد دیگر قابل پذیرش نیست. باید سریعا وضعیت فاضلاب تشریح و مشکل رفع شود.

شریعتی با بیان اینکه باید مشکلات در جلسات عنوان شود، بیان داشت: در جلسه شورای تامین یک نفر به وعده خود عمل نکرده بود و همان جا بازداشت شد تا دیگران حساب کار دستشان بیاید و به انجام امور متعهد باشند.

نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: در حال حاضر به نوعی سیل مدیریت شده، اما فروکش نمی‌کند، شاید یک ماه طول بکشد میزان آب‌هایی که در دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی وجود دارد جمع‌آوری شود.

غلامرضا شریعتی با اشاره به حرکت آب کرخه به سمت اهواز بیان داشت: ابتدا با حرکت جریان روان‌آب‌ها از دو طرف جاده اندیمشک به سمت اهواز مواجه بودیم که کار سخت بود، اما با تصمیمات کارشناسی و کار طاقت‌فرسا حرکت آب کنترل و مدیریت شد.

شریعتی با بیان اینکه هیچ شهری دچار آبگرفتگی نشده است، گفت: فرماندار یکی از شهرستان‌ها درخواست کرد که اعلام کنیم که مردم خارج شوند، زیرا شهر زیر آب می‌رود و ما از جانب احتیاط گفتیم زنان، سالمندان و کودکان از شهر خارج شوند. همچنین اعلام شده بود بستان صد در صد زیر آب می‌رود که با اقدمات انجام شده کار مدیریت شد.

وی بیان کرد: با این حجم حوضه‌های آبریز و سیل، تمام کشور نگران خوزستان بودند، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم که این موضوع با همکاری همه دستگاه‌ها امکان‌پذیر شد.

استاندار خوزستان افزود: این حجم آب اهواز باید مدیریت شود و قسمتی از آن در رودخانه کارون ریخته می‌شود. اکنون بیش از ۱۵ مترمکعب بر ثانیه آب به کارون ریخته می‌شود و از شتاب آب در جاده اهواز - اندیمشک کاسته شده است. بخشی از این مسیر بازگشایی شده است و تنها مقدار کمی از این جاده زیر آب است.

وی افزود: بخشی از آب باید به تالاب هورالعظیم هدایت شود که در این راستا باید کانال سلمان لایروبی شود و با استفاده از همان لای برای هدایت آب با ۸۰ مترمکعب بر ثانیه سیل‌بند احداث شود. همچنین سپاه پاسداران انفجار‌هایی انجام دادند و مقداری از آب در کانون‌های ریزگرد پخش شد.

شریعتی تصریح کرد: همه نگران اهواز بودند، اما با تقسیم کار، ۲۱ کیلومتر سیل‌بند در ۴۸ تا ۷۲ ساعت احداث و اهواز بیمه شد. وزیر کشور نیز که این حجم و شتاب آب را دیدند نگران شدند، اما زمانی که برنامه‌های ما را مشاهده کردند به نوعی آرامش گرفتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید