مرور 5 جنجال بزرگ در ورزشگاه‌های ایران

کدخبر: ۲۷۸۸۶۰
​اقتصاد نیوز:جنجال، واژه غریبی برای لیگ برتر فوتبال ایران نیست. حتی اگر جنس آن در استادیوم یادگار امام تبریز متفاوت باشد.
مرور 5 جنجال بزرگ در ورزشگاه‌های ایران

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل ازسایت نود، نتیجه پیکان در بازی این هفته مقابل تراکتورسازی، غافلگیرکننده بود. اتفاقات غافلگیر کننده‌تر اما، در پایان مسابقه افتاد. یک تماشاگر به شجاعی سیلی زد، دژاگه با او درگیر شد، تماشاگران صندلی‌های ورزشگاه را شکستند و بیرون یادگار امام هم، جنجال بزرگی به راه افتاد که نیروهای امنیتی مجبور به دخالت شدند. این سطح از جنجال، در فوتبال ایران هم بی سابقه است. با این حال مرور جنجال‌های قبلی نشان می‌دهد برای اولین بار نیست که بخشی از تماشاگران یک مسابقه، به جای تیم حریف برای تیم خودی دردسر درست می‌کنند.

شهر خونین

اهواز، سال‌هاست نقش پررنگی در جنجال‌های فوتبال ایران دارد. پر سر و صداترین بازی اهواز، شاید لیگ پانزدهم و سفر پرسپولیس به این شهر باشد. باختن به پرسپولیس، سقوط استقلال اهواز را قطعی می‌کرد. بازی در ورزشگاه تختی، که شرایط لازم را نداشت برگزار می‌شد و با توجه به برد پرگل پرسپولیس در دربی 4-2 هفته قبل، استقلالی‌های اهل اهواز هم دل خوشی از این تیم نداشتند. پرسپولیس آن مسابقه را 2-0 برد ولی رامین رضاییان و بسیاری از تماشاگران، سنگ خوردند. شروع بازی دقایق زیادی به تعویق افتاد و با مصدومیت و آسیب دیده‌های پرتعداد به پایان رسید. این ماجرا در سال‌های اخیر هم ادامه داشته و در آخرین نمونه در سفر استقلال برای بازی فولاد اتفاق افتاد. تماشاگرای زیادی، آسیب دیدند و درگیری بین منشا و یک هوادار هم به وجود آمد. استقلال اهواز، پس از سقوط و در بازی تشریفاتی آخرش در لیگ پانزدهم از حضور تماشاگران محروم شد اما در بقیه موارد، معمولا برخورد جدی به وجود نیامده و داستان خونین اهواز، همچنان ادامه دارد.

جنجال یادگار

جنجال در یادگار امام تبریز، چیز تازه‌ای نیست. در بازی تراکتور و استقلال لیگ یازدهم، اشتباه محسن ترکی و پنالتی اخراج او جنجال‌های زیادی را به وجود آورد. در دیگر سال‌هایی که تراکتور در کورس بوده هم یادگار زیاد شاهد صحنه‌های پرحاشیه بوده است. با این حال، بازی هفته آخر لیگ چهاردهم، جنجالی‌ترین مسابقه تاریخ یادگار محسوب می‌شود. تساوی 3-3 دو تیم، قهرمانی را از تراکتورسازی گرفت. تماشاگران تراکتورسازی به خیال قهرمانی، به میدان آمدند و به گفته بیرانوند، یکی از آن‌ها از دست او عصبانی بود که چرا تلاش کرده قهرمانی را از تراکتورسازی بگیرد! تیم‌ها بلافاصله از زمین خارج شدند و وقتی تماشاگران فهمیدند قهرمانی در کار نیست، داستان بزرگی به راه افتاد. صندلی‌های زیادی شکستند. چند تماشاگر بخاطر برخوردها، به بیمارستان منتقل شدند و نیروهای امنیتی ورزشگاه هم ساعت‌های سختی را گذراندند.

دربی سیاه لیگ یک

بازی خونه به خونه و نساجی در لیگ یک، هر بار به مسابقه‌ای جنجالی تبدیل شده است. دو سال پیش، ماجرا بدتر از همیشه بود. دو تیم در بابل، روبروی هم قرار گرفتند. بین دو نیمه و زمانی که بازی یک یک مساوی بود، پرتاب سنگ به طرف تماشاگران نساجی باعث شد آن‌ها فنس را بشکنند و به زمین بیایند. نیروهای امنیتی، وارد ماجرا شدند و درگیری گسترش پیدا کرد. در نهایت بازی متوقف و تعطیل شد. حکم اولیه، پیروزی خونه به خونه بود. این حکم بعدا به برگزاری بازی در یک زمین بی طرف تغییر کرد. خونه به خونه در بازی حاضر نشد و در نهایت، نساجی بخاطر انصراف حریف به پیروزی رسید.

عجیب‌ترین نمونه

شاید یکی از عجیب‌ترین نمونه بازی‌های نیمه تمام در لیگ برتر، بازی پرسپولیس و داماش باشد. ورزشگاه آزادی، شاهد بازی‌های جنجالی زیادی بوده است. بازی پرسپولیس و داماش در لیگ یازدهم، جزو آن‌ها محسوب نمی‌شد. بازی فقط بخاطر درگیری‌های مازیار زارع انزلی‌چی، با بازیکنان داماش به سمت حاشیه رفت. اخراج زارع و قضاوت پر سر و صدای رفیعی، باعث شد تماشاگران شعارهای تندی علیه او بدهند. رفیعی هم در اقدامی کم سابقه، توپ را برداشت و با تعطیل کردن مسابقه از زمین بیرون رفت. کمیته انضباطی، حکم به سه هیچ شدن مسابقه داد. رفتاری قاطع که چون فقط بار اتفاق افتاد، تاثیری در نوع شعارهای تماشاگران در ورزشگاه و خطاب به داور نداشت.

چشم‌های کاملا بسته

هفته آخر نیم فصل اول لیگ هفتم، چشم‌های یک نفر برای همیشه بسته شد. اتفاقی که شاید، تلخ‌ترین خاطره فوتبال ایران از نبرد قهرمانی باشد. سپاهان و پرسپولیس، در این بازی روبروی هم قرار گرفتند و میزبان برای ماندن در کورس، نیاز زیادی به همه امتیازات مسابقه داشت. درگیری تماشاگران دو تیم در جریان مسابقه به جاهای باریکی کشید و آن‌ها به سمت هم، مواد آتش‌زا پرتاب کردند. سرباز احمدی که دوران خدمت را پشت سر می‌گذاشت، قربانی این درگیری شد. نارنجک یکی از تماشاگران سپاهان به چشم او برخورد کرد و برای همیشه، بینایی‌اش را از دست داد. بخش کمی از بینایی یکی از چشم‌های احمدی در سال‌های آینده برگشت. با این حال او هیچوقت، نتوانست دنیا را عادی ببیند. سپاهان هم برای مدتی مجبور شد بازی‌هایش را خارج از اصفهان برگزار کند و در نهایت جام را از دست داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید