تحلیل ایرنا درباره اشتباه لفظی رئیس مجلس شورای عربستان در اجلاس روز شنبه بین المجالس همسایگان عراق

کدخبر: ۲۷۸۹۹۳
اقتصادنیوز: تغییر نام نخست وزیر عراق توسط رییس مجلس شورای عربستان سعودی در اجلاس روز شنبه بین المجالس همسایگان عراق در بغداد،از عبدالمهدی به عبدالهادی آنهم در یک اجلاس رسمی و در روز نیمه شعبان، برای دومین روز متوالی همچنان در عراق، موضوع حرف و حدیث عام و خاص است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «عبدالله بن محمد آل الشیخ» رییس مجلس شورای سعودی در جریان سخنرانی اش، به جای نام بردن از نخست وزیر عراق به عنوان صحیح «عادل عبدالمهدی» او را «عادل عبدالهادی» خطاب کرد امری که به سرعت واکنش هایی را در عراق به دنبال داشت.
این تغییر نام به دلیل وجود موارد مشابه در حق برخی از شخصیت های عراقی توسط فرقه گرایان وهابی در عربستان سعودی، به سرعت فضای شبکه های اجتماعی را در برگرفت تا جایی که حتی برخی نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی عراقی را به واکنش واداشته است.
براساس باور دینی پیروان فرقه وهابیت هرگونه بندگی از آن خدا است و باید بعد از پیشوند «عبد» فقط یکی از اسما خداوند مثل الرحمن، الهادی، الرحیم، الکریم و غیره بیاید تا بشود عبدالرحمن، عبدالهادی، عبدالرحیم و عبدالکریم و .... بیاید و سایر اسما نباید چنین بکار رود در غیر این صورت مصداق شرک خواهد بود. 
وهابی های فرقه گرا بویژه بدلیل حساسیستی که روز نام ائمه دارند از کاربرد نام هایی چون عبدالمهدی، عبدالامیر، عبدالزهراء پرهیز می کنند و به همین دلیل در موارد بسیاری، حتی گویندگان تلویزیونی شبکه های سعودی در جریان گزارش فوتبال از ذکر نام فوتبالیست معروف عراقی «علاء عبدالزهراء » خودداری کرده و او را «علاء الزهره» و یا «علاء عبد زهره»(بدون الف و لام و تبدیل نام الزهراء به زهره (گل)) خطاب می کردند. 
در جریان جنگ های فرقه ای در بین سال های 2006 تا 2008 در عراق گروه های تروریستی تغذیه فکری و مالی شده از سوی وهابی ها، تنها با مشاهده نام عبدالامیر یا عبدالکاظم یا عبدالزهراء به اعتبار اینکه آن فرد شیعه است، او را کافر دانسته و در دم به قتل می رساندند.
به باور عراقی ها، عربستان سعودی در آن دوره گروه های افراط گرای تروریستی مانند «القاعده» و «التوحید و الجهاد» را حمایت می کرد تا اینکه این حمایت های سعودی به دوره ظهور و بروز داعش و دیگر گروه های زیر مجموعه آن در عراق و سوریه منتهی شد.
برهمین اساس، واکنش ها نسبت به تغییر نام نخست وزیر عراق از عادل عبدالمهدی به عادل عبدالهادی توسط رییس مجلس شورای سعودی با واکنش گسترده ای در عراق مواجه شده و کمتر کسی هست که این تحریف نام را بدور از گرایش فرقه ای مقام سعودی و بعنوان یک اشتباه لفظی تعبیر کرده باشد. 
به ویژه اینکه عبدالله بن محمد آل الشیخ رئیس مجلس سعودی همانطور که از فامیلی اش (آل الشیخ) واضح و آشکار است، از نوادگان «محمد بن عبدالوهاب» بنیانگذار فرقه وهابیت است.
نوادگان محمد بن عبدالوهاب در عربستان سعودی به نام «آل الشیخ» شناخته می شوند که طبق اسناد تاریخی، خانواده آل الشیخ با توافق با آل سعود، قدرت را در سرزمین حجاز اینگونه تقسیم کردند که خانواده آل الشیخ متولی امور دین شده و سیاست و قدرت را به آل سعود واگذار کردند.
اغلب کاربران عراقی، این تغییر نام را عمدی و برخاسته از باورهای تکفیری فرقه وهابیت می دانند مخصوصا این که وی در ادامه یا پایان سخنانش اقدام به توضیح یا تصحیح این اشتباه نکرد. 
برخی از کاربران عراقی نیز با انتقاد از سیاست جدید رهبران عراق برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی، با نگاه طنزآمیز به این موضوع، آن را از نشانه های واضح عدم تغییر سیاست های فرقه ای رژیم سعودی نسبت به عراق دانسته اند.
«نبیل الامیر» از فعالان اجتماعی عراق در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است که اقدام رییس مجلس شورای سعودی در تغییر نام عبدالمهدی به عبدالهادی ناشی از باورهای عقیدتی آل الشیخ است زیرا معتقد است که المهدی از نام های خداوند نیست و جزو اسامی اشخاص است.
وی سپس در ادامه به طعنه از سیاست عراق در عادی سازی روابط با سعودی ها انتقاد کرده و گفته است که حقیقت گشودن درهای باز و همبستگی بین عراق و عربستان سعودی کاملا روشن شد! 
«صباح العبودی» یکی دیگر از کاربران عراقی در واکنش به توئیت «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق که از برگزاری اجلاس بغداد حمایت کرده و آن را گامی در جهت مهار افراط گرایی دانسته، نوشته است: چگونه این اجلاس مانع افراط گرایی می شود در حالی که هیات سعودی از عبدالمهدی به عبدالهادی یاد می کند زیرا از نگاه فرقه ای آنها ذکر نام عبدالمهدی حرام است.
این کاربر عراقی ابراز امیدواری کرده است که این اشتباه آل الشیخ ناشی از اشتباه لفظی باشد و نه عمدی.
اما کاربری به نام «عینی عینک» نوشته است که تغییر نام عادل عبدالمهدی به عادل عبدالهادی اشتباه نبود بلکه عمدی بوده زیرا از آل الشیخ صادر شده و خانواده آل الشیخ دارای ائتلاف دینی با آل سعود هستند و به سادگی مردم را تکفیر می کنند.
وی اضافه کرده است که گروه تروریستی داعش به عنوان انعکاس دهنده چهره حقیقی رژیم سعودی برپایه همین گونه افکار شکل گرفته است.
برخی از کاربران عراقی نیز به رعب و وحشتی که وهابی ها از نام امام مهدی (عج) دارند اشاره کرده و نوشته اند که وهابی از نام مهدی می ترسند و برای همین از ذکر نامش واهمه دارند بویژه در روز نشست که همزمان با نیمه شعبان روز میلاد امام زمان بوده است. 
یک کاربر عراقی نیز به نام «سعد الجزائری» به طنز نوشته است که عربستان سعودی یک هیات پارلمانی به نشانه تغییر سیاست هایش نسبت به عراق، به بغداد ارسال کرد اما این هیات سعودی نه تنها نشانه ای از تغییر سیاست نداشت بلکه نام نخست وزیر عراق را تغییر داد!
کاربر دیگری به نام «آه یا فدک» با ارائه تصویری مضحک از عاقبت دنباله روی از عربستان سعودی که به نوعی انتقاد از رویکرد جدید رهبران عراق نسبت به عادی سازی روابط با رژیم سعودی است نوشته است که تغییر نام نخست وزیر، اول ماجرا است و خوشبختانه سیاست های خیرخواهانه کشور دوست عربستان نسبت به عراق به تدریج دارد آشکار می شود!
وی با اشاره به سفر چندی قبل نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و بازدید وی از داخل کعبه، به طنز نوشته است که نخست وزیر عراق با نام عادل عبدالمهدی وارد کعبه شد اما وقتی از آنجا بیرون آمد نامش به عادل عبدالهادی تغییر یافت!
حتی برخی از فعالان سعودی در واکنش به توئیت های عراقی ها تاکید کرده اند که تحریف نام عبدالمهدی توسط آل الشیخ، از سر عمد و در راستای باور پیروان وهابیت است.
«محمد المشیخی الثمالی» که خود را فعال و روزنامه نگار سعودی نامیده در صفحه خود نوشته است که تغییر نام عادل عبدالمهدی به عادل عبدالهادی نشانه باور صحیح وهابیت است.
وی اضافه کرده است که آل الشیخ به عمد نخست وزیر عراق را با نام صحیح عبدالهادی خطاب کرد نه آنگونه که شیعیان باور دارند که عبدالمهدی است!
اما کاربر عراقی به نام «علی الهلالی» نوشته است که آل الشیخ نام عبدالمهدی را به عبدالهادی تغییر داد زیرا از نظر وهابیت عبدالمهدی نام شرک است زیرا هادی از اسماء الله و مهدی اسم شخص است.
«عبدالمعین احمد» کاربر دیگر نیز به طنز نوشته است که عربستان سعودی از عراق می خواهد که نام نخست وزیرش را برای اینکه از مومنین شود به عادل عبدالهادی یا «عادل عبد ربه المهدی» (اشاره به یکی از رهبران یمنی وابسته به ریاض) تغییر دهد.
وی در ادامه خطاب به رهبران سیاسی عراق که خواهان عادی سازی روابط با عربستان سعودی هستند گفته است که دامن عربی (که می خواهید به آن بازگردید) شما را همچنان کافر می داند!
در واکنش به این اظهار نظرها در شبکه های اجتماعی، یکی از نمایندگان پارلمان عراق گفته است که نمی خواهیم پیرامون این قضیه، بزرگنمایی کنیم اما اگر حتی اشتباه در ذکر نام نخست وزیر عراق ناشی از عدم اطلاع رییس مجلس شورای سعودی است، این امر بیش از اینکه اهانت به عادل عبدالمهدی باشد اهانت به شخص آل الشیخ است.
«محمد کریم البلداوی» افزوده است که رییس مجلس شورای عربستان سعودی نشان داد که نسبت به طرف مقابل خود اطلاع کافی ندارد.
به گفته وی، ذکر نام عبدالهادی به جای عبدالمهدی اگر هم اشتباه عمدی باشد، جزو اشتباه های عرف دیپلماتیک به شمار می رود اما اگر نمی خواهد نام عبدالمهدی را (به خاطر باورهای دینی اش) ذکر کند، بهتر بود فقط به پست دولتی وی اکتفا و از ذکر نام خودداری می کرد.
نگرانی برخی از کاربران عراقی تا جایی بوده که هشدار داده اند که این اشتباه عمدی یا سهودی رییس مجلس شورای عربستان سعودی منجر به دامن زدن مجدد به فتنه های فرقه ای در منطقه نشود.
آل الشیخ از معدود حاضرانی بود که در سخنرانیش فقط بر موضوع روابط دو جانبه عراق و عربستان سعودی متمرکز شد و نسبت به دیگر قضایای منطقه از جمله جولان اشغالی، قدس شریف و فلسطین و تهدیدهای صهیونیست ها و آمریکایی ها سکوت کرد.
برخلاف اکثر حاضران که در سخنرانی های خود بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات و حل مشکلات منطقه توسط خود کشورهای منطقه تاکید کردند، رییس مجلس شورای سعودی، از اشاره به این امر نیز طفره رفت.
گرچه معمولا سعودی ها در چنین مناسبت هایی که یکی از مقامات بلندپایه سعودی عازم کشور دیگر می شود، تیم خبری بزرگی، آن مقام سعودی را همراهی می کند، در اجلاس بغداد، هیات سعودی تنها هیاتی حاضر در اجلاس بود که هیچ تیم خبری همراه نداشت.
همچنین به رغم بازتاب گسترده این اقدام رئیس مجلس عربستان، شخص وی و سایر مقامات عربستان واکنشی به این موضوع نشان نداده اند. 
اجلاس یک روزه بین المجالس همسایگان عراق دیروز با صدوربیانیه پایانی که در آن بر حمایت از امنیت و ثبات و سازندگی در عراق تاکید شده بود، به اتمام رسید.
نشست بین المجالس همسایگان عراق با حضور روسای پارلمان های عربستان، کویت، اردن، ترکیه و سوریه و هیات پارلمانی ایران به ریاست «علاء الدین بروجردی» در بغداد با عنوان «عراق؛ ثبات و توسعه» برگزار شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید