اعتراض چین و ترکیه به تصمیم اخیر ترامپ درباره ایران

کدخبر: ۲۷۹۴۵۳
اقتصادنیوز؛ وزارت خارجه چین و ترکیه بصورت جداگانه اعتراض و مخالفت دولت‌های‌شان به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی را اعلام کردند.
اعتراض چین و ترکیه به تصمیم اخیر ترامپ درباره ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، ضمن اعتراض به رفتار غیرمسئولانه و یکجانبه‌گرایانه دولت ترامپ درباره ایران، نسبت به پیامدهای تصمیم ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ابراز نگرانی کردند.

چین: رفتار غیرمسئولانه آمریکا باعث بی‌ثباتی خاورمیانه و بازارهای انرژی خواهد شد

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد چین قطعاً با اجرای یکجانبه تحریم‌های آمریکا مخالف است. تصمیم آمریکا باعث افزایش بی‌ثباتی در خاورمیانه و بازارهای انرژی بین‌المللی می‌شود. ما از آمریکا می‌خواهیم رفتار مسئولانه‌ای داشته باشد و نقش سازنده‌ای ایفا کند. چین پیش از این نظرش را به اطلاع طرف آمریکایی رسانده است.

گنگ شوانگ

وی گفت: چین از طرف آمریکایی خواسته است به منافع و نگرانی‌های چین احترام گذاشته و اقدامات اشتباهی که به منافع چین لطمه می‌زند انجام ندهد. چین به تلاش برای حمایت از حقوق مشروع شرکت‌های چینی ادامه خواهد داد.

پکن و تهران همواره روابط نزدیکی به خصوص در حوزه انرژی داشته‌اند.

برخی از پالایشگاه‌های چینی برای فرآوری نفت ایران تجهیز شده‌اند و مقامات پالایشگاهی می‌گویند نفت ایران حاشیه سود بهتری در مقایسه با گریدهای مشابه رقیبانی همچون عربستان سعودی دارد.

شرکت‌های دولتی سینوپک و شرکت ملی نفت چین هر دو در ایران نفت تولید می‌کنند و میلیاردها دلار در میادین نفتی همچون یادآوران و آزادگان شمالی هزینه کرده‌اند. این دو شرکت نفت استخراج شده از این میادین را به چین می‌فرستند.

بر اساس گزارش رویترز، چین و آمریکا در حال حاضر در تلاش برای پایان دادن به جنگ تجاری هستند اما در بخشهای دیگری همچون دریای جنوب چین و حمایت آمریکا از تایوان اختلاف نظر دارند و مسئله پایان معافیت‌ها برای واردات نفت ایران روابط آنها را پیچیده‌تر خواهد کرد.

گفتنی است، چین بزرگترین مشتری نفت ایران است و طبق آمار گمرک چین، سال میلادی گذشته مجموعاً ۲۹.۲۷ میلیون تن یا معادل حدود ۵۸۵ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرد که معادل حدود ۶ درصد از کل واردات چین بود.

واشنگتن اعلام کرد که معافیت از تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران تا اوایل ماه مه به پایان می‌رسد و با اعلام این خبر باعث شد قیمت‌های نفت جهش پیدا کرده و واردکنندگان برای قطع واردات نفت ایران، تحت فشار قرار بگیرند.

چین یکی از هشت کشوری بود که نوامبر گذشته برای ادامه واردات نفت ایران معافیت گرفت.

ترکیه: تصمیم آمریکا به ثبات منطقه و مردم ایران آسیب میزند

ترکیه اعلام کرد پایان معافیت برای ادامه واردات نفت ایران را نمی‌پذیرد و وزیر خارجه این کشور در توییتی نوشت: دیکته شدن چگونگی روابط با کشورهای همسایه قابل پذیرفتن نیست.

مولود چاوش اوغلو

مولود چاووش اوغلو در توییتی نوشت: ترکیه تحریم‌های یکجانبه و تحمیل سلایق کشورهای دیگر در روابط با همسایگانش را نمی‌پذیرد. وی هشدار داد که اقدام آمریکا ممکن است به ثبات منطقه آسیب بزند.

چاووش اوغلو گفت: تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت ایران به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک نمی‌کند و به مردم ایران آسیب می‌زند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه همچنین گزارش کرد چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی که بعدازظهر روز دوشنبه برگزار شد از اقدام آمریکا انتقاد کرد و آن را ناقض مقررات سازمان جهانی تجارت خواند و همچنین هشدار داد این اقدام ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین به اظهارات مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود که گفته بود ترکیه می‌تواند نفت را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی تهیه کند پاسخ داد و گفت: وادار کردن به خرید نفت از کشورهای دیگر بجز ایران، زیاده روی است. وی خاطرنشان کرد هر دوی این کشورها روابط نزدیکی با آمریکا دارند و پیشنهاد پمپئو برای جایگزین کردن آنها با ایران، از نظر اخلاقی نادرست بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هنوز درباره اقدام آمریکا اظهارنظر نکرده اما ۲۳ آوریل تعطیلات رسمی در ترکیه است و وی ممکن است بعداً یک سخنرانی رسمی در این باره داشته باشد.

دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد معافیت‌های ۱۸۰ روزه برای واردات نفت ایران که نوامبر گذشته به هشت کشور صادر شده بود را تمدید نخواهد کرد.

توپراس که تا این اواخر تنها پالایشگاه نفت ترکیه بود، برای حداکثر ۵۱ درصد از واردات ماهانه خود به ایران وابسته بوده است و تحت قراردادهای واردات بلندمدت، این شرکت نفت ایران را با تخفیف کوچکی خریداری کرده است.

سوکار که یک پالایشگاه دیگر ترکیه است، فعالیت‌های تجاری خود را ماه گذشته آغاز کرد و هنوز درباره واردات نفت ایران آماری اعلام نکرده است.

واردات نفت توپراس از ایران سال میلادی گذشته به ۷.۱۱ میلیون تن (معادل ۱۴۲ هزار و ۷۸۴ بشکه در روز) رسید که ۳۸.۱ درصد در مقایسه با واردات ۱۱.۴۹۳ میلیون تن (۲۳۰ هزار و ۸۰۵ بشکه در روز) در سال ۲۰۱۷ کاهش داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، خرید توپراس از ایران ژوئن گذشته پس از اعلام بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کاهش چشمگیری پیدا کرد.

این پالایشگاه ۲۸۷ هزار و ۸۴۳ بشکه در روز نفت ایران را در ژوئن گذشته وارد کرد که ۶۹.۱ درصد در مقایسه با ۹۳۰ هزار و ۹۷۸ بشکه در روز در ماه مه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

واردات توپراس در ژوئیه دوباره رشد کرد و به ۸۶۷ هزار و ۲۷۰ بشکه در روز رسید اما در نوامبر که تحریم‌های آمریکا آغاز شد، صفر شد.

متعاقب آن این شرکت حجم کمتری از نفت ایران را وارد کرد. واردات توپراس در ژانویه تنها ۹۰ هزار و ۱۳۹ بشکه در روز رسید که معادل ۱۷.۴ درصد از کل واردات نفت این شرکت بود و عراق منبع اصلی تأمین نفت ترکیه شد و ۱۷۱ هزار و ۶۹۱ بشکه در روز یا معادل ۳۳.۲ درصد از کل واردات نفت این کشور را تأمین کرد. توپراس همچنین از نیجریه، لیبی، کلمبیا و قزاقستان نفت وارد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید