طالبان: ترامپ برای توجیه خروج از افغانستان روند صلح را پیش کشید

کدخبر: ۲۸۰۳۲۵
اقتصادنیوز: سخنگوی طالبان تاکید کرد، ایالات متحده در درجه اول نگران مشروعیت خروج نیروهایش از افغانستان است تا شبیه یک شکست حقارت‌بار نشود و برای همین است که تلاش دارد تا حمایت رقیب سنتی خودش روسیه و قدرت‌های منطقه‌ای را در مذاکرات روند صلح افغانستان جلب کند.

به گزارش اقتصانیوز به نقل از ایسنا، ایالات متحده، روسیه و چین پنج‌شنبه نشست رایزنی سه‌جانبه در خصوص افغانستان در مسکو برگزار کردند. طرفین پس از گفت‌وگوها در بیانیه‌ای مشترک خواستار "مسیر صلح جامع تحت امر افغانستان" شدند و روی "خروج نظام‌مند و مسوولانه" نیروهای خارجی از این کشور بحران‌زده موافقت کردند و بار دیگر بر تعهد طالبان به قطع روابط با تروریست‌ها و گروه‌های افراطی تاکید کردند. آنها همچنین برای "ایجاد توافق گسترده‌تر منطقه‌ای و بین‌المللی" درباره افغانستان ابراز آمادگی کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ایالات متحده آمریکا با روسیه و دیگر نمایندگان کشورهای منطقه‌ای نشست برگزار کرد تا برای خروج نیروهایش مشروعیت به دست آورد تا نام شکست روی آن گذاشته نشود. با این حال آنها همین الان هم در افغانستان شکست‌خورده هستند.

سخنگوی گروه طالبان همچنین گفت، واشنگتن قصد دارد به جهان نشان دهد که با قدرت‌های منطقه‌ای برای خروج نیروهایش توافق کرده است. او تاکید کرد، طالبان به ایالات متحده اطمینان داد که هیچگونه تهدیدی علیه پرسنل آمریکایی حین خروج وجود ندارد.

در همین حال یک فرمانده طالبان در افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، کشورهای منطقه‌ای هیچ اعتمادی به ایالات متحده در خصوص روند صلح ندارند و بنابراین واشنگتن تلاش دارد کشورهای منطقه‌ای را مطمئن سازد که در تلاش‌هایش صادق است.

این فرمانده که نخواست نامش فاش شود، افزود: اگر ایالات متحده واقعا به دنبال پایان این جنگ است باید اقدامات بهتری در خصوص افغانستان انجام دهد تا کشورهای منطقه‌ای هم آن را باور کنند.

گروه طالبان چندین دور گفت‌وگو با هیات آمریکایی به رهبری زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در قطر داشته است. گرچه خلیل‌زاد از توافق طرفین روی اجرای آتش‌بس در افغانستان خبر می‌دهد اما طالبان این ادعا را رد می‌کند. انتظار می‌رود طالبان و هیات آمریکایی دور جدیدی از مذاکرات در قطر برگزار کنند، با این حال تاریخی هنوز مشخص نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید