ذوالنور: راه فروش نفت را بلدیم/ خروج از برجام و ان‌پی‌تی گزینه‌های ماست

کدخبر: ۲۸۰۸۷۶
اقتصادنیوز: رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به اینکه هنوز نظام به نتیجه نرسیده است که از برجام خارج شویم، گفت: خروج از برجام و ان‌پی‌تی از گزینه‌های در دست بررسی ماست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مجتبی ذوالنور با اشاره به تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان برای حفظ برجام، اظهار داشت: متأسفانه دولت حل همه امور کشور را به امضای برجام مرتبط کرد و در برجام هم تضمینی نگرفت و اگر امروز فشارهای زیادی به مردم تحمیل شده است به دلیل ضعف عملکرد دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی در زمان توافق هسته‌ای است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هم متأسفانه دولت در برخی از زمینه‌ها متکی به اروپاست و به وعده‌های توخالی آنان دل خوش کرده است در حالی که در عمل اروپایی‌ها هیچ تعهدی را اجرا نمی‌کنند و اقداماتی به نفع ما تاکنون انجام نداده‌اند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر اینکه ما باید بر توانایی‌های داخلی خودمان تکیه کنیم، تصریح کرد: باید با ایجاد ارتباطات دوجانبه و چندجانبه به ویژه با کشورهای منطقه بتوانیم مشکلاتمان را حل و همچنین راه‌هایی را برای فروش نفتمان پیدا کنیم.

ذوالنور با بیان اینکه هنوز نظام به نتیجه نرسیده است که از برجام خارج شویم، ادامه داد: در صورتی که تحریم‌های برجامی سر جای خود بماند، دلیلی نداریم که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌هایمان را ادامه دهیم و می‌توانیم خروج از برجام و NPT را بررسی و مطالعه کنیم که این گزینه‌ها پیش روی ما و در دست مطالعه و بررسی است.

وی تاکید کرد: اگر بنا باشد که اروپایی‌ها نقششان در برجام را ایفا نکنند، تحریم‌ها برداشته نشود، نفت ما به فروش نرود و هزینه‌های فروش نفت برای ما به دلیل تحریم‌ها سنگین شود، طبیعی است که جمهوری اسلامی یکی از دو راهکار مذکور یا هر دو راه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به عدم تمدید معافیت خریداران نفتی ایران از سوی آمریکا، گفت: امکان آنکه آمریکا بتواند فروش نفت ما را صفر کند، وجود ندارد و ما مشتری‌های خودمان را داریم، راه‌های آن را بلدیم و همچنین پولمان را هم می‌توانیم جابجا کنیم.

ذوالنور با بیان اینکه صحبت این است که ما چرا باید به صورت غیررسمی و بدون کانال‌های مرسوم تجارت در دنیا این کارها را انجام دهیم، ادامه داد: ما برجام را پذیرفتیم و به تعهدات برجامی عمل کردیم تا تجارتمان با دنیا عادی شود و اگر قرار باشد عادی نشود و بخواهیم با خیمه شب بازی کارمان را انجام دهیم، دلیلی ندارد که به هنجارهایی که آنها به ما قبولانده‌اند، پایبند باشیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس خاطرنشان کرد: طبیعی است که این قراردادها باید دوطرفه باشد و اگر بنا باشد که یک طرف همه تعهداتش را انجام دهد و با این حال متضرر شود و طرف دیگر وظایفش را انجام ندهد، دلیلی برای ادامه کار نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید